Pravidelný provoz na Kozí dráze skončil v roce 2007. V úseku Děčín–Telnice...

Pravidelný provoz na Kozí dráze skončil v roce 2007. V úseku Děčín–Telnice jezdily částečně vlaky ještě v letech 2013 a 2014. | foto: Archiv, MF DNES

Ústecký kraj chce pro turisty obnovit pravidelný provoz sedmi tratí

  • 9
Vedení Ústeckého kraje chce do jízdního řádu po letech vrátit turistické vlaky. Krajští úředníci vybrali sedm tratí, na kterých by chtěli mít motoráčky pravidelně od jara do podzimu. Nyní jezdí většinou jen o víkendech během letních prázdnin, když je zaplatí obce.

„Provoz předpokládáme v letní turistické sezoně 2016, začínající přibližně v dubnu a trvající do října. Předpokládáme interval 120 až 240 minut, záleží na individuálních podmínkách trati a finančních možnostech Ústeckého kraje,“ uvedla mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

Kterých tratí se plán týká

Česká Kamenice - Kam. Šenov

Děčín - Telnice (- Krupka město)

Ústí n/L - Velké Březno - Zubrnice

Most - Třebívlice - Lovosice

Libochovice - Mšené-Lázně -Roudnice n. L.

Kadaň - Vilémov u Kadaně - Kad. Rohozec - Podbořany - Žatec

Chomutov - Vejprty

Kraj má od loňského roku zpracovanou koncepci nových rekreačních železničních tratí, teď bude hledat dopravce.

„Od příštího roku chceme na několika z nich vysoutěžit dopravu zhruba na pět let. Naším cílem je na tyto tratě znovu přivést pravidelné turistické linky, které budou sloužit nejen obyvatelům našeho kraje. Máme jeden z nejmladších vozových parků a objednáváme nejvíc kilometrů na železničních tratích v přepočtu na počet obyvatel a velikost kraje,“ říká krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Oproti přístupu kraje k regionálním tratím v minulém desetiletí je to zásadní obrat. Příkladem je takzvaná Švestková dráha, lokálka mezi Lovosicemi a Mostem, která vznikla na konci 19. století. Pravidelný denní provoz byl zahájen 19. prosince 1898 a trval až do 8. prosince 2007, kdy byl z rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje ukončen.

Turistické vlaky udržovali v provozu nadšenci a obce

Starostové obcí na trati se ale odmítli smířit s tím, že koleje osiřely, a díky nim se Švestková dráha v roce 2008 znovu rozjela. Provoz obnovili každou srpnovou sobotu a zájem cestujících byl tak velký, že dopravce přidal i neděle.

„Ukazuje se, že likvidace tratí byly unáhlené,“ říká Michal Skala, vedoucí provozu společnosti Railway Capital, která Švestkovou dráhu provozuje. Vlaky podle něj bývají plně obsazené, podobně jako na Doupovské dráze mezi Kadaní a Podbořany, kterou Railway Capital také provozuje. „Lidé jezdí i na stojáka,“ doplnil Skala.

Doupovská dráha je dokonce natolik využívaná, že na přání obcí na trati se tam nejezdí jen v letní sezoně, ale po celý rok, i když v zimě jen dvakrát do měsíce. Také na Doupovské dráze kraj bude jednat o dopravě.

Railway Capital obnovování turistických tratí vítá a podle Skaly se určitě přihlásí do soutěže.

Kozí dráha by měla opět jezdit až do Krupky

Dopravu nyní platí obce na tratích. „Pokud náklady na provoz převezme kraj, byla by to pro nás samozřejmě dobrá zpráva,“ sdělila Markéta Lakomá, mluvčí města Děčín, které hradí takzvanou Kozí dráhu.

Motoráčky po Kozí dráze jezdí každou prázdninovou neděli z Děčína do Telnice, vedení kraje je chce znovu posílat až do Krupky jako dříve. Kozí dráha nyní vyjde na půl milionu, větší část už teď jde z fondu Ústeckého kraje, obce přispívají zhruba 60 tisíci.

Ústecký kraj chce jednat také o dopravě mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem, kde nyní historický vlak přezdívaný Hurvínek vozí turisty o víkendech od konce června až do začátku září a také 5. a 6. prosince. Sklářské lokálce se přezdívá Kamenický motoráček.

Při slavnostních příležitostech, jarmarcích, pouti či oslavách Dne dětí vyráží historický vlak i na Zubrnickou museální železnici. I tady chce kraj vyzvat dopravce, aby se přihlásili a trať provozovali pravidelně. A stejně tak na trati z Chomutova do Vejprt a z Libochovic do Roudnice.