Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Začal průzkum, který má určit, jestli bude obchvat Bíliny v tunelu

  9:39aktualizováno  9:39
Ředitelství silnic a dálnic se pustilo do geotechnického průzkumu, jenž má říci, zda bude možné a z hlediska stavebních nákladů a životního prostředí přijatelné vést obchvat Bíliny tunelem pod stávající silnicí z Teplic na Most. Ta město rozděluje a provoz na ní představuje rok od roku větší zátěž.

Varianta X - pohled od města | foto: vizualizace A. Majer

Bílina usiluje o obchvat už déle než 30 let. Momentálně je po několika předchozích odmítnutých návrzích na stole takzvaná varianta X s tunelem pod hlavní silnicí I/13

Fotogalerie

„Před Bílinou by auta vjela do tunelu a za městem by vyjela zase na povrch,“ přibližuje hejtman Ústeckého kraje a zároveň starosta města Oldřich Bubeníček. 

„Pokud by ani tato varianta nedopadla, tak už si nedovedu představit, jaká jiná by se ještě hledala,“ glosuje dosavadní marné snahy o úspěch.

Zahájení průzkumu však neznamená, že by se tunelová varianta přiblížila. Průzkum má jen říct, jaké jsou v místě geologické poměry. 

„Výsledky budou podkladem pro rozhodnutí o proveditelnosti tunelového řešení,“ upozorňuje Václav Havlan z chomutovského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s tím, že předpokládaná doba dokončení průzkumu je třetí kvartál letošního roku.

Stavět by se začalo za 10 až 15 let

Výsledky firma následně předloží zastupitelům Bíliny i ministerstvu dopravy a teprve pak se rozhodne, zda se ke stavbě tunelu přistoupí. 

„Uvidíme, co průzkum přinese. Už teď je ale jasné, že stavět by se nezačalo dříve než za 10 až 15 let. Takže se to tak jako tak týká spíše příštích generací,“ uvědomuje si Bubeníček.

Velkou neznámou jsou navíc finanční náklady. Bubeníček je odhaduje až na 7 miliard korun. O polovinu levněji před lety vycházel východní obchvat (varianta A), přesto byl vyhodnocen jako neekonomický. 

„Byl příliš dlouhý a neměl by správný efekt. Auta by stejně jezdila přes město a obchvat by tak nebyl plně využitý,“ vysvětluje to Bubeníček.

Tato varianta je momentálně pozastavená, teoreticky na ni ale může znovu dojít. Až do roku 2021 jí totiž byla prodloužena platnost studie EIA, jež posuzuje vliv stavby na životní prostředí a je nezbytná k realizaci.

Cena varianty X lidi překvapila

Nad orientační cenou varianty X s tunelem se mezitím pozastavují i lidé na sociálních sítích. „Varianta A se nezačala dělat, protože na ni nebyly peníze, a nynější varianta je o 3,5 miliardy dražší?“ diví se třeba na Facebooku Daniel Kodad.

„Sedm miliard za čtyřkilometrový obchvat? To bude ten asfalt obohacený 24karátovým zlatem? Zběžně to počítám a kilometr tunelu by vyšel skoro stejně draho jako kilometr železničního dvojtunelu pod kanálem La Manche. Ten se ale hloubil 45 metrů pod mořem,“ napsal další z uživatelů Robert Adámek.

Podle obyvatel se problém s obchvatem, o jehož výstavbě se mluví už od 80. let, zase jen oddálí. Aspoň dílčí zlepšení situace se ale přece jen chystá. 

„S ŘSD se mi podařilo vyjednat alespoň odhlučnění kruhového objezdu, který vede přes řeku k nákupnímu centru. Bylo mi slíbeno, že se plánuje ještě letos odhlučnění této křižovatky,“ uvedl Bubeníček.

Autor:


Nejčtenější

V Českém Švýcarsku hořelo, správci parku našli ohniště a odhozené špekáčky

V Národním parku České Švýcarsko vypukl požár. Na místě zasahoval hasičský...

V oblasti Smrkového kopce nedaleko Pravčické brány v Českém Švýcarsku v úterý hořela lesní hrabanka. Zásah hasičů trval...

Soud dal exředitelce České Miss podmínku za dotační podvod s publikací

Marcela Krplová u ústeckého okresního soudu

Bývalou ředitelku soutěže Česká Miss Marcelu Krplovou a jejího spolupracovníka Petra Hartmanna potrestal ústecký...



Univerzita prodala bývalou kolej s podmínkou, že z ní nebudou sociální byty

Bývalá vysokoškolská kolej, kterou UJEP prodal soukromému vlastníkovi.

Bývalá vysokoškolská kolej K5 v ústecké čtvrti Klíše po čtyřech letech znovu ožije. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně...

Plány na rekreační ráje u Mostu a Ústí narazily na problém s pozemky

Současný pohled na Jezero Most a jeho okolí

Vize, kterak se okolí nových jezer Most a Milada v dohledné době promění v rekreační letoviska a dají silný impulz...

Německá zbrojovka otevřela kvůli armádnímu tendru pobočku na Ústecku

Německá zbrojovka chce v Česku vyrábět bojová vozidla

Jedna z největších světových zbrojovek Rheinmetall otevřela svou pobočku v České republice, konkrétně v Trmicích na...

Další z rubriky

Za odpojení příbuzného od nemocničních přístrojů dostal muž podmínku

Obžalovaný František Rajz.

Ústecký krajský soud potrestal podmínkou devětatřicetiletého Františka Rajze za to, že se podle obžaloby pokusil...

Dvoutunový ženský akt z roku 1933 stěhoval do muzea těžkotonážní jeřáb

Na stěhování sousoší „Dva ženské akty“ muselo muzeum zajistit autojeřáb o...

Pracovníci muzea v Ústí nad Labem přesunuli dopoledne pomocí těžkotonážního jeřábu jednu z největších dochovaných...

Rumburk se rozhodl zachránit Lužickou nemocnici sám

Rumburská nemocnice, areál V Podhájí

Rumburk se pustil do záchrany ztrátové Lužické nemocnice poté, co se nepodařilo dohodnout její převzetí Ústeckým krajem...

Najdete na iDNES.cz