"Pravděpodobnou možností je osazení automatického monitorovacího systému s propojením na varovný systém," uvedl mluvčí Správy Národního parku České Švýcarsko Tomáš Salov. Systém by tak umožnil částečné zprůjezdnění silnice, fungovat by mohl začít už během tohoto týdne.
"V praxi to může vypadat tak, že se na silnici objeví semafory propojené s monitorovacím systémem. V případě sebemenšího pohybu nebezpečných bloků se rozsvítí na semaforech červená. Dojde k rozeslání varovných zpráv a provoz bude zastaven," doplnil.
O náklady na vybudování varovného systému by se měla Správa podělit s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).
Kdo skálu zabezpečí, je ve hvězdách
Úplné zabezpečení samotného skalního masivu je však ve hvězdách. Podle ŘSD není provizorní sanace možná, povinnost trvalého zpevnění skalních bloků je pak podle dvou protichůdných zákonů buď na ŘSD, nebo na správě parku.
OHROŽUJÍCÍ SKALNÍ BLOKPodle čerstvého geologického průzkumu je skála "bezprostředně nestabilní". V praxi to znamená, že se může jakákoliv její část kdykoliv zřítit. Celkem se jedná o 90 metrů krychlových pískovce. |
"V tomto vyvíjí aktivitu Správa Národního parku České Švýcarsko - neprodleně vznesla požadavky k ministerstvu životního prostředí," uvedla Nina Ledvinová z ŘSD.
Samotná uzavírka odřízla 12 rodin žijících u hranic včetně starosty Hřenska. Kolem skály musí jen pěšky, ne vozem. Nutno ovšem poznamenat, že řada řidičů z okolí zákaz vjezdu nerespektuje.
Uzavírka ve Hřensku |