Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


S tunelem navrhovaným správou CHKO by se už po D8 jezdilo, říká geolog

  11:02aktualizováno  11:02
Od sesuvu na dálnici D8 uplynuly dva roky a stavebníci jeho následky dodnes nedokázali odstranit. „Bylo zřejmé, že jde o sesuvné území. Sesuvy ve Středohoří byly a budou. Události šlo ale předejít důkladným odvodněním svahu,“ vrací se k sesuvu geolog Správy CHKO České středohoří Vlastislav Vlačiha.

Podle geologa Správy CHKO České středohoří Vlastislava Vlačihy se od počátku vědělo, že trasa dálnice D8 vede přes sesuvné území, a správa se tak přikláněla k tomu, že pokud tu D8 stavět, tak tunelem. | foto: Michal Dvořák, 5plus2.cz

Jsou sesuvy v Českém středohoří časté?
V historii byla těchto událostí celá řada. Nejznámější je řada sesuvů na Hazmburku z konce 19. století, které poškodily vesnici Klapý. Svou rozlohou byly srovnatelné se sesuvem na dálnici D8. Každý rok ale geologové i silničáři řeší jeden či dva menší sesuvy na komunikace.

Fotogalerie

Je tím tento region v rámci republiky výjimečný?
Četnost sesuvů je tu značná, stejně jako četnost sesuvných území. Nenapadá mě žádná jiná oblast, která by se dala ke Středohoří přirovnat. Je to dáno geologickou stavbou, je zde ostrý reliéf s mnoha svahy na vulkanických kopcích. Takové sesuvy nemohou být v Krušných horách ani na Šumavě, protože tam takové měkké horniny jednoduše nejsou.

Nakolik sesuvům napomáhá lidská činnost?
K sesuvům dochází často právě tam, kde je nějaká výstavba narušující stabilitu svahu. Když to zkrátka podkopete, dá se masa hornin do pohybu. Prostor u kamenolomu Dobkovičky byl narušen už zářezem železniční trati a i samotný lom má negativní vliv. Tak velký odkrytý prostor propouští vodu ze srážek do větších hloubek, kde je nepropustná vrstva. Ale voda se musí dále někam pohybovat. Samotná stavba dálnice podle mě sesuv nezapříčinila. Zároveň se ale vědělo, že vede přes sesuvné území. Sondy prokázaly, že tu k sesuvům směrem k Prackovicím docházelo už v minulosti.

Sesuv zeminy na D8

Stovky tisíc tun hlíny se po dlouhých deštích navalily na rozestavěnou trasu dálnice v blízkosti obce Litochovice a kamenolomu Dobkovičky 7. června 2013.

Sesuv o velikosti 500 x 200 metrů s sebou vzal vzrostlé stromy a poškodil i železniční trať spojující Teplice s Lovosicemi, po níž se dodnes nejezdí a její obnova je nejistá.

Loni v listopadu se začala odtěžovat horní část závalu, letos v listopadu mají začít práce na odvodnění a zajištění svahu, sanace má být hotová do poloviny roku 2016.

Dalo se podle vás masivnímu sesuvu o šířce téměř 250 metrů nějak předejít?
Určitě odvodňováním. K němu budou muset stavebníci přistoupit i v případě sanovaného svahu a na dalších rizikových místech. Preventivní odvodnění zamezí eventuálnímu pohybu nestabilních svahů.

Ještě před samotnou stavbou tohoto dálničního úseku se zvažovalo několik variant včetně třináctikilometrového tunelu. Jakou variantu prosazovala Správa CHKO?
Na začátku správa navrhovala ve smyslu zákona o ochraně přírody žádnou dálnici přes Středohoří nestavět, protože to zákon vylučuje. Ministerstvo životního prostředí ale projektu v roce 2001 udělilo výjimku. Pak správa upřednostňovala dlouhý tunel. Proti této variantě však tvrdě vystoupily Děti Země, které zcela vylučovaly dálnici v chráněné krajinné oblasti. Jenže v té době byla dálnice v podstatě už u Lovosic.

Tunel nakonec neprošel s argumentem, že by jeho výstavba byla drahá a zdlouhavá. Nebyl by nakonec vybudován rychleji než dálnice v současné podobě?
Při variantě s dlouhým tunelem by řada problémů nenastala, a to včetně sesuvu. Možná by byla stavba i technicky jednodušší. Nedokážu zhodnotit, zda by nakonec varianta s tunelem byla dražší, či levnější, ale podle mého soudu už dálnice mohla být hotová.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nepřijel mi taxík a chci odvézt domů, volal muž na 158. Skončil v cele

Pokutu až 200 tisíc korun může dostat muž, který v Teplicích opakovaně volal na tísňovou policejní linku. Stále dokola se dožadoval, ať ho policie odveze domů...  celý článek

Sýkorova mozaika v Litvínově, kterou chce město nahradit kopií.
Slavnou Sýkorovu mozaiku jde zachránit už jen tím, že vznikne replika

Městu Litvínov, které usiluje o zachování unikátní mozaiky na chodníku a stěně domu ve Studentské ulici, se nepodaří zachránit originál díla. Před 40 lety ho...  celý článek

Současný pohled na ústecké lázně Vrbenského.
Záchrana Vrbenského lázní se zasekla kvůli hádce o vodovodní přípojku

Severočeské vodovody a kanalizace odpojily vodu podnikateli, jenž se snaží oživit lázně Vrbenského v ústecké čtvrti Střekov a sousední sportovní halu. Obě...  celý článek

Květákové pečené placičky
Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.