Pohled ze břehu ústeckého Vaňova.

Pohled ze břehu ústeckého Vaňova. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Ústečané nechtějí u Labe překladiště nafty, nelíbí se to ani radnici

  • 1
Ústecké části Vaňov hrozí, že se v ní bude otáčet 70 autocisteren denně, které odtud budou rozvážet naftu a minerální oleje. Řada místních proti tomuto záměru protestuje, projekt se nelíbí ani magistrátu.

Kritici poukazují na možná rizika investice i na to, že je v rozporu s územním plánem. Záměr teď posoudí krajský úřad, který by mohl do problému vnést světlo.

„Záměrem investora je vznik překladiště motorové nafty a metylesteru řepkového oleje ze železničních cisteren do skladovacích nádrží a následná expedice aditivovaných pohonných hmot do autocisteren,“ uvedl Jiří Pazderský, zástupce investora projektu, firmy Kongresové centrum ILF.

Firma si pro sklad vybrala v areálu veřejného přístavu Vaňov, vyrostl na břehu Labe u zastávky U vodopádu několik set metrů od střekovských zdymadel. Zabíral by plochu tří hektarů, tvořit ho má především čerpací stanice, nadzemní nádrže či havarijní jímky.

Za rok by skladem proteklo na 100 tisíc metrů krychlových pohonných hmot, denně je podle plánu bude do skladu navážet 25 železničních cisteren a následně distribuovat 75 autocisteren. Výstavba překladiště má trvat šest měsíců, investor ji chce zahájit v průběhu příštího roku.

Nesouhlas formou petice

Ačkoliv je záměr zatím jen na papíře, naráží už teď na některá „ale“. Ozvalo se několik místních obyvatel, kteří sklad za svým domem nechtějí.

„Záměr vystavět ve Vaňově na Labi sklad nafty a olejů se setkává s odporem místních, formou petice vyjádřilo nesouhlas zhruba 160 lidí,“ sdělil Karel Karika, místostarosta ústeckého obvodu Město, kam Vaňov spadá.

Proti záměru se postavil i ústecký magistrát. „Statutární město Ústí nad Labem s uvedeným záměrem nesouhlasí,“ potvrdila jeho mluvčí Romana Macová.

Hlavní problém je ten, že sklad na vybraném místě nemá podle stávajícího územního plánu co dělat. Územní plán je závazný dokument, jenž určuje využitelnost pozemků. A na tomto místě připouští úplně jiné typy staveb.

„Podle mého takový záměr neumožňuje. Velká většina vybraných ploch je vymezena jako plochy občanského vybavení, kde jsou povolené komerční činnosti jako například obchoďáky, supermarkety či administrativa, ale nikoliv průmyslová zařízení,“ podotýká zastupitel David Daduč, který je za územní plán zodpovědný.

Posouzení vlivu na životní prostředí

Další obavy plynou ze zátěže místního prostředí, vznik skladu by znamenal nárůst dopravy o 70 kamionů denně. „Při větších povodních hrozí kontaminace vody,“ upozorňuje na další riziko Lukáš Blažej ze spolku Ústecké šrouby.

Firma celkový dopad projektu na okolí prezentuje jako přijatelný. „Za předpokladu dodržování technologické kázně při výstavbě i za provozu a navržených opatření nebude mít stavba významně negativní vlivy na veřejné zdraví ani na životní prostředí,“ shrnul postoj investora jeho zmocněnec Jiří Pazderský.

Projekt lze na krajském úřadě připomínkovat do 29. září. Úřad pak rozhodne, zda má, či nemá významný vliv na životní prostředí. Tento čtvrtek od 18 hodin je ve Vaňově v klubovně Veslařů veřejná debata, kde se o záměru bude diskutovat.

„Za náš spolek chystáme vyjádření. Usilovat budeme o to, aby se vypracovalo posouzení vlivu na životní prostředí. Každý, kdo by se chtěl k vyjádření přidat, nás může do konce září kontaktovat,“ upozornil aktivista Blažej, jehož spolek debatu společně s iniciativou Stop tunelům pořádá.