Podnikatel Martin Hausenblas ruinu zámečku a její okolí čtyři roky čistil od černých skládek, autovraků a náletových dřevin. Nyní už dělníci opravují střechu, klenby i věž. | foto: ČTK

Ze zříceniny dělá podnikatel opět výstavní zámeček, navíc ekologický

  • 3
Ústecký podnikatel, mecenáš a politik Martin Hausenblas koupil ruiny lesního zámečku Skrytín na Děčínsku a vrací mu jeho tvář a krásu. Zároveň památku obnovuje v souladu s ekologickými trendy, které mu jsou vlastní. Ze zámečku buduje nový domov pro svoji rodinu.

„Budu tam žít se svým mužem. Zvažujeme, že bychom měli děti, a to mě motivuje,“ prozradil Hausenblas, který se netají tím, že je homosexuál (o Hausenblasovi zde).

Mimo to ale bude sídlo sloužit i k setkávání. „Chci vytvořit místo, kde se mohou lidé zastavit, kde mohou zpomalit a zklidnit se a současně se potkat s jinými inspirativními lidmi. Místo, které jasně kultivuje okolí,“ přibližuje Hausenblas.

Náklady na rekonstrukci odhaduje na 40 milionů plus 30 milionů na další úpravy. K současnému stádu ovcí, které ve Skrytíně chová, přibudou ještě koně, bude tu obora a také ovocné sady.

Zámek Skrytín kdysi býval venkovským lesním sídlem průmyslníka Ludwiga Wolfruma. Po roce 1989 měla ale působivá stavba z konce 19. století pohnutý osud. Prošla divokou privatizací, několikrát měnila majitele, ale žádný z nich se o zámeček nestaral.

Zříceninu zámku objevil náhodou, místo mu hned učarovalo

Spolumajitel firmy Adler a spoluzakladatel projektu Liftago, filantrop a ústecký zastupitel hnutí PRO! Ústí Hausenblas památku koupil před pěti lety.

Zámeček Skrytín

Stojí na místě osady Skrzytyn dokladované už roku 1384, která byla do roku 1511 v držení děčínských Vartenberků.

Později se tu vystřídali další majitelé včetně Thun-Hohensteinů.

Před rokem 1930 ho získal podnikatelský rod Wolfrumů.

Po válce připadl Státnímu statku Zvoleněves, jeden čas tu byl pionýrský tábor.

Po roce 1989 chátral a lidé ho rozkrádali na stavební materiál.

Když zámeček viděl poprvé, byla to ruina bez střechy. V okolí byly černé skládky, vraky aut a celé místo bylo zarostlé. Ke zřícenině se dostal náhodou, když jel od rodičů z Děčína domů do Ústí nad Labem.

„Něco mi říkalo, zahni, tak jsem zahnul autem a jel. Cesta se zužovala, bylo to až strašidelné a najednou se přede mnou otevřelo prostředí nahoře na Skrytíně. Otevřel jsem dveře a nic jsem neslyšel, žádný hluk. Pamatuju si, že jen zpívali ptáci a kolem mě proletěla moucha. To mě porazilo a v tu chvíli jsem se do toho místa zamiloval,“ vypráví Hausenblas.

Hned začal zjišťovat, komu zámeček patří. Ukázalo se, že ho jen pár týdnů předtím koupil za 150 tisíc korun pravděpodobně spekulant. Prodat ho nejprve nechtěl, později ho ale Hausenblasovi nabídl. Ten za ruiny s pozemky zaplatil asi milion.

Zámek bude pasivní, energeticky soběstačnou stavbou

O tom, že by zbytky zámku srovnal se zemí a postavil zcela nový dům, Hausenblas vůbec nepřemýšlel. „To, co mě chytlo za srdce, byly ty klenby, které tam jsou. Krásné, precizně udělané. Vynikající kamenická práce. To mě úplně dostalo,“ podotkl Hausenblas.

Vyčistit zámeček a přilehlé pozemky od černých skládek, vraků a náletových dřevin mu trvalo několik let. Následovalo vybudování elektrické přípojky a dalších sítí. Letos začali na Skrytíně pracovat stavaři. Kousek po kousku vrací objektu původní tvář. Naposledy udělali základ podlah, stavba tak je přes zimu izolovaná.

Letos by mělo následovat dokončení hrubé stavby, na jaře dostane zámeček střechu, pak i okna. Dokončení plánuje Hausenblas na konec roku 2017.

Podnikatelův nový domov nebude vynikat jen výjimečnou architekturou, ale bude i pasivní, energeticky soběstačnou stavbou.

„Mansardová střecha bude kombinací břidlice a solární čepičky. Ta bude mít asi 150 metrů čtverečních. Budou na ní hybridní solární články, to znamená, že tento dům si ze sluníčka vyrobí nejen veškerou teplou vodu na topení, koupání či do bazénu, ale vyrobí si i veškerou elektrickou energii,“ popisuje Hausenblas, který jezdí elektromobilem Tesla (o Hausenblasově elektromobilu zde).

Podívejte se, jak jezdí Hausenblasův elektromobil:

21. ledna 2015

,

Elektromobil