Ústecký zlatník Marek Rufert. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Jaký šperk stojí dvacet tisíc a který vyjde na dva miliony

  • 2
Marek Rufert je ústecký klenotník a soudní znalec. V rozhovoru pro MF DNES vypráví o práci se zlatem, největších zakázkách i trendech a módě v práci s drahými kovy a kameny.

Čtyřiačtyřicetiletý klenotník Marek Rufert už vyrobil kolem dvou tisíc šperků, ten nejdražší stál 5 milionů korun. Jednalo se o zlatý náhrdelník s podlouhlým diamantem barvy champagne, kdy kámen měl hmotnost 16 karátů.

„Diamant byl na náhrdelníku volně zavěšený v takové téměř neviditelné klícce z matovaného zlata, aby maximálně vynikl,“ popsal šperk ústecký zlatník, který je od roku 1993 také soudním znalcem se specializací na drahé kovy a kameny.

Jak se vyvíjí vkus lidí v oblasti klenotů? Jaký je současný trend?
V posledních letech je posun od drobnějších přezdobených celozlatých klenotů a šperků se syntetickými kameny k výraznějším s čistým moderním designem s přírodními drahými kameny. S čistým designem souvisí i upouštění od vícebarevných kombinací zlata na jednom šperku. V poslední době kvituji zvýšený zájem o brože, které byly dlouhá léta opomíjené.

Nyní jsou v módě také šperky z období secese a art deco...
Mísí se v nich geometrická přesnost a secesní rozevláté organické tvary, inspirované přírodou, které když jsou spolu lehce provokativně namíchané, jsou pro oko mimořádně přitažlivé. Navíc jsou v těchto špercích použité hodnotné materiály, často jde o kombinaci bílého zlata nebo platiny a briliantů, které jsou ve špercích zasazené špičkovou klenotnickou technikou juwel. Tyto šperky jsou hodně ceněné sběrateli.

Chtějí lidé v kraji zajímavé šperky, nebo to berou spíše jako investici do zlata?
Klienti, kteří si nechávají navrhnout a vyrobit originální šperky, jsou často velmi vzdělaní lidé. Vědí, že takové šperky jsou znamením prestiže a také možností exprese stylu a poukázáním na jedinečnost vlastní krásy s důrazem na kvalitu, individualitu a luxus. Kalkulují i s tím, že jde o skvělou investici do zlata a drahých kamenů.

Co děláte nejčastěji za šperky?
Převažují prsteny. Šperky dělám z drahých kovů, většinou v kombinaci s drahými kameny, zvláště pak brilianty, které považuji za výrazný zdobný prvek a symbol absolutní čistoty. Rád povyšuji tyto ušlechtilé materiály na vyšší úroveň tím, že z nich vytvářím drobná sochařská díla - šperky, které dokáží podtrhnout osobnost nositele. Důležitá je kombinace kvalitně navrženého designu s perfektním řemeslným zpracováním. Snažím se, aby každý šperk, který tvořím, byl svébytným originálem.

Kolik procent zakázek tvoří vaše umělecká tvorba?
Pokud uměleckou tvorbou považuji zakázky, kde mi klienti nechají téměř absolutně volnou mysl a ruku při navrhování a realizaci šperku, odhaduji, že je to asi 15 procent.

Troufl byste si například na české korunovační klenoty?
Po uměleckořemeslné stránce jsou nádherné. Od jednoho z lidí, mistra uměleckého řemesla Jiřího Chvala, který se podílel na jejich kopiích pro Expo v Montrealu, jsem se i řemeslo učil. Troufám si říct, že většinu použitých technik bych zvládl.

Jaký je současný trend u svatebních prstenů?
V současné době je velkým hitem kombinace růžového a bílého zlata, která vypadá luxusně. Čím dál častěji se dámské snubní prsteny zdobí brilianty.

Kde berete inspiraci pro výrobu šperků?
Často se nechávám inspirovat světem současné architektury, protože mám rád moderní čisté geometrické linie s technicistními prvky, ale také miluju přírodní květinové a hmyzí motivy, přičemž se často ohlížím ke stylům dob minulých, například secesi. Ideální je pro mne, když se v návrhu šperku povede namíchat lehce provokující, ale ne přeplácaná kombinace těchto světů.

Jak dlouho trvá výroba prstýnku?
Výrobu jednoduššího prstenu lze zvládnout třeba za jeden až dva dny. U originálních šperků je to ale náročnější. Výroba takového prstenu začíná většinou procesem navrhování. Ten trvá někdy i několik týdnů, proces realizace v materiálu se odvíjí od technologické náročnosti. Zjednodušeně řečeno: jsou šperky, které udělám do týdne, ale jsou i tak náročné šperky, kde se čas počítá na měsíce.

