Generální ředitel Autodromu Most Jiří Volovecký. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Bez komerčních akcí bychom nefungovali, přiznává šéf Autodromu Most

  • 3
Autodrom v Mostě letos s největší pravděpodobností skončí v zisku. Jeho vedení chystá velké investice, třeba do stavby hotelu nebo protihlukových stěn. Zlatý důl pro sportovní areál na území bývalého lomu jsou komerční akce. „Bez nich bychom nemohli fungovat,“ říká generální ředitel Jiří Volovecký.

Jen pár metrů za vjezdem na polygon hosty vítá nafukovací brána s nápisem Renault. Právě tato značka si areál v době rozhovoru MF DNES s generálním ředitelem autodromu Voloveckým na několik dní pronajala.

Celkem se zde letos uskuteční zhruba stovka komerčních akcí. „Plánujeme jich ještě víc,“ poznamenává Volovecký. Areál, o kterém se teď hodně mluví hlavně kvůli stížnostem na hluk, vede dva roky (o stížnostech jsme psali zde).

Co vlastně přesně znamená provozování autodromu? Třeba byznys firmy na výrobu hraček je jasný. Jak ale funguje „firma“ autodrom?
Je to složitější, protože ne všechno, co děláme, pro nás znamená zisk. V našem areálu se konají akce profitní, akce s nulovým ziskem i ztrátové. Taková všehochuť. Většina firem by se asi jen těžko pustila do něčeho, u čeho dopředu ví, že jí to nepřinese peníze. Ale v našem byznysu to tak je.

Na čem tedy vyděláte a co je ztrátové?
Nelze dopředu přesně odhadnout, která akce bude zisková nebo ztrátová. Obecně platí, že ztrátové by neměly být komerční akce. U závodů je to proměnlivé.

Jak si v současné době autodrom stojí po ekonomické stránce?
Pokud všechno dobře dopadne, tak ke konci roku vygenerujeme tržby kolem 100 milionů korun. Označil bych to za mírný zisk, protože kdybychom byli pod 90 miliony, byla by to už ztráta. Ten zisk by mohl být i větší, hodně peněz ale putuje na údržbu, investice a také právě na ty akce, které nejsou ziskové. Investujeme opravdu vysoké částky. Kompletně jsme zrekonstruovali boxy, což stálo asi čtyři miliony. Máme velké plány. Chceme vybudovat věž, což nás vyjde zhruba na 50 milionů. Hodláme tu postavit hotel nebo novou budovu zdravotnického centra.

To jsou všechno hodně finančně náročné plány. Kde na ně chcete vzít?
Budeme to platit z našeho zisku a pochopitelně si také budeme muset půjčit.

Pojďme k těm komerčním akcím. Co přesně si mám pod tím pojmem představit a jak by na tom tedy autodrom byl bez nich?
Jsou to akce, které nepořádáme my. Půjčujeme areál. Bez nich bychom ale nemohli existovat. Kdybychom tu měli jen sportovní akce a výcvikové kurzy na polygonu, dostali bychom se do hluboké ztráty. Jenom udržení areálu v technické způsobilosti je otázka několika desítek milionů korun ročně. Komerční akce tvoří zhruba 70 procent zisku.

Kolik takových akcí bude příští rok?
Mohlo by jim být 120. Má to stoupající tendenci.

A těch ryze sportovních?
Těch jsme měli na letošní rok v kalendáři pět, přičemž i v tomto ohledu chceme počet navýšit. Samozřejmě to ale zase na druhé straně brání dalším komerčním aktivitám. Nemůžeme pořádat třeba patnáct závodů, protože bychom přišli o velké peníze. Je potřeba to vybalancovat. Chystáme se lidem nabídnout věci, jaké tu ještě nikdy nebyly. Ale nechci o tom ještě příliš mluvit, protože ještě není nic podepsané, tak abych to nezakřikl.

Zeptám se jinak: jaký závod byste tu rád viděl? Sníte o formuli 1?
Jo, tu bych v Mostě chtěl. Ale je potřeba žít v realitě. Nemáme potřebnou certifikaci a je to také v úplně jiných finančních řádech i co se týká vybavení areálu. Ale teď jste mě každopádně přinutila vrátit se k mé předchozí odpovědi a přece jen něco málo prozradím. Mohli bychom tu mít závod historické formule 1, což by možná mohlo být ještě lepší než ta současná, která je hodně zkomercializovaná. Když vezmu v potaz ohlasy na ni, tak si troufám říct, že ta historická by lidi bavila víc. My bychom tu nabídli formuli 1 80. a 90. let. Ale víc už opravdu neřeknu.

Která ze sportovních akcí je nejlukrativnější? Je to mistrovství Evropy tahačů?
Ano. Vážou se k němu ale i vysoké náklady. Ve finále se klidně může stát, že tenhle populární závodní víkend bude ztrátový. Velkou roli hrají aspekty, které nedokážeme ovlivnit, třeba počasí. Letos ale vyšlo a tahače byly ziskové. Nedá se to každopádně srovnávat s komerčními akcemi. Ty jsou lukrativnější.

Kdybych si tedy chtěla na den pronajmout dráhu, jakou sumu si mám připravit?
V sezoně, tedy od dubna do října, to je od 17,5 tisíce korun na hodinu. V zimě pak od 20 tisíc za celý den. Je ale také možné přijít jako jednotlivec a za půlhodinovou jízdu zaplatit 700 korun.

Autodrom Most

  • areál se budoval se v letech 1978 až 1983
  • v současnosti se skládá ze dvou částí – závodní dráhy a výcvikového polygonu
  • závodní okruh měří přes 4 kilometry a má 21 zatáček
  • polygon je v provozu od roku 2005, nabízí zázemí například pro kurzy bezpečné jízdy, jeho součástí je také offroadová trať

Jak je pro vás ekonomicky důležité cvičiště – polygon?
Hodně, protože i to slouží k pořádání mnoha komerčních akcí. Zamlouvá si ho třeba celá řada firem. Dále se na něm konají i ty výcviky a testování.

Nedávno jste zprovoznili dobíjecí stanici pro elektromobily. Je využívaná?
Až mě překvapuje, jak moc. S elektromobily se já osobně setkávám jen málo, ale tady je opravdu hodně zákazníků.

Budete po stížnostech lidí na hluk stavět protihlukové stěny. Jaká to bude investice?
V desítkách milionů. Budeme žádat o pomoc město i kraj, protože sami to nejsme schopní zvládnout. Vyřešení tohoto problému je pro nás priorita. Trochu problém je v tom, že spolek, jehož členové si na hluk stěžují, chce, aby bylo všechno hned. To ale nejde. Měli jsme tu několik expertů, protože nemůžeme jen tak začít stavět stěnu, aniž bychom měli zpracované analýzy. Nechali jsme si je udělat a dnes víme, co by kde mělo stát. Teď budeme žádat o stavební povolení a příští rok v květnu nebo v červnu chceme začít s výstavbou protihlukových stěn. Měli jsme projekt na val a protihlukovou stěnu, poslední analýza nám ale ukázala, že máme postavit až osmimetrové protihlukové stěny bez valů. Mrzí mě, když si někde přečtu, že tu záležitost zdržujeme. Není to pravda. Co už jsme mohli udělat sami, to jsme udělali. Máme třeba vlastní hlukoměry, kterými kontrolujeme hluk jednotlivých motorových vozidel. Zavedli jsme konec provozu pro závodní stroje v 18 hodin, i když je to pro nás velice brzy. Dokonce jsme zrušili driftovací závody. Snažíme se lidem vysvětlit, že nejsme netvoři, kteří sem přišli jen vydělávat peníze, ale že jsme firma, která chce Mostecko pozvednout. Třeba všechno kolem údržby nám dělají firmy z Mostu. Děláme akce pro děti, důchodce. Lidé z okolí mají veškeré sportovní akce zadarmo. Snažíme se ten hluk vykompenzovat.

Jak vnímáte stížnosti na hluk jako člověk?
Nic není černobílé, ani tohle. Nechceme s lidmi, kteří žijí u autodromu, bojovat. Ani se nechceme vymlouvat. Mají pravdu v tom, že je tu hluk, takže je na jednu stranu chápu, že chtějí, aby se omezil. Snažím se jim ale vysvětlit, že není možné zavést, aby se o víkendu nejezdilo. Děláme opravdu maximum. Máme ale i velkou podporu. Když třeba děláme spanilé jízdy přes město, tak za mnou chodí lidé a říkají, jak je to super a že tím Most žije.

Na internetu se dokonce objevila petice, ve které její autoři sbírali podpisy za záchranu autodromu s tím, že provoz okruhu je kvůli neustálým dohadům o hluku ohrožen. Jsou jejich obavy oprávněné?
Jsou. V momentě, kdy by se mělo zavést něco, co by omezilo provoz autodromu nad rámec těch opatření, jaká jsme my již udělali a ještě uděláme, tak by došlo k tomu, že bychom ekonomicky nemohli fungovat.

Dokážete si představit, že byste bydlel vedle autodromu?
To jste mi nahrála na smeč. Já bydlím v Benešově u mezinárodní silnice. Kupoval jsem pozemek tam, kde bylo jasné, že dojde k výstavbě dálnice. Vybral jsem si to, proto dnes nebudu požadovat, aby tam nebyl hluk. V souvislosti s autodromem rozumím lidem, kteří tu žili dříve, než stál areál, ale trochu nerozumím lidem, kteří si tu postavili dům vyloženě nedávno. Museli vědět, do čeho jdou. A právě takoví dnes křičí nejvíc.