Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pivovar v České Kamenici ožívá, první sud chce narazit v červenci

  12:40aktualizováno  12:40
Památkově chráněný barokní areál bývalého pivovaru knížete Kinského v České Kamenici, kde výroba piva skončila v roce 1951, opět ožije. Chátrající objekt sloužící jako sklady a výrobna krmiv pro zemědělce koupili manželé Kotoučovi, původně za účelem rozšíření výroby jejich palírny.

Vnitřní prostor pivovaru v České Kamenici je vyčištěný, jsou opravené klenby, postupně se opravuje i vnější fasáda a zastřešení areálu. (7. října 2014) | foto: Ondřej Kůs, 5plus2.cz

„Máme ji v centru města ve svém rodinném domku. S rozvojem podnikání se do něj už nevejdeme, tak jsme pro ni hledali vhodnější prostory,“ říká Jan Kotouč.

Historie pivovaru

Kamenická vrchnost si postavila na jižním okraji městečka tzv. Horní dvůr. Jeho nejstarší části pocházejí ze 14. až 15. století.

S rozvojem hospodaření prošel dvůr řadou změn. Po roce 1640 byl na západ od něj založen panský pivovar.

Obě zařízení sloužila s mnoha dalšími obměnami svým účelům po tři staletí.

V letech 1948-1951 pivovar fungoval pod hlavičkou národního podniku Severočeské pivovary.

Kvůli palírně si k domku nejdříve přistavěli halu pro moštárnu, pak vybudovali betonovou plochu s kontejnery na kvašení budoucích destilátů. Ale stejně to nestačilo.

„Zpočátku jsme zpracovávali 20 až 30 tun ovoce ročně. Postupně to narůstalo a dnes zpracováváme 150 tun ovoce a dalších 100 tun vlastního kvasu nám lidé vozí k vypálení,“ popisuje Kotouč důvody pro stěhování do rozlehlejšího provozu.

S majitelem bývalého pivovaru se dohodli před třemi lety. „Vlastníme přibližně 70 procent. Patří nám část, kde byla sladovna, sušárna sladu, skladové prostory a pivní sklepy,“ přibližuje Kotouč, který jinak pracuje jako ekonomický poradce se zaměřením na dotace z EU.

Využil znalostí z oboru a dal dohromady projekt za 32 milionů korun, který počítá jak s provozem palírny, tak s obnovením chodu pivovaru, a dostal na to dotaci.

Pivo by se mohlo vařit už v létě

Využívání barokní budovy zemědělci se na ní podle Kotouče dost podepsalo.

 „První, co v 50. letech udělali, je, že to přecpali obilím, a část objektu tím pobořili. Dokonce probourávali skrze klenby díry pro svá vlastní zařízení, a to v době, kdy byl pivovar již památkově chráněný,“ popisuje Kotouč.

Obnova areálu už je v plném proudu. Vnitřek objektu je vyčištěný, zčásti už má novou fasádu, klenby jsou opravené, betonuje se podlaha budoucí moštárny, opravuje se střecha.

Majitelé z dotace pořídí i pivovarskou technologii. Počítají s tím, že ji dodavatel nainstaluje příští rok během jara. Podle smlouvy o dotaci musí být vše hotové nejpozději do 30. června. Ochutnat první várku piva by tak lidé mohli už v červenci.

V budoucnu by v pivovaru mohlo být i ubytování a wellness

„Chceme se zaměřit na výrobu piva s klasickou českou recepturou. Objem varny je deset hektolitrů, půjde tedy o minipivovar. Část produkce chceme čepovat u nás v restauraci, část expedovat do okolí,“ plánuje Kotouč. Jméno nového českokamenického piva zatím říct nechce.

Po dokončení interiérů plánované restaurace, na kterou se dotace nevztahuje, chtějí manželé v úpravách rozlehlé budovy v budoucnu pokračovat. „V horních patrech by měly vzniknout ubytovací kapacity a wellness,“ avizuje Kotouč.

Starostka města Hana Štejnarová snahu o oživení areálu vítá. V České Kamenici totiž momentálně žádný pivovar nefunguje. „Myslím, že malé pivovary kvetou a zažívají rozmach. Bude to zajímavé,“ podotkla Štejnarová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Piramovský u řopíku poblíž výstaviště v Lounech.
Bunkr v Lounech před válkou postavili za den, jeho oprava potrvá déle

Pouhý den trvala před 80 lety výstavba řopíku na výstavišti v Lounech. Uvedení bunkru do původního stavu však potrvá mnohem déle – několik týdnů. Opravy...  celý článek

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Pohled z věže kostela sv. Štěpána na centrum Litoměřic.
Litoměřice se v dosud největším dopravním průzkumu ptají, jak lidé cestují

Radnice v Litoměřicích se pustila do zatím největšího průzkumu zaměřeného na dopravu a její budoucnost. Během podzimu navštíví tazatelé stovky domácností ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.