Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rychlovlaky za humny nechceme, zní z Litoměřicka

  9:12aktualizováno  9:12
Obce na Litoměřicku nesouhlasí s plánovanou stavbou vysokorychlostní tratě z Prahy do Lovosic, po níž by vlaky uháněly až třistapadesátikilometrovou rychlostí. Způsobila by podle nich necitlivý zásah do krajiny a nárůst hluku. Stavba je trnem v oku i památkářům.

Pendolino by mohlo na novém koridoru zrychlit vysoko nad 200 kilometrů v hodině. Cestující by se ale pravděpodobně mohli těšit na mnohem výkonnější stroje. | foto: Josef VostárekMAFRA

Nová železniční trať, po které by se vlaky proháněly rychlostí až 350 kilometrů v hodině, má vést z hlavního města na sever Čech podél dálnice D8. Na Litoměřicku by se od ní oddělila a rozvětvila se do dvou ramen - jedno z nich by se spojilo se stávajícím železničním koridorem směrem do Lovosic, druhé by končilo v Litoměřicích.

Jednou z dotčených obcí jsou Nové Dvory, jež sousedí s dálnicí D8. Po stavbě železnice by obec byla obklíčena dopravními tepnami z obou stran. "Samozřejmě že trať někudy vést musí, ale nadšení z toho nejsme. Bude to zásah do krajiny jako liniová stavba," hrozí se starosta Martin Hejna.

Vůči tomu, že by koleje mohly nakonec vést jinudy, však zůstává skeptický. "Myslím, že se nás nikdo na nic ptát nebude, i když budeme podávat námitky. Jen kvůli důvodu, že se nám to nelíbí a že nám tu běhají srnky, moc šancí mít nebudeme," domnívá se Hejna.

Ochromí třetinu Vražkova

Zřejmě nejblíže bude mít k železniční trati obec Vražkov. I zde mají obyvatelé strach z hluku. "Trať povede od prvních domů 60 až 80 metrů," říká starostka Jana Smetanová. Kvůli jejímu možnému budování má obec v územním plánu 600 metrů širokou územní rezervu.

"Zasahuje nám do více než třetiny obce a pro lidi znamená omezení výstavby. Rádi bychom zažádali o dotaci například na výstavbu chodníků, ale nemůžeme," připomíná negativní důsledky projektu Smetanová.

Správa železniční dopravní cesty uklidňuje, že trasa dráhy ještě není definitivní. "V tuto chvíli ještě SŽDC nemá odpověď na to, kudy, jak a zda vůbec trasa vysokorychlostní trati krajinou povede," ubezpečuje Jakub Ptačinský ze SŽDC.

Nařízení EU je pro Česko závazné

Dopravní tepna je však součástí dokumentu, který schválily orgány Evropské unie, a jejíž nařízení je pro ČR závazné.

Projektanti zatím dokončují územně technickou studii. Podle ní je zřejmé, že stavba bude mít negativní dopad nejen na vesnice na Podřipsku, ale i na obec Hrdly.

Právě tu by ramena budoucí vysokorychlostní tratě obepínala téměř ze všech stran - jedno z nich má podle studie vést přímo do Litoměřic, druhé by se mimoúrovňovým křížením spojilo se současnou železnicí směrem do Lovosic. Hrdly přitom už nyní půlí současný železniční koridor.

"Vadí nám, že se trasa bezprostředně dotkne katastru obce. Znamenalo by to velký zásah do jejího vzhledu a významně by se změnil ráz okolní krajiny," podotýká Galina Zemanová z občanského sdružení Hrdly SAMI SOBĚ, které se proti stavbě ozvalo. A poukazuje na skutečnost, že veřejnost není o projektu nijak informovaná. "Nikdo nám nic neřekne," zlobí se Zemanová.

Bude více zastávek

Dokument Zásady územního rozvoje Ústeckého kraje z června 2010 přitom počítal s tím, že se koleje nové tratě vsi nedotknou a povedou zhruba dva kilometry od ní.

Nová studie ovšem počítá s trasou jinou. Ptačinský vysvětlil, že za tím stojí proměna pojetí vysokorychlostních tratí, které se dosud ČR vyhýbaly.

"Místo systému pozemního letadla, které by zastavovalo jen ve velkých městech typu Berlín, Praha, Vídeň, je nyní preferována trasa, která obslouží i menší územní celky a bude mít přínos i do regionální dopravy. Z toho důvodu dostal projektant zadání pokusit se najít takovou trasu, aby v maximální možné míře respektoval původní koridor a zároveň nově obsloužil i krajská centra," popisuje Ptačinský.

