Loni se obnovil provoz na trati do Děčína přes Německo. Nádraží k tomu ale není...

Loni se obnovil provoz na trati do Děčína přes Německo. Nádraží k tomu ale není potřeba, jízdenky se kupují ve vlaku. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Radnice koupila nádraží. Je nám k ničemu, říká však starosta

  • 14
Dolní Poustevna na Děčínsku koupila budovu tamějšího nádraží. Nákup objektu od Správy železniční dopravní cesty schválili zastupitelé na svém posledním zasedání. Jen tři zastupitelé byli proti, jeden z nich byl starosta. Podle něj nemá město pro budovu využití.

„Zhruba dva miliony z rozpočtu vyškrábneme, ale nemám představu, co s budovou budeme dělat dál. Na údržbu a rekonstrukci městský rozpočet nestačí. Rekonstrukce by určitě spolykala desítky milionů,“ poukazuje starosta Dolní Poustevny Vladimír Tesařík. Jenže ostatní zastupitelé měli pro koupi argument.

Pokud by totiž město objekt nekoupilo, nabídla by ho SŽDC soukromému zájemci. A řada místních se bojí, že by nádraží koupil nějaký spekulant a udělal z něj ubytovnu pro sociálně slabé. „Já bych obavy ze vzniku podobné ubytovny vůbec neměl. Už teď je ve městě několik prázdných soukromých domů, a kdyby někdo chtěl, už z nich jsou ubytovny dávno,“ je přesvědčen Tesařík.

Na nádraží se jízdenky koupit nedají

Prodej nádraží

Prodej nádražní budovy ještě musí schválit správní rada SŽDC, ministerstvo dopravy a vláda
„Musíme se chovat s péčí řádného hospodáře, zákon nám neumožňuje, abychom majetek převáděli na obce zadarmo či za pár korun,“ podotýká mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC nádraží prodává, protože ho k ničemu nepotřebuje a nevyužívají ho ani České dráhy. Loni v červenci koleje po téměř 70 letech znovu propojily Poustevnu a sousední Sebnitz a obnovil se provoz vlaků do Děčína přes Německo. Trať využívají nejen místní dojíždějící do Děčína za prací, ale především turisté.

Samotná budova v tom ale nehraje takřka žádnou roli. Není v ní pokladna, jízdenky se kupují přímo ve vlaku. Dolní Poustevna ji má v nájmu, dál ji pronajímá a pro cestující v ní má smysl jen hospoda. „Za hospodu máme pět tisíc měsíčně a za byty, které poskytujeme pracovníkům Českých drah, dalších několik tisíc,“ přibližuje současné využití budovy Tesařík.

Budova je podle starosty ve špatném stavu

„Kolegové tvrdí, že i když do budovy nedáme ani korunu, za dva roky se nám peníze za nákup vrátí právě z těch nájmů,“ pokračuje Tesařík. On sám tomu ale nevěří. „Nádraží je v dezolátním stavu, nevíme, kdy se něco rozbije, poteče střechou a podobně. A pokud nebudeme investovat a opravovat, bude jen chátrat dál,“ zlobí se.

Město proto teď musí podle starosty vymyslet, co by v rozlehlé budově chtělo mít. Uvažuje se o informačním centru, turistické ubytovně či o startovacích bytech. „Na to ale potřebujeme dotace, na což bychom museli mít vypilovaný projekt, a ten nemáme. Navíc si myslím, že ani na spoluúčast v případě získání dotace nebude náš rozpočet stačit,“ obává se starosta Tesařík.