Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013. | foto: Roman Čmelík

Další sesuv dálnice D8 je jen otázkou času a místa, varují geologové

  • 200
Ministerstvo dopravy slibuje, že 10. prosince vyjedou na dálnici D8 auta. Otázka je, na jak dlouho, protože geologové varují, že autostrádu postihne další sesuv. Jen podle nich není jasné, kde a kdy to bude.

Na konci letošního roku, po 31 letech od prvního kopnutí, se budou moci řidiči projet od Prahy až k česko-německým hranicím po dálnici D8 (o plánovaném dokončení stavby jsme psali zde).

Poslední úsek autostrády přes České středohoří ale bude místo 10 miliard korun stát více než 15 miliard korun.

„Jezdím autem rád, ale na kus dálnice přes České středohoří nevjedu. V žádném případě,“ varuje geolog Vladimír Cajz.

Právě on už v roce 1995 v posudku na volbu trasy dálnice přes Středohoří varoval, že od Lovosic po Řehlovice vede D8 územím náchylným k sesuvům a dálnice tuto nestabilní situaci ještě zhorší.

Nikdo jeho ani další geology nechtěl poslouchat. A neposlouchal ani poté, co se 7. června 2013 u Litochovic na dálnici svezl svah s 500 tisíci kubíky zeminy (o sesuvu jsme psali zde).

„Spadne to někde znova, my jen nevíme, kde a kdy. Nebezpečný a nestabilní je celý asi dvoukilometrový úsek nad labským údolím, přibližně od Dobkoviček až po starý lom nad Prackovicemi,“ sdělil Cajz.

Horniny jsou nestabilní do 40 metrů, říká průzkum

Pokud se podle něj celá tato oblast za další možná až stovky miliard korun nestabilizuje, svah může spadnout ještě několikrát za dobu existence stavby. „A hrozí i další nebezpečí. Celá dálnice se může utrhnout a sjet po svahu dolů,“ upozorňuje Cajz.

Za pravdu mu dává více odborníků, například Zdeněk Hroch či Jan Čurda z České geologické služby. Podle jejich vrtného průzkumu je autostráda usazená na horninách, jež jsou nestabilní do hloubky 40 metrů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) takové nebezpečí rozhodně odmítá, nicméně dálnici hlídá. „Dálnice je bezpečná. Na celém dotčeném území probíhá intenzivní monitoring s průběžným vyhodnocováním stavu,“ uvádí mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Podle expertního posudku zavinil zával kamenolom u Dobkoviček. Oznámil to před dvěma týdny ministr dopravy Dan Ťok, který chce po majitelích kamenolomu u soudu vymáhat miliardové odškodnění.

Hospodářské noviny ale zjistily, že se proti takovému závěru ohradili sami autoři expertizy z Akademie věd. Ministru Ťokovi minulý týden napsali, že o závěrech studie informoval tendenčně − čistě v neprospěch kamenolomu. A žádají ho, aby vše uvedl na pravou míru.

Tunel by byl bezpečnější, míní geolog

Jasné je, že autostráda se dokončit musí. Avšak bude to stát nemalé peníze. „Stavitelé a stát to vědí. Mít tady dálnici znamená zapustit zde 50 až 60 metrů hluboké piloty a na nich pak postavit estakádu. To neudělali,“ uvádí Cajz.

„Nyní se u uklízeného sesuvu potichu provádí podél dálnice dodatečná armovaná pilotáž. Tady se ovšem musí okamžitě začít stabilizovat celé skoro tři kilometry úseku dálnice a stovky metrů šíře okolo. A to bude stát další miliardy korun,“ říká.

Navrhovaný, ale odmítnutý tunel v nestabilním místě by byl podle Cajze levnější. „Bezpečnější by byl v každém případě,“ dodal (o tunelu jsme psali zde).

ŘSD připouští, že D8 se bude muset ještě zabezpečit. „Oslovili jsme mimo jiné báňský úřad a ministerstvo dopravy s žádostí o pomoc před realizací dalších kroků, které konzultujeme zároveň s Českou geologickou službou, aby se předešlo mimořádné situaci,“ dodal Rýdl.

Archivní video z odstraňování sesuvu na D8: