Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Poslední úsek D8 se kvůli opatřením proti sesuvu prodraží o další miliardu

  11:08aktualizováno  11:08
O dalších 1,2 miliardy korun se kvůli opatřením, která mají zabránit rizikům dalších sesuvů, navýší cena 16,4 kilometru dlouhého posledního chybějícího úseku dálnice D8 přes České středohoří. A je otázkou, zda to bude stačit.

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013. | foto: Roman Čmelík

Úsek se začal stavět v roce 2007 (psali jsme o tom zde). Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhad v roce 1993 počítal s cenou 3 miliardy.

Fotogalerie

V roce 2007 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vysoutěžilo stavbu za 9,9 miliardy korun.

Stát už ale zaplatil přes 14 miliard. A je otázkou, kde až se nakonec účet zastaví.

„Aktuálně změny na stavbě navyšují cenu o 1,2 miliardy,“ sdělil MF DNES mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Potíže na autostrádě, která se má otevřít 17. prosince, se totiž vrší. Svah nad Prackovickou estakádou se začal hýbat, pilíře mostu klesají a stěny dálnice pod Dobkovičkami začaly padat na trasu. Proto se nyní urychleně buduje další kotvení.

Probíhá kotvení pilotové stěny

„Na zmiňované pilotové stěně se nyní doplňuje její kotvení. Byly zde naměřené vyšší tlaky a pohyby, které poukázaly na postupně se vyvíjející deformaci stěny,“ potvrdil Studecký. Zajištění stěn padajících na těleso dálnice podle něj bude stát 67 milionů korun.

Další stovky milionů korun stojí odtěžení a zajištění sesuvu z roku 2013 a současná stabilizace náspu a pilířů na Prackovické estakádě.

Kromě toho se na D8 v místě zahrnutí sesuvem pod lomem Dobkovičky muselo postavit 13 odvodňovacích pilířů, odvodňovací kanál a u Prackovické estakády štěrkové odvodňovací stěny. Jen zajištění estakády bude stát 68 milionů korun.

Muselo se odtěžit 34 tisíc kubíků násypu, který je nahrazený lehčeným kamenivem. Zhotovitel stavby nyní zpracovává návrh technického řešení stabilizace opěry.

Hotovo má být do 5. prosince

„Předpokládáme, že práce včetně obnovení konstrukčních vrstev vozovky budou hotové do 5. prosince,“ popsal Studecký a doplnil, že tyto práce přijdou na 626,7 milionu.

Účet za poslední úsek dálnice, po němž se mělo jezdit už v roce 2008, šplhá dál, protože D8 má v sesuvném území potíže i jinde.

Stabilizovat se musely třeba i ujíždějící zárubně zdi před tunelem Prackovice, což podle ŘSD stálo 54,8 milionu. Odvodňovací strouha pod lomem Dobkovičky pak stála 70 milionů.

Podle uznávaného geologa Vladimíra Cajze ale ani miliony zaplacené za stabilizaci Prackovické estakády nepomohou.

„Když o stavbě rozhodují politici a ne odborníci, je to špatně. Nad Prackovicemi a estakádou jsou tisíce let staré kerné sesuvy, vlastně obrovský blok utržený z masivu Kubačka,“ vysvětluje Cajz.

Utržená kra rotuje, varuje geolog

Celá utržená kra podle něj rotuje a je tu možnost, že se sesouvá a tlačí celou svou vahou na staré sesuvné akumulace, na nichž jsou estakáda i násep před ní postavené.

„Pokud tomu tak skutečně je, bude třeba stabilizovat či odtěžit statisíce či miliony metrů krychlových horniny a žádné vylehčení náspu nemůže pomoci,“ upřesnil Cajz při pohledu na odtržený masiv, kde stromy nerostou rovně, ale do oblouku.

„To je kvůli pohybu půdy a říká se tomu jevu opilý les,“ podotýká geolog. „Je tu navíc možnost, že pylony Prackovické estakády nemusí být dostatečně zakotvené,“ dodal Cajz, který ale stejně jako veřejnost nemá kvůli informačnímu embargu přístup k výsledkům aktuálně prováděných měření.

