Oltářní obraz si restaurátoři odvezli loni na podzim

Oltářní obraz si restaurátoři odvezli loni na podzim | foto: Litoměřická diecéze

Obraz z litoměřické katedrály maloval Škréta. Ale někdo ho přetřel, zjistil restaurátor

  • 0
Restaurátor Jiří Brodský vyvrátil pochybnosti o tom, zda monumentální oltářní obraz z litoměřické katedrály sv. Štěpána namaloval Karel Škréta. Odborníci o tom pochybovali například kvůli volbě barev. Restaurování ale prozradilo, že obraz v minulosti někdo dvakrát upravoval.

"Po celkovém sejmutí se objevil původní Škréta," tvrdí Brodský, který na restaurování obrazu pracoval s kolegou Petrem Barešem.

Plátno široké 3,30 metru a vysoké 4,70 metru pochází z hlavního oltáře. Nese název Ukamenování svatého Štěpána. Restaurátoři obraz z chrámu odvezli loni v říjnu 2009 a po průzkumných pracích začali na jaře s restaurováním.

"Předpokládali jsme, že když jde o hlavní oltářní obraz, a navíc tak rozměrný, že ho nikdo neměl zevrubně v ruce, jelikož se s ním těžko manipuluje," říká Brodský.

V tom se ale restaurátoři mýlili. Na obraze byl patrný dodatečný nátěr.

"Až později jsme se dozvěděli, že někdy v 50. letech bylo dílo drasticky zrestaurované," poznamenal Brodský.

Právě tento nátěr podpořil pochybnosti odborníků, zda je obraz skutečně Škrétovým dílem. "Většina obrazu byla natřená takovou divnou zelenou barvou, kterou on nikdy nepoužíval," říká Brodský.

Rozpouštědlo v 19. století vyleptalo detaily

O tom, že obraz namaloval sám Škréta, proto zpočátku pochybovali i restaurátoři. "I profesor Neumann, který o něm psal, se domníval, že by to mohlo být zčásti dílo Karla Škréty, ale že tam bude hodně dílenské práce," podotýká Brodský.

Pod zelenou barvou z poloviny minulého století restaurátoři našli stopy dalšího nešetrného zásahu, silný černý nátěr. Škréta obraz podle všeho namaloval na sklonku života, kdy už nepoužíval moc světlé barvy. Na pozadí používal tmavou, ale velice tenkou barvu.

"V těch tenkých vrstvách to chtěli nejspíš vyčistit, předpokládám, že v 19. století, a použili agresivní rozpouštědlo. Zalekli se, protože to vyleptalo hodně detailů, nevěděli si rady, a tak to přetřeli černou barvou," popisuje Brodský.

Když restaurátoři jemnou, akvarelovou retuší obě přemalby stáhli, objevila se skutečná Škrétova práce. "Je to hodně zajímavé dílo. Teď visí v průčelí hradní Jízdárny, takže ho návštěvník hned z dálky uvidí," dodal Brodský.

Dílo je součástí dosud nejrozsáhlejší výstavy obrazů Karla Škréty, kterou v pátek otevřela Národní galerie ve Valdštejnské jízdárně a Jízdárně Pražského hradu. Po výstavě se obraz příští rok v dubnu vrátí zpět do hlavního oltáře litoměřické katedrály.