Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

  11:05aktualizováno  11:05
Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a práci v ní najde dalších třicet lidí.

Během devíti minut napumpují zaměstnanci firmy Ryko bezmála 9 kubíků vody do cisternového nákladního vagonu, který předtím několik dní opravovali a svářeli. Zkoušejí, zda udělali svou práci dobře a nikde nic neprotéká. 

Když se ujistí, že je vše v pořádku, během dalších osmnácti minut vodu vypustí a vůz může putovat zpět ke svému majiteli. 

Doposud trvala kontrola napouštěním jednu a půl hodiny, kdy měl pracovník prostoje. Teď je 90 metrů krychlových napuštěno za pouhých pár minut. 

Fotogalerie

„Poté co je vagon naplněn a zjistíme, že nikde neuniká, vrátí se voda z něj do nádrže, odkud byla předtím odčerpána, aby mohla být použita na kontrolu dalších vozů. Vodu bereme z vlastní studny. Zkoušíme tak hlavně vagony, které jsou určené na přepravu chemikálií a nebezpečných materiálů,“ přiblížil statutární ředitel Ryko Martin Vošta.

V nové hale mohou pracovníci najednou opravovat až dvanáct vozů, ročně se tu tak může zrevidovat okolo dvou tisíc vagonů. Celková investice do její výstavby a vybavení přišla majitele na více než 60 milionů korun. 

Přes polovinu šlo na opláštěnou ocelovou konstrukci, její založení a zasíťování haly. Dalších 15 milionů stálo vnitřní vybavení haly. Součástí je jeden z nejdelších svářených montážních kanálů. Na délku měří 40 metrů a je vybaven nejmodernější technologií.

Největší investice za poslední léta

„Kanál je určen na inspekci dlouhých vagonů, které tak nemusíme rozpojovat nebo můžeme opravovat tři vagony najednou. Hala jako taková je určena především na běžné opravy a revize železničních vozů,“ poznamenal Vošta.

„Její výstavba byla naší největší investicí za posledních pět let. Nebylo to ale tak snadné, protože pod samotnou halou je ne zcela vyhovující podloží. Museli jsme se vypořádat s tím, že je tu šest až sedm metrů jílu,“ sdělil Vošta.

Do Děčína míří vagony z celé Evropy. Kromě samotných oprav tu udělají i garanční prohlídky, technické kontroly, rekonstrukce nebo čištění. 

Na jednom místě se tak mohou sejít vozy na přepravu nerostných surovin, pohonných hmot, chemikálií, ale i potravin nebo automobilů. Společnost doposud zaměstnává 260 lidí.

„Jsme vlastně taková autoopravna pro železniční přepravu. Máme zákazníky od Švédska po Polsko, od Maďarska po Francii. Z lokálních firem opravujeme třeba vagony pro Lovochemii, Unipetrol či Spolchemii,“ přiblížil Vošta.

Souprava pro trať z Mekky přijela lodí

„Loni jsme tu ale měli zajímavý projekt, kdy jsme kompletovali soupravu vagonů pro stavbu trati mezi Mekkou a Medinou. Zatímco většinou přijedou vozy po železnici, tyhle musely jet i lodí,“ řekl Vošta.

Ryko má kromě sídla v Děčíně ještě pobočky v Mladé Boleslavi a Kralupech nad Vltavou. Ve třech provozech provedou zaměstnanci ročně dva tisíce revizí a šest tisíc běžných oprav železničních vozů. 

Firma letos na jaře oslavila čtvrtstoletí své existence. Svou tradicí navazuje na výtopnu lokomotiv a opravnu založenou roku 1871 u nádraží v děčínské části Podmokly.

Podmokelské dílny sloužily pro údržbu a opravu vozového parku společnosti Duchcovsko-podmokelská dráha.

Po druhé světové válce přešla opravna pod Československé státní dráhy. Společnost Ryko ji pak získala v 90. letech, kdy vyhrála soutěž v rámci privatizace.

„V rámci Evropy jsme, myslím, jedna z nejmodernějších opraven vagonů vůbec. Začínáme teď plánovat další investici, kterou chceme rozjet od teď do tří let. A až nám bude 150 let, což bude v roce 2021, chceme otevřít novou kolovnu,“ nastínil plány Vošta.




Nejčtenější

Tyran z Krupky bude ve vězení o půl roku déle kvůli napadení přítelkyně

Nikolas Bady před ústeckým okresním soudem.

Nikolas Bady známý jako „tyran z Krupky“ si vyslechl další rozsudek. Dvaadvacetiletý násilník, jenž si v současné době...

Muž chtěl zavraždit svého bratrance, odpojil ho od přístrojů, říká obžaloba

JIP anesteziologicko-resuscitační kliniky vinohradské nemocnice.

Krajský soud se bude zabývat neobvyklým případem pokusu o vraždu, kdy František R. podle obžaloby odpojil v ústecké...



Vjela autobusu přímo do cesty, pak už byla všude pára, líčili svědci nehodu

Obžalovaná Monika V. u soudu skrývala svou tvář.

Až osmileté vězení hrozí Monice V. za dva roky starou dopravní nehodu autobusu u Klášterce nad Ohří. Obžaloba řidičku...

Podezřelému z vraždy dívky v Doubici přibylo obvinění z šíření pornografie

Obviněný u vazebního soudu v Děčíně.

Kriminalisté rozšířili obvinění Martina Ch., který podle policie loni v září zavraždil v Doubici na Děčínsku...

Sesuv půdy na dálnici D8 stále nemá viníka. Posudky se zcela rozcházejí

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu...

Znalecké posudky se liší tak, že není možné říct, jaká byla příčina sesuvu dálnice D8 u Lovosic, konstatovala soudkyně...

Další z rubriky

VIDEO: Násilníka ze sklepa strážníci pacifikovali uprostřed rušné silnice

Strážníci v Chomutově zakročovali proti pachateli na frekventované a nebezpečné...

Strážníci v Chomutově zasahovali proti pachateli na frekventované silnici I/13, kam před nimi utekl. Po chvíli se jim...

Přestavba křižovatky na kruhový objezd zkomplikuje dopravu v Jirkově

Stavba obchvatu. Ilustrační foto

Už za několik týdnů se bude křižovatka u hypermarketu Tesco v Jirkově přestavovat na kruhový objezd. Práce, které budou...

Policie obvinila dvacetiletou řidičku, v jejímž autě zemřeli tři lidé

Následkem tragické srážky automobilu s dodávkou u Tvarožné zemřely žena a dvě...

Policie začala stíhat dvacetiletou řidičku, v jejímž autě při loňské dopravní nehodě na Litoměřicku zemřeli tři mladí...

Najdete na iDNES.cz