Poškození stropu značně zchátralé stavby bylo rozsáhlé. V části blíž k presbytáři byla prkna vypadlá na zem a kvůli vlhkosti hrozil pád dalších částí. Dřevo bylo napadeno hnilobou a malba byla zčernalá a znečištěná.
„V první fázi jsme řešili stav dřevěných prken, která bylo potřeba dezinfikovat a opravit, v dalších etapách jsme restaurovali samotné malby,“ popsala vedoucí týmu restaurátorů Jitka Musilová.
Restaurátorské práce a další opravy v interiéru kostela začaly v roce 2012 a skončily letos.
Autorem stropních maleb je biskupský malíř Kryštof Vilém Tietze, jehož signaturu včetně datace 1703 restaurátoři nalezli na soklu jedné z malovaných sloupových architektur.
Stavba na nestabilním jílu
Kazetový malovaný strop v Orasicích je svým malířským námětem unikátní a prakticky nemá obdobu.
Malované dřevěné záklopové stropy s dekorativní výzdobou, například rostlin, nejsou až tak výjimečné a návštěvníci se s nimi mohou setkat na několika místech.
„Avšak tento strop je jedinečný právě kvůli církevnímu námětu, jsou zde výjevy ze života sv. Mikuláše,“ doplnila Musilová.
Kostel Orasice
|
Kostel byl těžce staticky narušený. Geologické průzkumy odhalily, že stojí na nestabilním jílovitém podloží.
V plánu je výstavní síň
„Staticky jsme ho zajistili, odvozili zeminu kolem něj, zlikvidovali náletové dřeviny, opravili věž a pukliny ve stěnách. Nechali jsme zrekonstruovat střechu a fasádu a v minulých čtyřech letech se činili restaurátoři a řemeslníci v interiéru,“ shrnul průběh záchrany kostela lounský děkan Werner Horák.
Oprava exteriéru vyšla zhruba na 1,6 milionu korun. Obnova interiéru včetně restaurátorských prací stála přes 2,5 milionu. Finančně se na záchraně památky podílelo ministerstvo kultury.
V budoucnu by se do ní lidé mohli podívat častěji než jen při výjimečných církevních akcích.
„Mým přáním je, aby kostel nesloužil jen k bohoslužbám, ale rád bych zde zřídil výstavní síň opravených sakrálních prostorů v regionu. Ty byly v 80. letech odsouzené k zániku a dnes jsou zachráněné,“ dodal děkan.