Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jezero Milada se brzy otevře, říká šéf firmy rekultivující uhelné lomy

  18:13aktualizováno  18:13
Vodu v jezeře Milada, které vzniklo nedaleko Ústí nad Labem zatopením uhelného velkolomu, by mohli první plavci vyzkoušet už na konci května. „Koupání bude možné hned poté, co bude zrušen dobývací prostor Chabařovice,“ říká Petr Lenc, ředitel Palivového kombinátu Ústí, který prováděl rekultivaci.

Jezero Milada je hluboké až 24,7 metru, dlouhé 3,2 kilometru a široké 0,7 kilometru. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Pravidelně sledujete kvalitu vody v jezeře, jaká je?
Z rozborů kvalitativních parametrů vody, které byly do současné doby provedeny, jednoznačně vyplývá, že se jedná o jednu z nejkvalitnějších vod v regionu s průhledností až jedenáct metrů.

Jak se napouštěla Milada

Jaké ryby v jezeře žijí?
Převažujícími druhy jsou okoun, štika, candát, sumec a mezi další rozšířené druhy patří především plotice a perlín. V jezeře současně žije řada druhů obojživelníků, měkkýšů a ryb. Některé z nich patří mezi ohrožené nebo mezi kriticky ohrožené druhy.

Jezero je napuštěné už od roku 2010, proč bude volně přístupné ke koupání až nyní?
Základním předpokladem je zrušení dobývacího prostoru. K tomuto kroku bylo však možné přistoupit až po splnění všech podmínek vyplývajících ze schváleného plánu likvidace. Ke splnění těchto podmínek došlo až v prosinci 2014.

Nyní ještě hrozí za nepovolený vstup do okolí jezera pokuta 15 tisíc korun. Už jste nějakou udělili?
V předchozích obdobích bylo řešeno několik správních deliktů, které skončily správním řízením ve spolupráci s katastrálně příslušnou obcí.

Jezero Milada

Plocha: 252,2 hektaru

Délka: 3,2 kilometru

Šířka: 700 metrů

Objem vody: 35,6 milionu m3

Hladina: 145,7 m n. m.

Průměrná hloubka: 15 m

Max. hloubka: 24,7 m

Cena rekultivace: 5,4 miliardy Kč

Proč Milada: jmenoval se tak jeden z dolů, který na místě byl před vznikem lomu

Jaké jste měli největší problémy při rekultivaci velkolomu Chabařovice?
Zásadním problémem byl stav zbytkové jámy po předčasném ukončení těžby hnědého uhlí. Vlivem tohoto předčasného ukončení byla celá zbytková jáma včetně přilehlého okolí předurčena k rekultivaci v nejsložitějších báňsko-geologických a hydrogeologických podmínkách. Z tohoto důvodu jsme museli v následujícím období řešit celou řadu rozsáhlých sesuvů a dalších nestabilních částí v oblasti závěrných svahů včetně problémů při projektování a následné realizaci jednotlivých prvků vodohospodářské soustavy.

Kolik uhlí ještě zbylo v prostoru u Chabařovic a myslíte si, že je ještě možné, že se tam někdy bude těžit?
V prostoru budovaného jezera Chabařovice bylo postupně od roku 1992 do roku 1997 převedeno do nebilančních zásob téměř 146 milionů tun kvalitního hnědého uhlí. Vzhledem ke složitým geologickým a hydrogeologickým podmínkám a současně s přihlédnutím k případné efektivitě dobývání vyhrazeného nerostu lze vyloučit, že by v prostoru současně budovaného jezera Chabařovice v budoucnosti probíhala těžba hnědého uhlí.

Kolik stála rekultivace lomu Chabařovice a vznik jezera Milada?
Od usnesení vlády, kterým v roce 1991 došlo ke stanovení územně ekologických limitů, bylo do roku 2014 vynaloženo téměř 5,4 miliardy korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jaroslav Foldyna, volební lídr ČSSD v Ústeckém kraji
Volby nám prohrála centrála, ne mé fotky s Nočními vlky, říká Foldyna

Jaroslav Foldyna je v Ústeckém kraji jediný ze čtyř poslanců ČSSD, který ve volbách obhájil svůj mandát. „Je potřeba si přiznat, že řada prosazovaných věcí...  celý článek

Testování buggyry na autodromu v Mostě.
Spory kvůli protihlukové vyhlášce v Mostě skončí pravděpodobně u soudu

Protihluková vyhláška v Mostě platí více než půl roku, přesto si lidé dál stěžují na hluk hlavně z místního autodromu. Město už uložilo kvůli porušování...  celý článek

Ilustrační snímek
Libouchecký tunel na dálnici D8 blokuje ve směru na Prahu nehoda

Dálnici D8 zablokovala nehoda v liboucheckém tunelu. Ve směru na Prahu se srazilo osobní auto s karavanem. Při nehodě byli zraněni dva lidé a tunel musel být...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.