Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na puči v Ústí vydělali neplatící řidiči, město ustoupilo od botiček

  8:24aktualizováno  8:24
Nové vedení Ústí nad Labem začalo s úklidem nápadů svržené koalice. Stoplo její plán začít znovu dávat botičky na auta, která nemají zaplacené stání na zpoplatněných místech. Parkovné v Ústí neplatí zhruba čtvrtina řidičů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Daniel Beran, MAFRA

„Neplatiči budou dál dostávat jen pokutové lístky. Nejprve chceme zjistit, zda by se městu botičky vyplatily,“ řekla nová městská radní Yveta Tomková, původně z ANO.

K botičkám se měla městská policie vrátit téměř po deseti letech. Nyní strážníci řidičům za oknem nechávají výzvu k vyřešení přestupku. Pokud se řidiči do pěti dnů nedostaví a nevyřeší pokutu na městské policii, přechází přestupek na magistrát k přestupkovému řízení.

„Od ledna do konce května jsme zkontrolovali přes 4 tisíce vozidel, z nich 1 100 nemělo nemělo zaplaceno,“ přiblížil ředitel ústecké městské policie Pavel Bakule.

Magistrát nyní bude zjišťovat, jestli by se mu vyplatilo botičky nasazovat. „Řada řidičů by sankci za nasazenou botičku na místě neplatila, takže přestupek by šel stejně do správního řízení. Vymahatelnost pokut je navíc v Ústí nad Labem minimální. Botičky by měly stejný efekt, jako když v současné době dá strážník za okno výzvu,“ říká Tomková.

Tomková tvrdí, že zavedení botiček by ve svém důsledku mohlo být pro městský rozpočet ještě dražší. „Znamenalo by to i personální kapacity. Strážník by botičku musel instalovat, pak po zavolání znovu sundávat. Při počtu parkovišť by na to jeden člověk rozhodně nestačil. Nezatracujeme tuto možnost, ale musíme ji důsledně propočítat a třeba na měsíc vyzkoušet,“ uvedla Tomková.

S botičkami by řidiči byli víc ukáznění, říká bývalý náměstek

Plán předchozího vedení Ústí přitom počítal s tím, že se o botičky nebudou starat strážníci, ale pracovníci městských služeb, kteří by je nandávali i sundávali. To, že se město momentálně k botičkám nevrátí, kritizuje bývalý náměstek primátora Martin Hausenblas z PRO! Ústí. Podle něj nové vedení tímto krokem rezignuje na řízení města a bude dál pokračovat tak, že nebude dělat nic.

„Naším záměrem bylo zavedení parkovacích zón tak, aby v blízkosti centra byla levná parkoviště, případně parkování zdarma a centrum města zůstalo pro parkování rezidentů, maximálně na dražší, krátkodobé parkování. Botičky do celého systému jednoznačně patří. Řidiči pak jednají ukázněně. Paní Tomková hraje populistickými kartami,“ napsal Hausenblas na Facebooku.

Spolu se zavedením botiček počítalo bývalé vedení města s tím, že nakoupí nové parkovací automaty. Ty současné jsou totiž zastaralé a často nefungují. I kvůli tomu Ústí nad Labem ročně přichází o velké peníze, protože řidiči na mnoha místech zaplatit ani nemohou.

Ústí nad Labem tak za parkování ročně vybere přibližně 4 miliony korun, zatímco například v Mostě je to 7,4, v Děčíně 7,5 a v Chomutově dokonce 10,3 milionu korun.

Více než třicítka plánovaných solárních automatů za zhruba 5 milionů korun se měla v ústeckých ulicích objevit ještě do konce roku. Kromě mincí se v nich mělo platit i kartou či bankovkami. Navíc by byly on-line, v monitorovacím středisku by okamžitě zaznamenali jejich poruchu, což by zkrátilo dobu opravy. Tato investice by se do magistrátní pokladny vrátila do 2,5 let.

V Ústí lze parkovat za desetikorunu, leckde i zadarmo

Zvláštností Ústí nad Labem jsou nízké ceny parkování v centru a řada odstavných míst, kde se neplatí vůbec. Dnes se v Ústí parkovné platí ve 20 ulicích, kde je 29 automatů.

Zcela bez poplatku lze auto nechat například v okolí krajského a okresního soudu, na Střekovském nábřeží, blízko univerzitního kampusu či v uličce naproti kostelu Nanebevzetí Panny Marie. Bývalé vedení města tak připravilo tři varianty rozšíření zpoplatněných parkovacích míst, vyjádřit se k nim ovšem musí jednotlivé městské obvody.

Ve většině dnes zpoplatněných ulic se platí 10 korun za hodinu nebo 70 korun za celý den. Výjimkou je Dlouhá ulice, kde se za hodinu platí 20, za celý den 100 a ve zvýšeném tarifu i 200 korun. Naopak na parkovišti u hotelu Vladimir v ulici W. Churchilla je to 5 a 30 korun, v garážích u Mariánské skály jsou dokonce první tři hodiny zdarma.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sýkorova mozaika v Litvínově, kterou chce město nahradit kopií.
Slavnou Sýkorovu mozaiku jde zachránit už jen tím, že vznikne replika

Městu Litvínov, které usiluje o zachování unikátní mozaiky na chodníku a stěně domu ve Studentské ulici, se nepodaří zachránit originál díla. Před 40 lety ho...  celý článek

Tepelná elektrárna Prunéřov.
Největší znečišťovatelé se nemění, vypouštějí více skleníkových plynů

Ačkoli se průmysl v Ústeckém kraji neustále proměňuje, největší znečišťovatelé se nemění. I v minulém roce jimi opět byly elektrárny, jak vyplývá z údajů...  celý článek

Na kachli z kamen nalezené v Přísečnici je vyobrazený Ferdinand I. Habsburský.
Ne vždy hned prozradíme, že jsme nalezli vzácnou věc, říká archeolog

Milan Sýkora, mostecký archeolog specializující se na hrady severozápadu Čech, letos s kolegy zažil několik velkých objevů. „Najdeme-li vzácnost, ne vždy to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.