Přesto se stále jasněji ukazuje, že geologové měli od začátku pravdu v tom, že D8 se v nestabilním území neměla stavět.

Kritizoval to již v roce 2003 i ombudsman Otakar Motejl, když řekl, že ministerstvo životního prostředí za ministra Miloše Kužvarta navíc povolilo stavbu trasy přes České středohoří. Zákon přitom říkal, že dálnice se v CHKO stavět nesmí.

Tunel Kubačka byl kompromis

Tvrdou kritikou nešetřil ani ŘSD za to, že ač mělo za úkol od vlády posoudit variantu s tunelem Kubačka, odmítlo to udělat.

„Mělo by být úkolem nezávislé státní správy, aby veškeré skutečnosti rozkryla a zajistila objektivní posouzení,“ řekl nedávno zástupce současné ombudsmanky Stanislav Křeček.

Podle Cajze, který s kolegou Zdeňkem Hrochem psal v roce 1995 posudky varující před vedením D8 přes Středohoří, ale původní návrh alternativní trasy vypadal ještě úplně jinak.

„Kubačka, to byl kompromis na poslední chvíli, ovšem stále lepší než současná varianta. Ideální a nejbezpečnější byla navrhovaná trasa od Lovosic okolo Chotiměře do tunelu, který by začínal u Hrušovky a ústil až u Řehlovic. Byla to přímá trasa v nejméně problematickém území s tříkilometrovým tunelem. Už mohl dávno stát a byl by o moc levnější než nedostavěná současná trasa, která je navíc proti zmíněné variantě o 4 kilometry delší,“ dodal Cajz.



Nejčtenější

Protestujeme proti zvýhodňování nepřizpůsobivých, říká lídr krajní pravice

Shromáždění Dělnické strany sociální spravedlnosti proti násilí a rasismu (18....

Dělnická strana sociální spravedlnosti uspořádala u budovy městského úřadu v Dubí protest „proti násilí, rasismu...

Koupaliště zavádějí dvojí ceny. To je diskriminační, varuje inspekce

Za napadením nestojí naši Romové, říká starosta Dubí. Na koupališti proto...

Teplice a Krupka nemají plovárnu, a tak se zdejší lidé jezdí koupat do okolí. Tam je pak ale nával a mnozí přespolní...



Odsouzený za zneužití 160 dívek zůstává ve vazbě. Soud ho nepropustil

Obžalovaný Jaroslav Půlpán u Vrchního soudu v Praze (16. 8. 2018)

Dvaadvacetiletý Jaroslav Půlpán se na svobodu hned tak nepodívá. Vrchní soud v Praze ve čtvrtek prodloužil jeho pobyt...

Děda umřel, kluci šli z bytu. Družstvo ho teď vydraží a peníze jim dá

Dominik (vlevo) a Daniel našli po smrti dědy nový domov u Zdeňka a jeho...

Bytové družstvo Krušnohor prodává v Mostě byt, ve kterém žili dva nezletilí chlapci se svým dědou, jenž ovšem před...

Lidé se rozloučili s prvním z trojice vojáků zabitých v Afghánistánu

Pohřeb padlého vojáka Martina Marcina v Chomutově.

S veškerými vojenskými poctami se v poledne konal v Chomutově pohřeb Martina Marcina, prvního ze tří českých vojáků,...

Další z rubriky

Národní park České Švýcarsko zakázal kvůli riziku požárů vstup do lesů

V Národním parku České Švýcarsko vypukl požár. Na místě zasahoval hasičský...

Až do 15. září nemohou turisté vstupovat do lesů Národního parku České Švýcarsko. Na vině je velké riziko vzniku požárů...

Napadení novináře při protestu v Dubí stíhá policie jako loupež

Shromáždění Dělnické strany sociální spravedlnosti proti násilí a rasismu (18....

Policie obvinila šest lidí, které v sobotu zadržela v souvislosti se shromážděním Dělnické strany sociální...

Kdo si neudělal zásoby sena, bude na tom špatně, říká chovatel

Jiří Andrle, nadšený chovatel a předseda ZO ČSCH Litoměřice-Žitenice....

Letní úmorná vedra trápí nejen lidi, ale jsou problémem i pro zvířata. Člověk se před horkem může schovat, kam chce,...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz