Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu...

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013. | foto: Roman Čmelík

Ministerstvo odmítlo obnovit trať zničenou sesuvem na D8. Zatím, tvrdí

  • 30
Šance na opravu železnice stržené sesuvem na dálnici D8 přes České středohoří je minimální. Ministerstvo dopravy se ji opravit nechystá, alespoň ne v následujícím roce, kdy budou finišovat práce na odstranění sesuvu. Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že provoz na železnici není rentabilní.

„Vzhledem k výši nákladů na zprovoznění tratě a nízkému využití místní železnice zatím k obnovení poničené tratě nedochází. Přednost dostává dokončení dálnice D8,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold (o odstraňování sesuvu zde).

To, že k obnově zhruba dvousetmetrového úseku trati nedojde, je podle Neřolda společným rozhodnutím všech zainteresovaných stran. „Pro železnici to ale nemusí být rozhodnutí konečné,“ doplnil Neřold.

Ve zvrat v osudu železnice z roku 1897 tak stále doufají iniciátoři petice, kterou podepsalo ve městech a obcích podél trati více než 2 500 lidí. „V pondělí doplníme poslední várku podpisů a petici předáme ministerstvu dopravy,“ řekl krajský lídr Strany zelených Jiří Škoda, který petici inicioval.

„Čím déle se bude čekat, tím složitější obnova trati bude. Věřím ale, že pokud bude dostatečně velký tlak ze strany obcí, jejich obyvatel a kraje, můžeme se dočkat mnohem dříve,“ řekl Škoda.

Oprava za plného provozu dálnice je naivní, říká zastupitel

Mnohem skeptičtější je zastupitel Ústeckého kraje Jiří Řehák z hnutí PRO! Kraj, který se problematice trati věnuje.

„Železnice přes České středohoří v podobě, jak jsme ji znali, skončila. Musíme si to přiznat. Kraj je rok před volbami neakceschopný a představa, že by se trať začala opravovat za plného provozu dálnice, je naivní,“ komentoval rozhodnutí ministerstva Řehák.

Nynější stav, kdy vlaky ve směru z Teplic končí po 22 kilometrech v Radejčíně a cestující do Lovosic přesedají na dalších 14 kilometrů do autobusu, by tak zůstal natrvalo.

Řehák nesouhlasí s tím, že by provoz na trati byl neperspektivní. „Známe příklady jiných tratí, které ministerstvo také označilo za neperspektivní, kde se však provoz podařilo zachránit a dále pokračuje bez problémů,“ podotkl Řehák.