Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

  11:05aktualizováno  11:05
Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a práci v ní najde dalších třicet lidí.

Během devíti minut napumpují zaměstnanci firmy Ryko bezmála 9 kubíků vody do cisternového nákladního vagonu, který předtím několik dní opravovali a svářeli. Zkoušejí, zda udělali svou práci dobře a nikde nic neprotéká. 

Když se ujistí, že je vše v pořádku, během dalších osmnácti minut vodu vypustí a vůz může putovat zpět ke svému majiteli. 

Doposud trvala kontrola napouštěním jednu a půl hodiny, kdy měl pracovník prostoje. Teď je 90 metrů krychlových napuštěno za pouhých pár minut. 

Fotogalerie

„Poté co je vagon naplněn a zjistíme, že nikde neuniká, vrátí se voda z něj do nádrže, odkud byla předtím odčerpána, aby mohla být použita na kontrolu dalších vozů. Vodu bereme z vlastní studny. Zkoušíme tak hlavně vagony, které jsou určené na přepravu chemikálií a nebezpečných materiálů,“ přiblížil statutární ředitel Ryko Martin Vošta.

V nové hale mohou pracovníci najednou opravovat až dvanáct vozů, ročně se tu tak může zrevidovat okolo dvou tisíc vagonů. Celková investice do její výstavby a vybavení přišla majitele na více než 60 milionů korun. 

Přes polovinu šlo na opláštěnou ocelovou konstrukci, její založení a zasíťování haly. Dalších 15 milionů stálo vnitřní vybavení haly. Součástí je jeden z nejdelších svářených montážních kanálů. Na délku měří 40 metrů a je vybaven nejmodernější technologií.

Největší investice za poslední léta

„Kanál je určen na inspekci dlouhých vagonů, které tak nemusíme rozpojovat nebo můžeme opravovat tři vagony najednou. Hala jako taková je určena především na běžné opravy a revize železničních vozů,“ poznamenal Vošta.

„Její výstavba byla naší největší investicí za posledních pět let. Nebylo to ale tak snadné, protože pod samotnou halou je ne zcela vyhovující podloží. Museli jsme se vypořádat s tím, že je tu šest až sedm metrů jílu,“ sdělil Vošta.

Do Děčína míří vagony z celé Evropy. Kromě samotných oprav tu udělají i garanční prohlídky, technické kontroly, rekonstrukce nebo čištění. 

Na jednom místě se tak mohou sejít vozy na přepravu nerostných surovin, pohonných hmot, chemikálií, ale i potravin nebo automobilů. Společnost doposud zaměstnává 260 lidí.

„Jsme vlastně taková autoopravna pro železniční přepravu. Máme zákazníky od Švédska po Polsko, od Maďarska po Francii. Z lokálních firem opravujeme třeba vagony pro Lovochemii, Unipetrol či Spolchemii,“ přiblížil Vošta.

Souprava pro trať z Mekky přijela lodí

„Loni jsme tu ale měli zajímavý projekt, kdy jsme kompletovali soupravu vagonů pro stavbu trati mezi Mekkou a Medinou. Zatímco většinou přijedou vozy po železnici, tyhle musely jet i lodí,“ řekl Vošta.

Ryko má kromě sídla v Děčíně ještě pobočky v Mladé Boleslavi a Kralupech nad Vltavou. Ve třech provozech provedou zaměstnanci ročně dva tisíce revizí a šest tisíc běžných oprav železničních vozů. 

Firma letos na jaře oslavila čtvrtstoletí své existence. Svou tradicí navazuje na výtopnu lokomotiv a opravnu založenou roku 1871 u nádraží v děčínské části Podmokly.

Podmokelské dílny sloužily pro údržbu a opravu vozového parku společnosti Duchcovsko-podmokelská dráha.

Po druhé světové válce přešla opravna pod Československé státní dráhy. Společnost Ryko ji pak získala v 90. letech, kdy vyhrála soutěž v rámci privatizace.

„V rámci Evropy jsme, myslím, jedna z nejmodernějších opraven vagonů vůbec. Začínáme teď plánovat další investici, kterou chceme rozjet od teď do tří let. A až nám bude 150 let, což bude v roce 2021, chceme otevřít novou kolovnu,“ nastínil plány Vošta.




Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...



Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...

Obrnice byly vzorem začlenění Romů, s novými rodinami ale přišly potíže

Současný život v Obrnicích, které dříve byly vzorem pro ostatní.

Před pěti lety o sobě daly Obrnice na Mostecku vědět v pozitivním slova smyslu celé Evropě. Tehdejší starostka...

Střelce z Chomutova poslal soud na dvanáct a půl roku do vězení

Obžalovaný Petr Benda.

Krajský soud v Ústí nad Labem potrestal 12,5 lety vězení sedmatřicetiletého Petra Bendu, který loni na jaře zastřelil...

Další z rubriky

Police má podezřelého z vraždy novorozence, jehož tělo našli mezi odpadky

(Ilustrační snímek)

Kriminalisté dopadli podezřelého z vraždy novorozeněte, jehož tělíčko ve čtvrtek objevil náhodný nálezce v kontejneru...

Expozice přibližuje lidi, kteří tisíc let „spali“ ve stínu Radobýlu

Magdalena Emma Prontekerová u jedné z koster vystavených v chomutovském muzeu

Kosterní pozůstatky dokážou příběhy lidí vyprávět i stovky let po jejich pohřbení. Dokládá to výstava s názvem Smrtí to...

Za havárii dostal Unipetrol pokutu 1,4 milionu od inspekce práce

Požár po výbuchu v areálu chemického závodu Unipetrol v Záluží u Litvínova.

Havárie v litvínovské chemičce z roku 2015, při níž došlo k výbuchu a požáru na etylenové jednotce, nemá dohru jen u...

Advantage Consulting, s.r.o.
ZÁSTUPCE HR MANAŽERA - OBLAST VZDĚLÁVÁNÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 42 000 Kč

Najdete na iDNES.cz