Děčínský zámek.

Děčínský zámek. | foto: Wikipedia

OBRAZEM: Opravené obrazy šlechty jsou už na zámku v Děčíně

  • 0
Na děčínský zámek by se mohly po 80 letech vrátit cenné obrazy zkonfiskované po roce 1945 zdejšímu šlechtickému rodu Thunů. Téměř všechny nalezené obrazy jsou však ve velmi špatném stavu a potřebují nákladnou renovaci. Správa zámku proto vyhlásila veřejnou sbírku.

Na jejím kontě je už více než 70 tisíc korun. Několik desítek obrazů se dochovalo v mobiliářích Národního památkového ústavu a na některých hradech a zámcích. První obrazy už se ale na zámek vrátily letos a jejich restaurování stálo téměř půl milionu korun.

Obraz Teresie Thunové rozené z Grühlu.Obraz Fürstin Liechtenstein.

Podobizna Teresie Thunové z Grühlu (vlevo), vpravo Fürstin Liechtenstein. Foto: Martin Adamec, MF DNES

PŘISPĚJTE NA OPRAVU DĚL

Správa zámku vyhlásila sbírku na záchranu obrazů. Zájemci mohou přispívat penězi na konto 43-6466460217/0100.

Obrazy při restaurování prošly četnými změnami. "Některé z nich byly zkoumány pod rentgenem, což nám odhalilo nejrůznější autorské úpravy, které dnes už nejsou na dílech vidět," upozorňuje František Šuman, kurátor zámku v Děčíně.

Nejcennějším z již restaurovaných obrazů je portrét Antona Fuggera od Hanse Malera ze Schwatzu. Vzácnou renesanční malbu z roku 1524 považovali za klenot své sbírky i Thunové.

Obraz portrét Antona Fuggera.

Obraz portrét Antona Fuggera.

Manžel Teresie Thunové rozené z Grühlu, Franz Graf von Thun Hohenstejn.

Manžel Teresie Thunové z Grühlu, Franz Graf von Thun Hohenstejn.

Dalším z děl je obraz thunovského rodokmenu. "Byl silně znečištěn a po celé délce měl vytlačené rýhy od nějakého prkna nebo hranolu, na kterém se po konfiskaci přepravoval," prozradil Šuman.

Obraz Děčínského zámku od Carla Graffa z let 1774- 1832.

Obraz Děčínského zámku od Carla Graffa z let 1774- 1832.

Pohled na Děčín od saského malíře C. Graffa byl zase celý roztržený a malba po kusech z plátna odpadávala. V kritickém stavu byly i vzácné pohledy na Děčín z roku 1776 malované tuší na papír. "Zásah přišel skutečně za minutu dvanáct. Stav těchto kreseb byl natolik špatný, že první oslovený restaurátor je dokonce odmítl renovovat s tím, že už je není možné zachránit," doplňuje kurátor.