Marek Rufert

  • vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Turnově, obor zlatnictví a stříbrnictví
  • v roce 1990 v Ústí založil vlastní klenotnickou dílnu, kde se zabývá především navrhováním a zakázkovou výrobou originálních šperků
  • od roku 1993 je soudním znalcem v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady movitých věcí se specializací na drahé kovy a kameny

Odkud berete suroviny k výrobě šperků - zlato, stříbro, diamanty, platinu?
Zlato a stříbro nakupuji od firem, které se zabývají výrobou klenotnických slitin a dalších polotovarů. Drahé kameny objednávám od vynikajících brusičů v Turnově, brilianty mám z Antverp a Izraele.

Co se nejvíce padělá za suroviny, zlato, diamanty, safíry?
Se zlatem není problém, pokud šperk z něj projde kontrolou a opuncováním na příslušném úřadě. S drahými kameny je to horší. Tam často dochází k umělému vylepšování barvy, čistoty apod. Víckrát jsem se také setkal, že synteticky vyrobený kámen byl deklarovaný za přírodní.

Používáte zlato se 14 a 18 karáty, čím se přesně liší?
Pro šperkařské účely se používají slitiny zlata různých ryzostí. Tyto obsahují nějaký podíl zlata a zbytek jsou jiné kovy, třeba stříbro a měď. Slitina ryzosti 14 karátů obsahuje 58,5 % zlata, slitina ryzosti 18 karátů pětasedmdesát procent zlata.

Nabízíte bílé, žluté, červené a růžové zlato. Jaká je přirozená barva tohoto kovu a jak docílíte ostatních odstínů?
Přirozená barva ryzího zlata je sytě žlutá. Například červené a růžové odstíny jsou způsobeny větším množstvím mědi, bílé slitiny jsou způsobeny přidáním paladia nebo niklu, jež mají silné odbarvovací schopnosti. Povrch bílého zlata se ve finále opatřuje galvanicky rhodiem. To chrání šperky před oxidací a zároveň je jejich povrch po této úpravě excelentně bělostný.

Jak se dostáváte k zákazníkům - jezdíte na veletrhy, máte facebookové stránky?
Ke klientům v mém oboru vede jednoznačně nejlépe cesta osobním doporučením spokojených klientů. A pak je potřeba si získané klienty velice hýčkat. Facebook, webové stránky a veletrhy beru jako důležitý doplněk. Je pravda, že dnes mám již vybudované takové jméno, že o práci nouzi nemám. Například na Facebooku mám téměř 40 tisíc fanoušků.

Jaká je na severu Čech konkurence v zakázkové originální výrobě klenotů?
Určitě nejsem sám, ale mnoho nás není - není totiž snadné se v oboru udržet. Respektive není snadné vybudovat si jméno a důvěru klientů. Ta cesta chvilku trvá a ovoce nepřichází hned.

Četl jsem, že vaši zákazníci jsou lidé pocházející z Ústecka, větší část je z Prahy a okolí a asi deset procent klienti z ciziny. Jak se dostáváte k zahraničním zákazníkům a kam až jste dodal vaše klenoty?
Většinou se k nim dostávám na osobní doporučení od mých stávajících klientů. Často to jsou například známé lékařky, které na různých mezinárodních kongresech nosí mé šperky. Když pak takové šperky zaujmou nějaké další účastníky setkání, dojde k dotazu, od koho jsou. Pak se stává, že po jeho zodpovězení je nový potenciální klient na světě. Také mě oslovují manažeři zahraničních firem, které mají své pobočky v Praze, a kteří přijdou do styku s mými pražskými klienty. Mé „zahraniční“ šperky jsou hlavně v Německu, Rakousku, dále pak také třeba ve Španělsku a něco málo v USA.

Máte nějaký zajímavý případ, který jste jako soudní znalec posuzoval?
Přestože mým největším „znaleckým klientem“ je policie, tedy kriminální oddělení, tak s nejzajímavějšími šperky se setkávám při odhadování cen pozůstalostí. Těch zajímavých případů bylo mnoho, ale právě se mi vybavila jedna veliká art decová brož z loňského roku. Byla vyrobená z platiny, vážila kolem třiceti gramů a zdobily ji tři brilianty o hmotnosti kolem 1,5 karátu a asi 200 menších briliantů. Brilianty byly dokonale čisté, nádherně bílé a bez proporčních vad. A také řemeslné provedení šperku bylo dokonalé. Odhad ceny byl kolem 1,9 milionu korun. To byla mimořádná rarita, obvykle se tento typ šperků vyráběl menší a z bílého zlata, někdy v kombinaci se stříbrem, do kterého se fasovaly kameny. Co se týče kvality zpracování a kamenů - prostě jsem ještě nic podobného neviděl a asi už ani neuvidím.