Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Ústí nad Labem by mohli testovat samořiditelná auta, zaplatí to stát

  11:04aktualizováno  11:04
O krok blíž skutečnosti je plán Ústí nad Labem, aby jeho ulice brázdila samořiditelná auta. Krajská metropole o to usiluje od poloviny roku, teď se záměr dostal do vládního programu Restart. Ve hře je výstavba testovacího polygonu nebo testovací zóny přímo ve městě.

Ilustrační snímek. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

„Naší ambicí je stát se centrem výzkumu a vývoje autonomních řídicích systémů a chytré mobility. Je to trend budoucnosti,“ říká ústecká primátorka Věra Nechybová.

Takový projekt by podle ní mohl přilákat pozornost špičkových firem, expertů a také vytvořit atraktivní pracovní místa. „Současně chceme využít potenciál univerzity a udržet si i její studenty v našem městě,“ podotýká.

V současné době připravuje Inovační centrum Ústeckého kraje (ICUK) ve spolupráci s městem a děčínskou pobočkou Českého vysokého učení technického (ČVUT) podklady k vypracování studie proveditelnosti.

A protože je plán součástí vládního programu, uhradí náklady na vypracování studie ministerstvo dopravy. Městu poskytne celkem dva miliony korun.

Dálnice D8 jako chytrá silnice

„Jsme zapojeni do pracovní skupiny při ministerstvu, která se věnuje právě autonomní dopravě. Koordinujeme úsilí města s celonárodními prioritami a získáváme pro ně podporu. Klíčovým partnerem je pro nás firma Valeo, která má poměrně široké portfolio včetně značek Volkswagen a Škoda,“ upřesnil ředitel ICUK Tomáš Siviček.

Na pondělní schůzce ústecké primátorky Nechybové a drážďanského starosty Dirka Hilberta byla klíčovým tématem spolupráce právě v oblasti autonomní dopravy. Zejména pak při podpoře záměru pro dálnici D8 jako chytré silnice, po které by tato auta mohla jezdit. Dalším bodem je spolupráce v oblasti výzkumu a vývoje.

„Doufáme, že projekt pomůže změnit image kraje. Je potřeba pracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a vnímat testování autonomních vozidel jako významný posun vpřed,“ zdůraznila Gabriela Nekolová, zástupkyně zmocněnce vlády pro program Restart.

„Je naším úkolem, aby v tom významnou roli hrál právě Ústecký kraj a město Ústí nad Labem,“ dodala.

Vše závisí na studii proveditelnosti

Kdy bude celý projekt spuštěn, závisí na výsledcích studie proveditelnosti, podle mluvčího ICUK Ondřeje Kleina by se tak ale mohlo stát v horizontu šesti až osmi měsíců.

Snaha přivést do Ústí nad Labem auta řízená počítačem navazuje na projekt, který probíhá pod záštitou ICUK a na němž spolupracuje i ústecká univerzita a ČVUT.

Hlavním úkolem je popisování videozáznamů ze zkušebních jízd samořiditelných vozů, které poskytuje pražská pobočka francouzské firmy Valeo.

„Nejde o konkrétní místo, ale o konkrétní typy překážek, dopravních situací, světelných a povětrnostních podmínek. Získané výsledky slouží k potvrzení nebo vyvracení toho, jestli laserový senzor z testovaných vozů správně rozpoznal protijedoucí vozidla, chodce nebo pohybující se předměty,“ sdělil mluvčí Valeo Gábor Iffland.

S popisy pomáhá okolo dvou set studentů regionálních středních a vysokých škol.

Podle zjištění MF DNES musí všichni podepsat mlčenlivost. Každý zpracovává pouze určitý úsek videa. Jejich délka se různí a zpracování může trvat jednu, ale i třeba patnáct hodin.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Městem pobíhalo bezradné dítě, na služebnu si pro ně přišel opilý otec

Po parkovišti v centru Chomutova zmateně pobíhal nikým nehlídaný dvouletý chlapec. Dítěte se ujala kolemjdoucí žena a odvedla ho na služebnu městské policie....  celý článek

Dům v Matiční ulici, kde bývala služebna policistů, město nakonec prodávat...
Dům v Matiční ulici Ústí nakonec neprodá, uvažuje spíše o jeho demolici

Obecní dům v nechvalně proslulé Matiční ulici v Ústí nad Labem, kde naposledy sídlila městská policie, město prodávat nebude. Rozhodli o tom zastupitelé. Dům...  celý článek

Ilustrační snímek.
Lidé nechtějí obří haly u Rtyně, bojí se, že zničí ráz krajiny i půdu

Silný odpor vzbudil záměr postavit sedm skladovacích a výrobních hal poblíž obcí Rtyně nad Bílinou a Modlany u rychlostní silnice R63 z Teplic k dálnici D8....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.