Povede podél Terezína

Nová trasa se tak nově dotkne i území Terezína, dráha by vedla v těsné blízkosti Malé pevnosti se hřbitovem. "Vůbec to nepřichází v úvahu. Nesouhlasíme s tím," zní nekompromisní stanovisko starostky Terezína Růženy Čechové.

Proti záměru vést tímto místem koleje se postavil i Národní památkový ústav (NPÚ), protože pevnost a hřbitov spadá do ochranného pásma.

Přímo pod Řípem

Památkářům je trať trnem v oku hlavně kvůli skutečnosti, že by vedla pod horou Říp, jež je národní kulturní památkou. Dotčené území náleží do druhé zóny jejího ochranného pásma.

"Vedení trati tímto územím nedoporučujeme. V zóně 2 není přípustné zásadně měnit vzhled krajiny pod Řípem a strukturu a vzhled jejího osídlení," stojí v písemném vyjádření NPÚ.

Podle něj je nepřijatelná výstavba protihlukových tubusů podél trati, které jsou pro podobné stavby obvyklé. Rovněž i stavba vysokých náspů, estakád či zářezů by vizuální integritu krajiny narušila. "Budování rozsáhlých inženýrských staveb výše zmíněných druhů by obraz krajiny Podřipska nenávratně poškodilo," dokládají památkáři.

V Německu vlaky zpomalí

Trasa podle současných plánů zatím z Lovosic a Litoměřic dál na sever pokračovat nebude. První fáze projektu totiž počítá s tím, že v těchto městech trať skončí. "Studii na úsek severně od Lovosic teprve budeme zadávat," uvádí Ptačinský. Bude záležet na tom, jak se k rychlíkům postaví sousední Německo.

"Úsek Ústí nad Labem - Drážďany chybí, o což ČR spolu s Evropskou komisí nadále usiluje, ale Německo má právo projekt na svém území odmítnout," připomíná Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. To počítá s tím, že do země se poprvé kopne nejdříve v roce 2020. Podle nařízení EU by měl být úsek hotový do roku 2030.

Autor:


Nejčtenější

Konflikt na koupališti v Dubí se odehrál jinak, tvrdí noví svědkové

Koupaliště v Dubí na Teplicku v den incidentu. NEPOUZIVAT

Zcela jiným způsobem popisují incident na koupališti v Dubí svědci, které oslovil server Romea.cz. Podle nejen romských...

Přesila zbila na koupališti v Dubí muže. Bazén byl plný krve, líčí svědci

Napadený mladík si z obličeje otírá krev. (7. 8. 2018)

Na koupališti v Dubí na Teplicku v úterý skupina útočníků brutálně zbila mladíka. Ten se podle svědka snažil zklidnit...



V Dubí to vře, muže na místním koupališti napadli „přespolní“

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

Původně malicherná rozmíška mezi dvěma dětmi na brouzdališti v Dubí spustila konflikt, jehož následky bude město řešit...

Koupaliště zavádějí dvojí ceny. To je diskriminační, varuje inspekce

Za napadením nestojí naši Romové, říká starosta Dubí. Na koupališti proto...

Teplice a Krupka nemají plovárnu, a tak se zdejší lidé jezdí koupat do okolí. Tam je pak ale nával a mnozí přespolní...

Kvůli násilí na koupališti v Dubí obvinili ženu. Střety jsou tam běžné

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

V souvislosti s úterním konfliktem na koupališti v Dubí na Teplicku, který vyvrcholil surovým napadením mladíka...

Další z rubriky

Syn zavražděných manželů na Ústecku popsal před soudem útok dvou mužů

Obžalovaný Jaroslav Topinka (vlevo) u ústeckého krajského soudu.

U krajského soudu dnes popsal syn zavražděného manželského páru útok dvou mužů. V zahrádkářské kolonii na Ústecku...

Koupaliště zavádějí dvojí ceny. To je diskriminační, varuje inspekce

Za napadením nestojí naši Romové, říká starosta Dubí. Na koupališti proto...

Teplice a Krupka nemají plovárnu, a tak se zdejší lidé jezdí koupat do okolí. Tam je pak ale nával a mnozí přespolní...

Město chce akce bez záplavy kelímků, pivo bude ve vratných pohárcích

Ilustrační snímek.

Pivní slavnosti, jež se dnes konají na Mírovém náměstí v Litoměřicích, už nebudou jako v minulých letech provázet koše...

Najdete na iDNES.cz