Silnici z Mostu do Litvínova požadují radnice obou měst rozšířit na čtyři pruhy. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Litvínov usiluje o rozšíření silnice do Mostu, ministerstvo je proti

  • 5
Radnice v Mostě a Litvínově požadují rozšíření silnice mezi oběma městy na čtyři pruhy. Počítaly s tím i dlouhodobé plány Ředitelství silnic a dálnic, které nyní plánuje silnici opravit. Ministerstvo dopravy ale rozšíření silnice odmítá.

„Dnešní silnice je vedena mimo obytnou zástavbu a kapacitně odpovídá průměrným intenzitám. Pro záměr projektu čtyřpruhu nevyšlo ekonomické hodnocení, proto Ředitelství silnic a dálnic přistoupí jen k opravám, které jsou nezbytné,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pro Mostecko i Ústecký kraj je přitom rozšíření silnice v průmyslovém regionu jednou z dopravních priorit. Zástupci měst, kraje i dalších proto nyní dávají dohromady argumenty pro takzvané zkapacitnění silnice. S nimi se pak vydají za ministrem dopravy Danem Ťokem.

„Důvodem je určitý komfort, který patří k 21. století nejen pro obyvatele Litvínova, ale třeba i obyvatele horských obcí, kteří ji využívají. Důležitá je také plynulost a hlavně bezpečnost dopravy,“ říká starostka Litvínova Kamila Bláhová.

Největší nebezpečí silnice, která prochází areálem Chempark v Záluží, už se v minulosti ukázalo. Na podzim 1996 vybuchl zásobník nafty a začalo hořet v České rafinérské. Silnice kvůli tomu byla uzavřená a na Mostecku nastal dopravní kolaps.

„Tehdejší ministr vnitra Jan Ruml nás tehdy ujišťoval, že situace takhle nemůže zůstat a do dvou let tam bude nová, širší silnice. Dodnes na ni čekáme marně,“ poznamenal tajemník litvínovské radnice Valdemar Havela.

Silnice je klíčová pro celý Chempark

Silnice číslo 27 mezi Mostem a Litvínovem je i nyní klíčová pro hasiče, sanitky či policisty. „Čím širší podporu pro naši žádost získáme, tím více argumentů také připravíme. Zatím se ale materiál připravuje a termín, kdy bychom se měli vydat za panem ministrem, zatím nemáme,“ přiznala Bláhová.

Přetížená silnice má velký význam i pro samotný Chempark, a tedy pro zaměstnanost v regionu. Kamiony odsud po silnici vozí do zahraničí umělé hmoty, jež vyrábí Unipetrol.

„Pouhá rekonstrukce stávající komunikace, kterou plánuje ministerstvo dopravy, je pro nás nepřijatelná a žádáme zkapacitnění na čtyřpruh,“ podpořil žádost i primátor Mostu Jan Paparega.

Podobný boj o širší, a tedy bezpečnější silnici nedávno vyhrála města kolem rychlostní silnice R7. Tam ministerstvo chtělo šetřit a místo čtyřpruhu stavět jen tři pruhy pro střídavé předjíždění. Lobbování měst Louny, Slaný, Chomutov, Most, Žatec a Postoloprty si vynutilo návrat k původnímu záměru. Samotnou stavbu to nicméně zatím neurychlilo.