Likvidace stovek tun odpadu v areálu loděnic ve Valtířově.

Likvidace stovek tun odpadu v areálu loděnic ve Valtířově. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Zpustlá loděnice ve Valtířově se má proměnit v turistickou atrakci

  • 3
Bývalá loděnice ve Valtířově na Ústecku, která více než rok chátrá, má šanci, že opět ožije. Nový vlastník přišel s velkorysým projektem, jenž má z místa vytvořit turistickou atrakci. Záměr se těší podpoře radnice ve Velkém Březně, pod nějž Valtířov spadá.

„V krátkodobém horizontu by na pozemcích loděnice ve Valtířově měl vzniknout volnočasový areál pro rekreační vyžití lidí z Ústeckého kraje a jeho návštěvníků,“ slibuje jednatel firmy vlastnící pozemky Martin Baránek.

Záměr hodlá propojit odpočinkové i sportovní aktivity, čímž by se stal stal prvním svého druhu na Ústecku.

Projekt počítá s vybudováním restaurace s vyhlídkovou terasou, dětského hřiště či přístaviště velkých a malých lodí.

„V areálu se vystaví cyklostezka, půjčovna lodí, kol a kolečkových bruslí, nová místa pro rybáře a ubytování,“ přidává Baránek další atrakce.

Radnice záměru fandí

Velkobřezenskému starostovi Michalu Kulhánkovi se záměr líbí, oživení více než rok chátrajícího areálu by přivítal. „Budu rád, pokud se vážně uskuteční a bývalé loděnice budou fungovat v jiné zajímavé podobě,“ sdělil starosta.

Plán podnikatele Baránka je na samém počátku, během podzimu teprve vznikne vizualizace. Investor se sešel se starostou zatím jen jednou, aby mu své plány oznámil. Podrobnější jednání obou stran zatím neproběhla.

Lze tak jen odhadovat samotnou cenu i termín výstavby areálu, nejdříve by ale mohl vzniknout v průběhu příštího roku. „Hodláme usilovat o dotaci z příslušného fondu EU,“ podotkl Baránek.

Lodě se ve Valtířově přestaly vyrábět roku 2010, tehdejší vlastník loděnice – firma Czech Maritime Projects – neměl odbyt a po povodních nebyl schopný najít pojistitele areálu.

Genius loci loďařské tradice

Loděnici od něj odkoupila firma Kovodemont, aby ho zlikvidovala. Ve šrotu skončilo na 400 tun železa, mezi nímž byly mostové jeřáby, řezačky ocelových plátů či obří matrice pro stavbu lodních trupů (psali jsme o tom zde).

Část památek na stavbu lodí ale uchovali historici, aktuálně jsou k vidění v ústeckém muzeu jako součást výstavy Plavba na páře.

„V Ústí byly postavené největší salonní parníky v dějinách české paroplavby a také první zadokolesové motorové lodě v Evropě,“ podotkl ústecký historik Martin Krsek.

Valtířovská loděnice patřila mezi nejvýznamnější v zemi, lodě vyráběla od roku 1881. „Obecně je příjemné, že areál ožije, ale snad výrazně využije silný genius loci místní loďařské tradice,“ míní o novém záměru Krsek.

Zánik loděnice ve Valtířově na archivním videu: