V současné době jsou zastávky Beethovenova pro každý směr na jiném místě. Nově...

V současné době jsou zastávky Beethovenova pro každý směr na jiném místě. Nově se jedna posune tak, aby byly naproti sobě. Změny dozná i ostrůvek mezi nimi určený pro bezpečné přecházení chodců. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Ústí ruší zálivy na zastávkách. Trolejbusy někde nebude možné ani objet

  • 13
Řidiče v Ústí nad Labem čeká stání za trolejbusy v zastávkách. Magistrát totiž ruší takzvané zálivy, tedy místa, kam mohou trolejbusy zajet a nabrat cestující. Kvůli bezpečnostním ostrůvkům v silnici nyní na některých zastávkách nebude možné trolejbusy objet ani v protisměru.

„Hlavním důvodem je bezpečnost, zejména chodců. Některé přechody končí uprostřed zálivu a je nebezpečné tam přecházet vozovku. Třeba na zastávce Stříbrnická se zruší záliv ve směru do ulice V Rokli, kde již došlo ke sražení chodce,“ uvedla mluvčí magistrátu Romana Macová.

Pět kritizovaných zastávek

Stříbrnická - zruší se záliv směr V Rokli, trolejbus nebude možné objet po dobu stání v zastávce.

Gagarinova - zruší se zálivy v obou směrech, mezi zastávkami bude uprostřed silnice ostrůvek, trolejbus nebude možné objet.

Větrná - zruší se zálivy v obou směrech, mezi nimi bude uprostřed silnice dlouhý středový ostrůvek, trolejbus nebude možné objet.

Beethovenova - zastávka směr centrum se posune naproti zastávce směr Všebořice, trolejbus půjde objet levým jízdním pruhem.

Svatopluka Čecha - zmizí zálivy v obou směrech v ulici Neštěmická, trolejbus půjde objet v protisměru.

Kromě bezpečnosti je podle ní dalším důvodem rušení zálivů i to, že neumožňují zajíždět až k hraně chodníku, a tedy znemožňují nástup tělesně postižených. Do některých se celý trolejbus ani nevejde.

Město chce zrušit celkem osm zálivů. U zastávek Gagarinova, Větrná a Svatopluka Čecha se již ruší oba protilehlé, na Stříbrnické jen ve směru do ulice V Rokli a v Beethovenově ve směru do centra města.

Práce na rušení prvních zálivů ve městě vzbudily emoce. Řada obyvatel se obává, že tento krok velmi zkomplikuje dopravu, neboť při zastavování trolejbusů na silnici se budou tvořit kolony.

Řidiči nemají na výběr, Ústí nemá obchvat, připomíná policista

Šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák jim částečně dává za pravdu. Podle něj sražení chodce hrozí tam, kde jsou v zastávkách nevhodně umístěné přechody, ale zálivy samotné s tím nemají nic společného.

„Dopravu ve městě to zkomplikuje. Celý svět se snaží dopravu zklidnit a hlavně ji z měst vyhnat na obchvaty, což je rozumná tendence. Ústí ale obchvat nemá, nikdy o něj nestálo. Žádný dopravní plán nikdy neřešil, jak město objet. V této souvislosti mne to zaráží, způsobí to větší těžkosti v dopravě. Stačí, aby jednomu trolejbusu spadly troleje, a je tu velký problém,“ říká Ušák.

Potíže lze čekat hlavně u zastávek Gagarinova, Větrná a Stříbrnická. Zatímco třeba u zastávky Svatopluka Čecha bude možné trolejbus objet v protisměrném pruhu, u Gagarinovy a Větrné to nepůjde ani v jednom směru a u Stříbrnické ve směru do centra.

Návrh úpravy této zastávky se vysloveně nepovedl i podle šéfa ústecké dopravky Karola Kočárka. „Tady bych záliv nerušil. Oba se daly posunout a kvůli bezpečnosti dětí z nedaleké školy se mohl přechod pro chodce dát mezi ně. Uvidíme, co tenhle ‚špunt‘ s dopravou v tom místě udělá,“ poznamenal Kočárek.

Plán vznikl za vlády ČSSD, nedodržení projektu by bylo drahé

Plán na modernizaci celkem 51 zastávek, kterou vysoutěžila firma Insky, vznikl loni ještě za vlády ČSSD. Ta současná projekt převzala, ale měnit ho nemíní. Jde o akci za 34,7 milionu korun, z nichž město platí 6,9 milionu a 27,7 milionu jde z dotace - a při nedodržení projektu by mohly přijít sankce.

„Pro představu, třeba zastávka Gagarinova, kde se modernizují obě strany a bude tam nové veřejné osvětlení, vyjde na 1,424 milionu,“ podotkl radní Pavel Štěpař z ANO.

Magistrát se navíc podle něj dopravních komplikací neobává. „Nutnost zastavit za stojícím trolejbusem bez možnosti jeho objetí se týká pouze pěti zastávek. Nervózní řidiči, kteří nejsou schopni přizpůsobit svou jízdu stavu komunikace či aktuální dopravní situaci, za volant nepatří,“ poznamenal Štěpař.