Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nehoda v Drážďanech vyjde na miliony, tuší majitel lodi. Věří pojistce

  16:53aktualizováno  16:53
Nehoda české lodi Albis, která se v pondělí večer zaklínila u Albertova mostu v Drážďanech a stále blokuje říční dopravu, přijde jejího majitele hodně draho. Společnost Evropská vodní doprava ale věří, že většinu nákladů pokryje pojistka.

Zaklíněná loď Albis, která patří české společnosti Evropská vodní doprava. | foto: iDNES.cz

Snahy o vyproštění naložené lodi pomocí remorkérů byly neúspěšné, a tak bylo nutné plavidlo odlehčit. První vysavač na vyčerpání nákladu se však ucpal. Od čtvrtečního rána je na místě silnější vysavač a na cestě plovoucí bagr.

„Vykládání je poměrně úspěšné, ale doufal jsem v trošku větší výkon. Alespoň něco se daří z lodi vykládat,“ prohlásil odpoledne Lukáš Hradský, spolumajitel společnosti Evropská vodní doprava, jíž loď patří.

Albis vezl 800 tun soli. Kolik jí chcete vyložit, aby se loď odlehčila a podařilo se ji od mostu vyprostit? A tušíte, kdy by vykládání soli mohlo být hotové?
Nejradši bychom vyložili všechno, nebo co nejvíc půjde. Na místo jsem poslal z Mělníka i plovoucí bagr se speciální technikou, který by měl do Drážďan dorazit zítra večer. Pak se proces vykládání významně zrychlí. Naším cílem je, abychom v sobotu nebo v neděli byli schopni loď od mostu vyprostit.

To je dvoudenní termín, přesněji to odhadnout nelze?
V tuto chvíli ne.

Dostal jste nabídku, že pro náklad soli můžete využít drážďanský Albertův přístav. Využijete ji, nebo budete náklad rovnou odvážet do Čech?
Hned, jak bude vyložené nějaké větší množství, začnou pro ni jezdit auta a budou sůl odvážet příjemci do Ústí nad Labem.

Co je to vlastně za sůl?
Z 99 procent je to jedlá sůl, mohla by se použít do slánky. Tam ale neskončí, je na elektrolýzu, zřejmě na chemickou výrobu PVC.

Loni v prosinci u nedalekého Mariánského mostu havarovala jiná loď z Čech. Jsou mosty v Drážďanech problematickým úsekem Labe, který zvládnou jen mistři?
Plavba v Drážďanech je v obou směrech jedním z nejobtížnějších úseků na Labi.

To široké Labe v Drážďanech? A co hodně skalnatý úsek v kaňonu v okolí Děčína?
To se těžko porovnává. Obecně je Labská vodní cesta v horních pasážích ve velmi špatném stavu. Přitom je to vodní trasa evropského významu, má evropské číslo... Beru to tak, že podle čísla by to měla být dopravní dálnice, ale je to jak neudržovaná polní cesta, na které musíte sledovat kdejaký výmol. V Drážďanech jsou mnohem lepší plavební podmínky, lepší hloubky. Kromě těch výmolů musíte navíc sledovat popadané klády, větve, mosty. A také, v obloucích u břehů stojí řada výletních lodí. Je to velmi problematický úsek.

Zmínil jste klády a větve ve vodě. Při nehodě zřejmě kapitánovi vysadily motory, takže s lodí nešlo manévrovat. Už víte, co se stalo?
Zatím není příčina došetřená, čekám na zprávu německé vodní policie.

Řekl jste, ze Drážďany jsou složitým úsekem. Je posádka Albisu zkušená?
Má všechna oprávnění, bez nich by patent k plavbě nezískala. Na lodi je velmi zkušený kapitán.

Je to první havárie lodi vaší společnosti v Drážďanech?
Ano, první. Ale jsme dopravní firma, máme lodě a ani nám se bohužel nehody nevyhýbají...

V prosinci pomohla k vyproštění české lodi umělá vlna ze Střekovských zdymadel, to ale bylo málo vody. Tentokrát by byla zbytečná?
Nabídli nám snížení hladiny a menší odtok vody z Vltavské kaskády i možnost zlepšení výšky vody. My teď ale potřebujeme stabilitu, aby loď přitisknutá na most, neměla žádné velké výkyvy. Jediná cesta je plavidlo vyložit, tím odlehčit, a pak ho vyprostit. O pár desítek kubíků menší průtok by sice mírně snížil síly, jež nyní na loď působí, ale nevýznamně.

Každé plavidlo v lodním registru musí mít pojištění pro případ škod. Myslíte, že vaše pojistka pokryje všechny náklady s vyproštěním i případné pokuty?
Věřím, že ano. Ale jaká škála různých plnění z toho nakonec vyplyne, to ještě netuším. Věřím, že drtivou většinu nákladů pojistka pokryje.

Můžete alespoň odhadnout, jaké náklady vám vzniknou? Pro představu: v desítkách tisíc či stovkách tisíc korun?
Myslím, že budou spíše v řádech milionů korun. Rád bych se spletl, ale vnitřně počítám s řečenou částkou. Před řadou let jsme měli nehodu u Hamburku a jen asistence hasičů, která je v Česku zdarma, se v Německu platí a byla strašně drahá. V tomhle případě už jen náklady na vyprošťování a manipulace se solí budou vysoké. Ale obávám se, že ty vedlejší náklady, jako je asistence všech složek okolo události, budou ještě mnohem dražší.



Nejčtenější

Konflikt na koupališti v Dubí se odehrál jinak, tvrdí noví svědkové

Koupaliště v Dubí na Teplicku v den incidentu. NEPOUZIVAT

Zcela jiným způsobem popisují incident na koupališti v Dubí svědci, které oslovil server Romea.cz. Podle nejen romských...

Přesila zbila na koupališti v Dubí muže. Bazén byl plný krve, líčí svědci

Napadený mladík si z obličeje otírá krev. (7. 8. 2018)

Na koupališti v Dubí na Teplicku v úterý skupina útočníků brutálně zbila mladíka. Ten se podle svědka snažil zklidnit...



V Dubí to vře, muže na místním koupališti napadli „přespolní“

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

Původně malicherná rozmíška mezi dvěma dětmi na brouzdališti v Dubí spustila konflikt, jehož následky bude město řešit...

Koupaliště zavádějí dvojí ceny. To je diskriminační, varuje inspekce

Za napadením nestojí naši Romové, říká starosta Dubí. Na koupališti proto...

Teplice a Krupka nemají plovárnu, a tak se zdejší lidé jezdí koupat do okolí. Tam je pak ale nával a mnozí přespolní...

Kvůli násilí na koupališti v Dubí obvinili ženu. Střety jsou tam běžné

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

V souvislosti s úterním konfliktem na koupališti v Dubí na Teplicku, který vyvrcholil surovým napadením mladíka...

Další z rubriky

Elektrárny se staly turistickými cíli, zájem návštěvníků láme rekordy

Elektrárna Ledvice, na jejíž budově je v nejvyšším bodě rozhledna.

Rekordní zájem turistů o dva netradiční industriální výletnické cíle na severu Čech zaznamenala energetická skupina...

Nezastavitelní míří do Adršpašských skal. Pomozte pohybem handicapovaným

Birell bránou projíždí na kole šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek.

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Chůze naboso je pro ni životní styl, neobouvá se ani do divadla

Ivana Hluštíková z Loun chodí už několik let bez bot.

Ivana Hluštíková z Loun chodí už pár let bez bot. Na zahradu, do města a klidně i do divadla. Patří ke skupině lidí,...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz