Mnohé linky dostaly nová čísla, některé trasy ze změnily.

Mnohé linky dostaly nová čísla, některé trasy ze změnily. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Příběhy cestujících v Ústeckém kraji: úlevy skončily, došlo i na násilí

  • 4
Stížnosti na chaos v krajské dopravě na severu Čech chodí ze všech stran. Lidé se napadají ve frontách na průkazky, jsou frustrovaní, že musí přijít i několikrát. Řidiči chybují při účtování jízdného. Podobných příběhů je spousta.

1. Zaplať, nebo si popojdi

Šestnáctiletý Jaroslav Masnica z Proboštova u Teplic mohl až do 31. prosince loňského roku jezdit do školy v teplické čtvrti Řetenice zadarmo. Stačilo nasednout do autobusu teplické MHD, který zajížděl i do Proboštova, a ukázat kartu ZTP, již má, neboť trpí nevyléčitelnou oční vadou.

Já a odstoupit? diví se krajský radní pro dopravu

Od 1. ledna je všechno jinak. Ústecký kraj, který převzal meziměstské linky, úlevy handicapovaným lidem i seniorům zrušil. Jaroslav Masnica má na výběr: buď jít několik set metrů na zastávku do Teplic, kde úleva v rámci MHD dál platí, nebo jet krajským autobusem z Proboštova, ale platit za to.

„Denně je to 9 korun. Asi nezbude nic jiného než platit, chodit sám nemůže,“ povzdechla si jeho matka Kamila Masnicová.

2. Do fronty i několik dnů po sobě

Minulý pátek si chtěla Sára Klugerová objednat čipovou kartu, ve frontě před kanceláří dopravce Arriva Teplice na Benešově náměstí stála skoro tři hodiny.

„V 17:20 hodin, když zbývalo ve frontě se mnou ještě dalších asi 30 lidí, nám řekli, že pouští posledního člověka do kanceláře, protože v 18 hodin jim skončí pracovní doba a přece nebudou dělat ve svém volném čase,“ vypráví Klugerová.

Na další pokus už rezignovala. „Od dalších lidí ve frontě jsem slyšela, že někdo tam stojí už potřetí,“ říká. V pondělí proto raději jela do kanceláře téhož dopravce v Duchcově, kde vše vyřídila během půl hodiny.

3. Stejná trasa, různé ceny

Někteří řidiči ani nevěděli, kolik si mají za cestu účtovat. „Jeden po mně chtěl 36 korun, když jsem jela po Teplicích z Nové Vsi do centra. Za pár dní na stejné trase chtěl jiný řidič 20 korun. Když jsem se zeptala, jak je to možné, řekl mi, že se asi kolega spletl,“ vypráví Michaela Vozábová.

Další zkušenost připojuje i z jednání s řidičem v krajském autobusu, kde šoféři mají povinnost cestujícím vracet drobné, pokud dají víc, než kolik cesta stojí.

„Jela jsem z Přestanova do Teplic, řidič chtěl 21 korun a já měla 25 korun. On začal řvát, že není banka a že mi zbytek nevrátí. Tak jsem mu ty čtyři koruny nechala,“ líčí Vozábová.

4. Výhrůžky i rány do obličeje

Nepovedené změny v dopravě vyvolávají emoce hlavně v Teplicích. Minulé pondělí došlo ke strkanici na Benešově náměstí ve frontě před prodejnou průkazek.

„Neznámý pachatel strčil do poškozeného a několikrát ho uhodil do obličeje, údajně kvůli předbíhání,“ řekl mluvčí teplické policie Daniel Vítek.

Další vyšetřovaný incident je z 29. prosince. Asi třicet lidí si stěžovalo, že prodavačka karet zavřela výdejní okénko na konci pracovní doby.

„Jeden z mladíků poté prodávající řekl něco ve smyslu, že si na ni venku počká, což si vyložila jako skrytou výhrůžku,“ řekl Vítek.

Oba případy policie vyšetřuje jako přestupek. Podle dostupných informací také cestující napadli dva řidiče, to ale policie nevyšetřuje, řidiči se na ni totiž neobrátili.

5. Jízdní řády jsou moc napjaté

Změny dopadly asi nejvíc na samotné řidiče. Časy v nových jízdních řádech jsou tak těsné, že jim zkrátily na konečných povinné bezpečnostní přestávky.

Dopravce to vyřešil tak, že řidič vystoupí v centru Teplic a místo něj si sedne kolega. Řidič pak třeba v dešti čeká půl hodiny na dalšího, aby po skončení pauzy mohl jezdit dál. Takhle za směnu vystřídá pět autobusů a ani jeden není jeho.

Tento systém řidiče tak naštval, že už mezi svátky jich 20 procent dalo výpověď a místo nich nyní jezdí Středočeši, Moravané a dokonce i Slováci. Po jednání s Ústeckým krajem se podařilo nasadit jeden autobus navíc, což řidičům uleví a zastávky na konečných jim umožní.

6. Školy raději posouvají výuku

Až 45 minut zpoždění měly autobusy, které vyjížděly z Petrovic a vezly žáky přes Svádov do školy ve Velkém Březně. O celou vyučovací hodinu přišlo asi 35 dětí. Postupně se situace zlepšila, podle ředitele Jana Darsy ale hrozí, že se zpoždění může při zimní kalamitě opakovat, neboť autobus teď jede po mnohem delší trase, kde je větší možnost, že zpoždění nabere.

Na gymnáziu v Dubí kvůli jízdním řádům museli posunout výuku tak, že začíná o pět minut později a končí o pět minut dřív. Jinak studenti výuku nestíhali. O chybějících deset minut se zkrátila přestávka.