Na poslední úsek D8 vjela první auta, postavit celou dálnici trvalo 32 let

  • 758
Na poslední dostavěný úsek dálnice D8 spojující Prahu a Drážďany vjela v sobotu odpoledne první auta. U prackovické estakády bude zatím provoz sveden do jednoho pruhu kvůli nestabilnímu podloží. Premiér Sobotka ale naznačil, že kvůli nestabilnímu úseku může být tato část znovu zavřena.

První auta se novým úsekem projela přesně v 16:40 hodin. Podle reportérky iDNES.cz se desítky vozidel v obou směrech vzájemně zdravily.

Výstavba celé dálnice trvala 32 let, na otevření dorazili čeští i němečtí politici.

ŘSD rozhodlo o omezení v pátek večer na základě monitoringu nestabilního svahu (psali jsme zde). Přesto ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že stavba je bezpečná.

„Chtěl bych ubezpečit, že stavba je bezpečná. Věřím, že bude spolehlivě sloužit desítky let a ulehčí situaci v tomto kraji,“ uvedl při zahájení sobotního programu u příležitosti otevření úseku D8. Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem činí 92 kilometrů.

V 10:40 hodin politici přestřihli pásku a otevřeli posledních 12 kilometrů dálnice D8. Pak si připili na bezpečný provoz.

Sobotní program začal u tunelu Radejčín na Ústecku v 10 hodin, kromě politiků očekávalo ŘSD tisíce lidí. Běžnému provozu by měla být dálnice otevřena v podvečer. Program začal projevem ředitele ŘSD Janem Kroupou, který uvedl, že pro něj je to „velká chvíle“.

Po něm dostal slovo hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček, který uvedl, že obyvatelé tohoto kraje mnohdy ani nevěřili, že se dočkají otevření úseku D8. „Myslím, že je to nejkrásnější vánoční dárek pro občany Lovosic nebo Maňova. Nebudou se vám už valit kolony kamionů pod okny,“ upozornil.

Místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš při svém projevu upozornil na úspěchy současné vlády. „Těším se, že vám, kteří tady bydlíte, to ulehčí každodenní život,“ uvedl. Zároveň zmínil, že vláda má dostatek financí na stavbu i dálnice na Rakousko.

Prezident Miloš Zeman upozornil na délku stavby. „Ve vašem kraji řádili a dosud řádili zelení aktivisté. Chtěl bych vám popřát, abyste přestali věřit zeleným aktivistům,“ dodal prezident.

17.prosince 2016 v 11:03, příspěvek archivován: 17.prosince 2016 v 11:20

https://t.co/orejzxieMD

Otevření posledního úseku D8 ocenil předseda vlády Svobodného státu Sasko Stanislaw Tillich. Uvedl, že je to velký den nejen pro obyvatele Saska, Česka, ale celého Německa.

„Pomáhá lidem nejen na silnici, ale i těm, kteří bydlí podél té bývalé trasy,“ uvedl Tillich. Doposud jezdili řidiči přes České středohoří přes obec Velemín na Teplice nebo z Lovosic podél Labe do Ústí nad Labem.

Nutná omezení

Omezení u Prackovic se bude týkat zhruba dvoukilometrového úseku. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla jsou důvodem údaje o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu estakády. „Rada monitoringu bude vyhodnocovat další měření, aby potvrdila, že stabilizační opatření zafungovala a může být provoz převeden na oba jízdní pásy dálnice na prackovické estakádě,“ nastínil Rýdl další dění.

„Jsme přesvědčeni, že se to postupně stabilizuje. Předpokládám, že během několika týdnů se otevře i druhý pruh,“ uvedl Ťok.

Dálnice prochází geologicky nestabilním územím, problémy u prackovické estakády začaly v říjnu. Tehdy se propadly podpěry mostu, stavaři proto museli úsek zabezpečit. ŘSD bude stavbu i její okolí monitorovat speciálními sondami.

Stavbu posledního, dvanáctikilometrového úseku, provázely dlouhá léta spory. Nejprve o trasu, kudy povede, následně o územní rozhodnutí a stavební povolení. Stavba úseku začala v roce 2012. O rok později ji zkomplikoval sesuv u Litochovic, který těleso už hotové dálnice poničil.

Při dalších problémech se úsek uzavře, naznačil Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka na krajské konferenci ČSSD v Teplicích uvedl, že nelze vyloučit budoucí uzavření nestabilního úseku u Prackovic.

„Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic monitorovaly situaci v tom problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, tak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit,“ uvedl předseda vlády s odkazem na složitost podloží.

Na pondělním zasedání vlády bude Sobotka žádat ministra dopravy Dana Ťoka, aby o komplikacích na D8 informoval. A to včetně předpokládaných opatření.

Ministr dopravy Dan Ťok Českému rozhlasu v sobotu ráno řekl, že žádné nebezpečí nehrozí. „Neodstoupím, protože ty posuny jsou přírodní vlivy a to nemohl nikdo očekávat,“ řekl ministr Dan Ťok na dotaz reportérky iDNES.cz, zda plánuje kvůli problémům s otevřením dálnice D8 rezignovat. Babiš ministrovi dopravy vyjádřil podporu.

Zároveň uvedl, že neví, jak přišel premiér Sobotka na to, že by v budoucnu mohlo dojít k uzavření dálnice. „Pan premiér jestli něco má, tak nám to určitě na vládě sdělí,“ dodal s tím, že dálnice D8 se podle něj nestala politickou věcí. „Škoda, že nepřišel (Sobotka) osobně s námi slavit, že konečně po třiceti letech jsme otevřeli tuhle dálnici,“ řekl Babiš. Na otevření nebyl nikdo ze sociální demokracie.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

17. prosince 2016

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Nutná omezení

, ,