Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Izraelec vyzkouší v kraji revoluční výuku dětí zaměřenou na kreativitu

  • 1
Odborník na rozvoj talentů Opher Brayer z Izraele vymyslel a v Ústí nad Labem představil metodu, která má u dětí zvýšit kreativitu a rychlost učení. Čtyři školy se rozhodly ji od září otestovat.

Místnost v přízemí ústecké pedagogické fakulty je plná lidí. Jakmile jsou všechny židle obsazené, expert Brayer spustí. A rázem díky intonaci, gestikulaci – ale také díky tomu, co říká – přiláká veškerou pozornost.

Chce revoluční novinkou vylepšit zdejší školství. „Nikdy jsem nechodil do školy, doma mě učil táta, který byl kantor. Nesnášel jsem matematiku a miloval hru na piano,“ začne vyprávět.

Než se dostane k hlavnímu tématu, o pár let poskočí. „Sedm let jsem na umělecké škole vyučoval jazzovou hudbu, pak jsem začal pracovat s mimořádně nadanými dětmi,“ pokračuje.

Jednašedesátiletý Izraelec žije od loňského června v Praze. V minulosti pracoval jako konzultant pro firmu Hewlett-Packard. Nyní se věnuje moderním formám vzdělávání a multitalentovému rozvoji dětí.

Zapojení her na přemýšlení

V kraji chce rozjet svůj nový projekt s názvem Stages, který se podle něj zaměřuje na aplikaci výukových metod odpovídajících 21. století.

„Je to způsob vzdělávání, který u dětí formou hry násobně zvyšuje rychlost učení a kreativitu,“ vysvětluje Martin Hausenblas, ústecký podnikatel, zastupitel a filantrop, jenž Brayera na sever Čech přivedl.

„Chci, aby svou činnost rozvíjel tady, protože to našemu regionu může mnoho přinést. Nové přístupy a možnosti rozvoje dětí, které se narodily do extrémně technologického světa, méně se soustředí a běžně využívají chytré telefony,“ dodává.

Brayer svůj plán představil učitelům, ale třeba i krajským úředníkům z oblasti školství. Jeho metoda by v praxi vypadala takto – do klasické výuky dětí od šesti let by každý den ráno zařadil necelou půlhodinu věnovanou hraní her zaměřených na přemýšlení.

„Rozvíjejí schopnost mozku nacházet řešení a podobnosti a přenášet je z jednoho oboru do druhého, například z matematiky do písmen, hudby či pohybu. Šlo by o tři hry, každá by trvala sedm minut a děti by ji hrály jen jednou, pak už by se k ní nevracely. Byly by díky tomu desetkrát kreativnější,“ popisuje Izraelec.

K výuce přibudou příběhy vědy

V 6. třídě by se do výuky přidalo vyprávění příběhů o fascinujících jevech v oblasti vědy.

„Zatímco klasické vzdělávání dává důraz na znalosti, tato metoda na dovednosti. Chceme pomoci rozvinout potenciál všech dětí a současně zachytit ty talentované a dát jim prostřednictvím dalších mimoškolních aktivit, ale časem třeba i elitní internátní školy, více možností,“ podotkl Hausenblas.

„Firmám tím zároveň nabídneme možnost přístupu k vysoce talentovaným dětem,“ poznamenal.

V průběhu srpna čeká několik pedagogů čtyř škol školení a hned v září začne zkušební výuka.

Jednou ze zmíněných čtyř škol je ZŠ v ústecké čtvrti Neštěmice. „Zkusíme se zapojit. Školení absolvují čtyři učitelé z prvního stupně, v praxi by se metoda měla od září týkat asi pětačtyřiceti dětí. Když se osvědčí, tak bychom ji v budoucnu rozšířili,“ popsala ředitelka školy Marie Čápová.