Až dosud po můstku přes potok mezi Brandovem a Olbernhau mohli přejíždět jen cyklisté či přecházet chodci. Nově tudy budou jezdit jak osobní auta, tak autobusy.
„Dohodli jsme se, že dojde k otevření našeho mostu jako objížďky na půl roku. Potom zůstane otevřený pro osobní automobily do 3,5 tuny časově neomezeně,“ uvedl starosta Brandova Jiří Mooz.
Proměna hraniční stezky v klasický přechod je výhodná i pro Čechy. „Pomůže to nejen německé straně, ale i našim občanům. Budou moci využívat nákupních řetězců v Olbernhau,“ řekl Mooz.
Do sousedního německého města jezdí Brandovští už nyní. „Hlavně pro sýry, které tam mají dobré a levnější než v Česku. Jedu tam buď na kole přes můstek, nebo autem přes Horu Svaté Kateřiny. Teď budu moci autem i tudy,“ komentoval otevření přechodu jeden z obyvatel Brandova.
Výhod pro Brandov bude díky novému přechodu víc. „V délce osmi set metrů se rozšíří silnice, která byla nevyhovující a úzká. Dosud měla 3,2 metrů, nově to bude 6,5 metru, takže splní podmínky pro hlavní komunikaci,“ dodal Mooz.
Rozšíření silnice v ceně tři miliony korun platí Ústecký kraj. Hotová bude do konce týdne, stejně jako zpevnění můstku přes Načetínský potok. Most patří společně Brandovu a Olbernhau, náklady na betonové vylepšení ale platí jen německé město, které objížďku potřebuje.
Brandov byl poslední obcí v okolí bez přechodu
Brandov je poslední českou obcí v okolí, kde klasický přechod k německým sousedům dosud chyběl. Důvod, proč se přechod Brandov Olbernhau pro vozidla otevírá až nyní, souvisí se složitým jednáním mezi zástupci Ústeckého kraje a Saska.
„Že ho dnes otevíráme, to je známka dobrého sousedství i zakončení dlouhodobého problému. Pamatuji doby, kdy o otevření nestála německá strana, i dobu, kdy o otevření kvůli zvýšení provozu nestál Brandov. Dnes se konečně shodly obě strany,“ komentoval nový přechod starosta Olbernhau Steffen Laub.
Podle Mooze stál Brandov o vytvoření přechodu už dlouhou dobu. České žádosti ale narážely na výhrady sousedů v Německu, kterým vadilo, že silnice z Česka vede přes hornický a hutnický skanzen.
„Jsme rádi, že jsme se nakonec dohodli, i když ten skanzen se nikam neposunul,“ dodal Mooz.
Ústecký kraj má už do budoucích let připravený projekt na obchvat, který povede dopravu mimo českou i německou obec. Německá strana ale v přípravách zatím tak daleko není.