Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem

Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem | foto: Karel Kopáč, MF DNES

Informační systém za desítky milionů uvrhl nemocnici v Ústí do chaosu

  • 48
Vedení ústecké nemocnice nechalo zavést nový informační systém. Lékaři si nyní stěžují, že pracují v chaosu a bojí se o pacienty. Vedení nemocnice chyby odmítá a personál obviňuje, že se jen nechce učit novým věcem.

Jak nový informační systém funguje, pocítil například jeden z pacientů, který měl podstoupit operaci kolene. Byl už připravený na operaci, na sobě nemocničního „andělíčka“, ale zákrok se na poslední chvíli nekonal. „Prý měli nějaké technické potíže. Vyšlo to až na druhý pokus,“ líčí.

Lékaři, jejichž jména redakce zná, ale nechtěli být jmenovaní, potvrdili, že za komplikace může nový Nemocniční informační systém za 55,6 milionu korun.

„Každý den zjišťujeme, co nově nefunguje. K systému jsme zatím bez úspěchu poslali více než čtyři stovky připomínek a výhrad. Je zřejmé, že je ohrožena péče o pacienty i chod Masarykovy nemocnice,“ říká jeden z lékařů.

Krajská zdravotní chtěla sjednotit a vylepšit informační systém ve všech pěti nemocnicích, které jí patří. Zatímco v nemocnicích Most, Děčín, Teplice a Chomutov je systém Akord, v ústecké Masarykově nemocnici byl systém Care Center. Zakázku Krajská zdravotní vypsala v listopadu 2013, smlouvu o dílo podepsala s pardubickou firmou Stapro 31. prosince toho roku.

„Způsob zadání a zadávací dokumentace byly konzultovány a zdůvodnění i rozsah byly posuzovány Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvádí mluvčí Krajské zdravotní Jiří Vondra.

Nezobrazují se například informace o operacích

Pardubická firma loni začala zavádět v ústecké nemocnici nový systém FONS Enterprise. Spuštěný byl 17. ledna.

„Je to naprosto šílené. Nezobrazují se operační protokoly, nevíme, od kdy pacient v nemocnici leží, zkolabovaly výsledky z biochemie, ty nám musí telefonovat, na patologii se vzorky zobrazují jako vyšetřené, i když vůbec nebyly. Je toho spousta, ani se to nedá vyjmenovat,“ popisuje zoufale mladší lékař.

V praxi to vypadá třeba tak, že když byl minulý týden přivezen pacient po operaci s akutními potížemi, lékaři v systému nemohli najít, jakou operaci prodělal.

Problémy podle ohlasů lékařů nejsou jen na jednom či dvou odděleních, ale na všech. Přitom ústecká Masarykova nemocnice je největší v kraji, má řadu specializovaných pracovišť.

Další lékaři vypočítávali jiné problémy. Například když pacienta překládají z jednoho oddělení na druhé, systém místo přeložení žádá vypsání pacientova propuštění. U pacientů se také zobrazuje jen zpráva z posledního pobytu v nemocnici, předchozí, pro lékaře důležité zprávy a zákroky, už nikoli.

Špatná vyšetření mohou ohrozit i život pacienta

Na patologii nemohou vyhodnotit desítky vzorků pacientů, na která tak oddělení čekají marně. Rentgenové snímky mohou dorazit na zcela jiná oddělení, naopak na rentgenu podle žádanek netuší, jaké snímky mají udělat, protože ze žádanek vypadly důležité údaje. Na druhé straně těch zbytečných, které lékaře a sestry zdržují, houfně přibylo.

„Když lékaři žádali například mikrobiologické vyšetření na stafylokoky, v laboratoři se objeví, že žádají výtěr z nosu a krku. Ještě že nám zbyly telefony a můžeme volat. Špatná vyšetření třeba na biochemii mohou ohrozit život pacienta,“ uvádí příklad jeden z odborníků ústecké nemocnice.

Podle vedení Krajské zdravotní ale systém funguje a potíže se odstraňují.

„Lékaři byli zapojeni do konkrétní přípravy nového systému od února 2014, pracovalo na něm kolem padesáti lékařů všech profesí a odvedli velký kus práce. Jsou ale i lékaři, kteří se ke změně systému dál staví negativně. V porovnání s předchozím vyžaduje nový systém jiný přístup, zaměřený na výkonnost nemocnice, ale také nabízí nové funkce a možnosti, které jsou před osvojením určitou zátěží,“ tvrdí mluvčí Krajské zdravotní Vondra.

Je nejvyšší čas to celé zastavit, říká lékař

Lékaři, kteří pod jmény i anonymně kontaktovali MF DNES a chtěli se podělit o zkušenosti, ale jeho slova odmítají.

„Udělali si z nás pokusné králíky, na kterých celý systém testují a z nás arogantně dělají blbce. Co nefunguje, urgujeme už měsíce, ale nic se neděje. Odpovědí je ‚podíváme se na to‘. Ten systém dělal někdo, kdo o chodu tak velké nemocnice s tolika odděleními neví vůbec nic. Je nejvyšší čas to celé zastavit, než se něco stane. Vedení nic řešit nechce. Není ale možné, aby tahle šílenost pokračovala dál,“ říká starší zkušený lékař.

Ve čtvrtek odpoledne se sešlo vedení nemocnice s lékaři, přítomni byli i zástupci firmy Stapro, setkání trvalo až do večera. Podle svědectví účastníků vládly velké emoce, občas se i křičelo.

„Systém je funkční. Podněty a požadavky z provozu jsou řešeny. Je spíš otázkou, nakolik jsou někteří ochotni měnit patnáct let staré postupy. Kvalita poskytované zdravotní péče je zajištěna na stejně vysoké úrovni, jak je pro Krajskou zdravotní dlouhodobou tradicí,“ trvá však na svém Vondra.