Benešův most v Ústí nad Labem.

Benešův most v Ústí nad Labem. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Polovina Benešova mostu je opravena, druhá část bude hotová do podzimu

  • 1
Na zhruba dva týdny utichnou ve čtvrtek práce na opravě mostu Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem. Bude zrát beton u nových dilatačních spár, které jsou ve směru od centra na pravé polovině mostu. Jeho renovace je tak v polovině.

„Nikdo nevěděl, co se objeví, až se odstraní beton. Nikdo nedokázal běžnou prohlídkou zjistit, jak budou vypadat zakryté nosníky ocelové konstrukce mostu, na něž jsou uložené prvky dilatačního závěru,“ uvedl Jiří Koranda, výrobní ředitel stavební firmy Insky.

Po odhalení byly vidět známky zatékání a koroze. Proto docházelo k propadům a následnému drolení betonu i konstrukce. Ta byla na některých místech zkorodovaná několik centimetrů, místy celá prolezlá.

„Je to havarijní oprava v poslední chvíli. Museli jsme konstrukci na některých místech doplnit, přeplátovat a vyvařit. To je velmi důležité, aby došlo ke spojení kovů, když se nový dilatační závěr ke konstrukci přivařoval,“ popsal Koranda stav mostu.

Kvůli opravě mostu, který spojuje centrum města se čtvrtí Střekov a denně po něm vedle vozů MHD projede více než 13 tisíc aut, se ve městě zkomplikovala doprava. Teď po něm obousměrně smějí jezdit jen linky MHD a osobní vozy jen ze Střekova do města (blíže k tomu zde).

Konec dunění a otřesů

Na střekovské části mostu už je hotovo, na protilehlé straně ještě dělníci dokončují mostní závěr. Zatímco svařují a duní zde sbíječky, každou chvíli most pod koly aut zavibruje a ozve se rána.

„Po opravě závěru už most tak strašně drncat a dunět nebude. Právě proto, že se to dělo, silnice se propadala, docházelo ke kroucení závěru a vznikaly otřesy,“ ujišťuje Koranda.

„Po opravě vyasfaltujeme 3 až 4 metry dlouhý pás a tím dojde k jeho plynulému napojení na nový závěr,“ dodává u nové spáry v mostě, která už není rovná, ale vlnková a uvnitř má pevnou gumu. Rovný pás na tak dlouhé předsazené pole se totiž v Česku nevyrábí.

Celková oprava

  • ústeckému mostu Dr. Edvarda Beneše je letos už přes 80 let
  • spravuje ho Ústecký kraj
  • krajský úřad už na začátku letošního roku začal připravovat celkovou rekonstrukci mostu za 200 milionů korun
  • měla by začít v roce 2019

Současné práce jsou mnohem složitější než ty na střekovské straně. Tam dilatační závěr plní trošku jiné funkce, není tak namáhaný a je níž nad zemí než na protilehlé straně nad silnicí od Děčína na Lovosice.

Teplotní posuny

Navíc předsunuté pole, což si lze představit jako balkon, je tu velmi dlouhé. Kvůli teplotním změnám ocelové konstrukce dochází k velkým posunům mostu v řádech několika centimetrů.

Zatímco v zimě se chladem smršťuje, v létě roztahuje, a spára mezi oběma prvky je tak v tomto období nejmenší.

„Už v červnu, kdy se konstrukce pískovala, čistila a natírala, to bylo náročné, protože vše se dělalo zespoda nad hlavou. A mezera tam byla jen na tloušťku ruky,“ poznamenává Koranda.

Skrz most teď lze v místě prací vidět dolů na nosníky, které jsou na ještě neopravené straně plné odpadávajícího betonu. V jednom místě je vidět i část odhaleného chodníku, který je překvapivě tenký. Beton má kolem 8 centimetrů, asfaltový povrch čtyři.

„Nebojte, nosná a stěžejní je ocelová konstrukce. I železobetonová deska mostu má jen 15 až 20 centimetrů,“ usmívá se Koranda.

Troleje se přesunou na druhou stranu

Nosníky už jsou opravené a svařené, dostaly šedý protikorozní nátěr, hotová je i dilatace. Po betonování se bude týden čekat, než beton zatvrdne. Pak přijde na řadu izolační vrstva, asfalt, obrubníky.

Na přelomu července a srpna začne práce na druhé podélné polovině mostu. To znamená, že ústecký dopravní podnik musí přesunout trolejové vedení na druhou stranu mostu.

„Už to máme vyzkoušené, troleje se už posunovaly. Počítáme, že to vše stihneme během jednoho dne. Zřejmě to bude neděle a trolejbusové linky 61 a 62 nahradí autobusy,“ sdělil mluvčí dopravního podniku Luboš Heřman

Po současné opravě konstrukce čeká podle odborníků most Dr. Edvarda Beneše ještě dlouhý život, pokud se do něj bude investovat a bude se pravidelně udržovat. Základ bude na konci prázdnin hotový.

„Protože ale není zpracovaný projekt, nejsme schopni relevantně říci, zda nové dilatační závěry jsou kompaktní s rekonstrukcí. Nevíme, co bude jejím obsahem,“ podotýká Koranda.