Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ústecký kraj chce pro turisty obnovit pravidelný provoz sedmi tratí

  11:07aktualizováno  11:07
Vedení Ústeckého kraje chce do jízdního řádu po letech vrátit turistické vlaky. Krajští úředníci vybrali sedm tratí, na kterých by chtěli mít motoráčky pravidelně od jara do podzimu. Nyní jezdí většinou jen o víkendech během letních prázdnin, když je zaplatí obce.

Kozí dráha jezdí od roku 2007 jen občas do Telnice, na navazujícím úseku do Oldřichova jsou koleje zchátralé. | foto: ArchivMF DNES

„Provoz předpokládáme v letní turistické sezoně 2016, začínající přibližně v dubnu a trvající do října. Předpokládáme interval 120 až 240 minut, záleží na individuálních podmínkách trati a finančních možnostech Ústeckého kraje,“ uvedla mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

Kterých tratí se plán týká

Česká Kamenice - Kam. Šenov

Děčín - Telnice (- Krupka město)

Ústí n/L - Velké Březno - Zubrnice

Most - Třebívlice - Lovosice

Libochovice - Mšené-Lázně -Roudnice n. L.

Kadaň - Vilémov u Kadaně - Kad. Rohozec - Podbořany - Žatec

Chomutov - Vejprty

Kraj má od loňského roku zpracovanou koncepci nových rekreačních železničních tratí, teď bude hledat dopravce.

„Od příštího roku chceme na několika z nich vysoutěžit dopravu zhruba na pět let. Naším cílem je na tyto tratě znovu přivést pravidelné turistické linky, které budou sloužit nejen obyvatelům našeho kraje. Máme jeden z nejmladších vozových parků a objednáváme nejvíc kilometrů na železničních tratích v přepočtu na počet obyvatel a velikost kraje,“ říká krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Oproti přístupu kraje k regionálním tratím v minulém desetiletí je to zásadní obrat. Příkladem je takzvaná Švestková dráha, lokálka mezi Lovosicemi a Mostem, která vznikla na konci 19. století. Pravidelný denní provoz byl zahájen 19. prosince 1898 a trval až do 8. prosince 2007, kdy byl z rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje ukončen.

Turistické vlaky udržovali v provozu nadšenci a obce

Starostové obcí na trati se ale odmítli smířit s tím, že koleje osiřely, a díky nim se Švestková dráha v roce 2008 znovu rozjela. Provoz obnovili každou srpnovou sobotu a zájem cestujících byl tak velký, že dopravce přidal i neděle.

„Ukazuje se, že likvidace tratí byly unáhlené,“ říká Michal Skala, vedoucí provozu společnosti Railway Capital, která Švestkovou dráhu provozuje. Vlaky podle něj bývají plně obsazené, podobně jako na Doupovské dráze mezi Kadaní a Podbořany, kterou Railway Capital také provozuje. „Lidé jezdí i na stojáka,“ doplnil Skala.

Doupovská dráha je dokonce natolik využívaná, že na přání obcí na trati se tam nejezdí jen v letní sezoně, ale po celý rok, i když v zimě jen dvakrát do měsíce. Také na Doupovské dráze kraj bude jednat o dopravě.

Railway Capital obnovování turistických tratí vítá a podle Skaly se určitě přihlásí do soutěže.

Kozí dráha by měla opět jezdit až do Krupky

Dopravu nyní platí obce na tratích. „Pokud náklady na provoz převezme kraj, byla by to pro nás samozřejmě dobrá zpráva,“ sdělila Markéta Lakomá, mluvčí města Děčín, které hradí takzvanou Kozí dráhu.

Motoráčky po Kozí dráze jezdí každou prázdninovou neděli z Děčína do Telnice, vedení kraje je chce znovu posílat až do Krupky jako dříve. Kozí dráha nyní vyjde na půl milionu, větší část už teď jde z fondu Ústeckého kraje, obce přispívají zhruba 60 tisíci.

Ústecký kraj chce jednat také o dopravě mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem, kde nyní historický vlak přezdívaný Hurvínek vozí turisty o víkendech od konce června až do začátku září a také 5. a 6. prosince. Sklářské lokálce se přezdívá Kamenický motoráček.

Při slavnostních příležitostech, jarmarcích, pouti či oslavách Dne dětí vyráží historický vlak i na Zubrnickou museální železnici. I tady chce kraj vyzvat dopravce, aby se přihlásili a trať provozovali pravidelně. A stejně tak na trati z Chomutova do Vejprt a z Libochovic do Roudnice.



Nejčtenější

Konflikt na koupališti v Dubí se odehrál jinak, tvrdí noví svědkové

Koupaliště v Dubí na Teplicku v den incidentu. NEPOUZIVAT

Zcela jiným způsobem popisují incident na koupališti v Dubí svědci, které oslovil server Romea.cz. Podle nejen romských...

Přesila zbila na koupališti v Dubí muže. Bazén byl plný krve, líčí svědci

Napadený mladík si z obličeje otírá krev. (7. 8. 2018)

Na koupališti v Dubí na Teplicku v úterý skupina útočníků brutálně zbila mladíka. Ten se podle svědka snažil zklidnit...



V Dubí to vře, muže na místním koupališti napadli „přespolní“

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

Původně malicherná rozmíška mezi dvěma dětmi na brouzdališti v Dubí spustila konflikt, jehož následky bude město řešit...

Koupaliště zavádějí dvojí ceny. To je diskriminační, varuje inspekce

Za napadením nestojí naši Romové, říká starosta Dubí. Na koupališti proto...

Teplice a Krupka nemají plovárnu, a tak se zdejší lidé jezdí koupat do okolí. Tam je pak ale nával a mnozí přespolní...

Kvůli násilí na koupališti v Dubí obvinili ženu. Střety jsou tam běžné

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

V souvislosti s úterním konfliktem na koupališti v Dubí na Teplicku, který vyvrcholil surovým napadením mladíka...

Další z rubriky

Chůze naboso je pro ni životní styl, neobouvá se ani do divadla

Ivana Hluštíková z Loun chodí už několik let bez bot.

Ivana Hluštíková z Loun chodí už pár let bez bot. Na zahradu, do města a klidně i do divadla. Patří ke skupině lidí,...

Elektrárny se staly turistickými cíli, zájem návštěvníků láme rekordy

Elektrárna Ledvice, na jejíž budově je v nejvyšším bodě rozhledna.

Rekordní zájem turistů o dva netradiční industriální výletnické cíle na severu Čech zaznamenala energetická skupina...

Lesy jsou kvůli suchu barevné jako na podzim. Jaro ukáže, zda stromy žijí

Sucho ničí stromy i na Ústecku. V popředí Mariánská skála.

V Českém středohoří a v Krušných horách to vypadá jako na podzim. Stromy žloutnou a opadávají. Jak moc je poničilo...

Najdete na iDNES.cz