Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Trať podél D8 je nestabilní na více místech, oprava je v ohrožení

  11:09aktualizováno  11:09
Rozsáhlejší, než se zdálo, bude nejspíš oprava železniční trati z Řetenic do Lovosic, kterou spolu s tehdy ještě rozestavěnou dálnicí D8 přes České středohoří poničil v roce 2013 sesuv tisíců kubíků zeminy. Ukazuje se, že trať je kromě 200 metrů dlouhého místa sesuvu nestabilní ještě na třech místech.

Koleje železniční trati po sesuvu v roce 2013. | foto: Karel Pešek, MAFRA

„Tyto úseky dlouhodobě sledujeme a technické řešení stabilizace trati se rozšíří i o ně,“ potvrzuje Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Bude se tam dělat geotechnický průzkum, abychom mohli stabilizaci trati navrhnout co nejlépe,“ doplnil (o problematice sesuvu jsme psali zde).

Fotogalerie

Průzkum a návrh, jak má být trať opravená, zpracovává za 7,3 milionu korun od loňského léta pražská firma Sudop. Už v prosinci měl být hotový koncept řešení.

Jenže minulý týden byl podepsán dodatek ke smlouvě, který termíny prodlužuje. A v dodatku se právě říká, že byla zjištěna nestabilita trati na dalších třech místech u svahu Kubačka o celkové délce 470 metrů.

Proto už začala specifikace rozsahu geotechnického průzkumu, který na uvedené trati bude proveden v širším území než jen v lokalitě sesuvu.

„Potřebujeme znát místní geologické poměry pro stanovení takového technického řešení, které zajistí maximální stabilitu tratě v tomto území,“ poukazuje Illiaš.

Rekonstrukci trati určí výzkum

Návrh opravy trati, místo níž teď dopravu v okolí zajišťují autobusy, přitom musí počítat nejen se samotným sesuvným územím, ale celkově se zcela novou situací, kdy už funguje frekventovaná dálnice. Stejně jako s tím, že při opravě trati bude ve svahu pracovat těžká technika.

„Výhodou je, že spolupracujeme s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic a využíváme už hotové geologické vrty a výsledky jejich sledování,“ říká Illiaš.

Výsledky průzkumů určí, jak se trať opraví. V návrhu jsou dvě varianty, první počítá s obnovením náspu trati, druhá se stavbou mostu, který by nestabilní území překlenul.

„Ve spolupráci s Univerzitou Karlovou a Českou geologickou službou obě varianty vyhodnotíme s ohledem na nestabilní území, místní poměry a v neposlední řadě i na zprovozněnou dálnici D8,“ přibližuje Illiaš.

Vítězná varianta má být známá v červnu. Pak se začne chystat projekt opravy, který by mohl být schválen do konce roku. Teprve pak bude jasné, kdy oprava začne, kolik bude stát a kdy – a zda vůbec – na trať opět vyjedou vlaky.

Kraj s železnicí počítá i dál

Jisté je to, že i po opravě bude trať jen lokální s nejvyšší rychlostí 50 km v hodině. Vzhledem k většímu rozsahu problémů, než se dosud zdálo, a tedy i vyšším nákladům, tak znovu zaznívá otázka, zda se vyplatí ji zprovoznit.

Už po sesuvu se stát zdráhal k opravě přistoupit, nakonec ho k tomu přinutil tlak veřejnosti i vedení kraje. „Právě na tuto otázku dá odpověď zpracovaný záměr projektu,“ sdělil mluvčí.

Vedení kraje ale s tratí počítá i dál. „Máme to od ministerstva dopravy slíbené. V týdnu je využívaná pro cesty do školy i do práce, v sezoně je to i významná a využívaná turistická trať,“ argumentuje hejtman Oldřich Bubeníček.

Pokud bude trať opravena, SŽDC chce s vedením krajem jednat ještě o dalších investicích.

„Ty by mohly v budoucnu trať přes České středohoří z pohledu cestující veřejnosti ještě zatraktivnit,“ dodal zatím bez bližších podrobností Illiaš.

Archivní video ze sesuvu v roce 2013:




Nejčtenější

V Českém Švýcarsku hořelo, správci parku našli ohniště a odhozené špekáčky

V Národním parku České Švýcarsko vypukl požár. Na místě zasahoval hasičský...

V oblasti Smrkového kopce nedaleko Pravčické brány v Českém Švýcarsku v úterý hořela lesní hrabanka. Zásah hasičů trval...

Po největší tuzemské havárii tramvaje ležel mezi mrtvými, otec ho vytáhl

Na fotce je z profilu pan Jindřich Mach, který jako pětiletý přežil tramvajové...

Minulý týden uplynulo 71 let od největšího tramvajového neštěstí v dějinách země. V Ústí zůstalo v roce 1947 po havárii...



Nechte dohořet i s nájemníky, reagují lidé na opakované požáry v paneláku

Hasiči museli už desetkrát vyjet k likvidaci požáru v domě v Třebušické ulici...

Už desetkrát museli hasiči v tomto měsíci likvidovat oheň v domě v Třebušické ulici na litvínovském sídlišti Janov, což...

Plány na rekreační ráje u Mostu a Ústí narazily na problém s pozemky

Současný pohled na Jezero Most a jeho okolí

Vize, kterak se okolí nových jezer Most a Milada v dohledné době promění v rekreační letoviska a dají silný impulz...

Německá zbrojovka otevřela kvůli armádnímu tendru pobočku na Ústecku

Německá zbrojovka chce v Česku vyrábět bojová vozidla

Jedna z největších světových zbrojovek Rheinmetall otevřela svou pobočku v České republice, konkrétně v Trmicích na...

Další z rubriky

Nechte dohořet i s nájemníky, reagují lidé na opakované požáry v paneláku

Hasiči museli už desetkrát vyjet k likvidaci požáru v domě v Třebušické ulici...

Už desetkrát museli hasiči v tomto měsíci likvidovat oheň v domě v Třebušické ulici na litvínovském sídlišti Janov, což...

Muž omylem nabídl drogy policistovi v civilu. Neměl jsem na jídlo, hájí se

Kriminalisté našli při domovní prohlídce u drogového bosse téměř jeden a půl...

Na špatného zákazníka narazil sedmatřicetiletý muž, který se v Žatci snažil prodat nasáčkované dávky pervitinu. Drogu...

Nezastavitelní míří do Českého Švýcarska. Pomozte pohybem handicapovaným

Jen loni prošlo Birell bránou na různých místech v České republice více než 200...

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz