Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zahraniční reportér zachraňuje ruinu nádraží, z lásky ke Krušným horám

  9:21aktualizováno  9:21
Dvaačtyřicetiletý Štěpán Macháček se rozhodl, že nenechá spadnout zdevastovanou nádražní budovu v Kovářské na Chomutovsku a před třemi lety se pustil do její opravy. Na nádraží chce se svými blízkými bydlet. Časem tu počítá i se zázemím pro turisty a restaurací.

Štěpán Macháček před bývalou nádražní budovou, kterou opravuje. | foto: Miroslava Strnadová, 5plus2.cz

Krušnohorské nádraží bylo postavené v 19. století. Léta opuštěný objekt měl propadlou střechu i stropy, polámané trámy a místnosti zasypané sutí a odpadky.

Fotogalerie

„Nádraží hrozila demolice, přišlo mi to jako velká škoda. Je tady zvláštní genius loci. Řekl jsem si, že stojí za záchranu, tak jsem budovu koupil. Takové objekty mají za sebou kus historie a je smutné, že postupně mizejí,“ vysvětluje majitel, povoláním zahraniční zpravodaj.

Řadu let působí jako rozhlasový novinář v Egyptě. Krušné hory jsou mu ale blízké z dětství. „V regionu máme chatu a dá se říci, že jsme s bratrem pod Krušnými horami vyrůstali,“ říká Macháček.

„Do Kovářské a do okolí jsme podnikali výlety, vždycky se mi toto místo líbilo. Do budoucna plánuji, že se do Česka natrvalo s rodinou vrátím, a Kovářská je místo, kde chci trávit část roku,“ dodává.

Dnes je budova vyklizená a má novou střechu. „Vycházeli jsme z dobových fotografií. Rád bych domu zachoval původní ráz. Naštěstí staticky je objekt neporušený,“ přibližuje reportér.

Radnice nové využití budovy vítá

Vedení městyse je rádo, že bude mít nádraží nové využití. „Vítám, že bude nějakým způsobem dál žít a nebude dál chátrat,“ uvedl starosta Petr Siegl.

Nádraží Kovářská stojí v nadmořské výšce 875 metrů u železniční trati číslo 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále pokračuje do Německa. Vlaky zde začaly jezdit v roce 1872.

Nádražní budova byla zkolaudovaná v roce 1880. „Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale na to, v jakém stavu objekt byl, se dochovaly například původní podlahové dlaždice v přízemí. Určitě se je pokusím zachránit,“ upozorňuje Macháček.

Krušnohorská lokálka představovala za první republiky důležitou spojnici mezi československým a německým příhraničím (blíže k tomu zde).

Nádražní budova v Kovářské je opuštěná od první poloviny 90. let, kdy tam byla uzavřena pokladna.

S útlumem železniční dopravy nastala zkáza nejenom této nádražní budovy, ale i řady dalších. Nyní po trati jezdí osobní vlaky pouze v období od května do konce září, a to jen o víkendech a státních svátcích.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Houbařská sezona může zvýšit počet nakažených klíšťovou encefalitidou

Počet případů klíšťové encefalitidy na severu Čech podle odborníků letos oproti loňsku pravděpodobně vzroste. Číslo totiž může výrazně zhoršit právě...  celý článek

Historik muzea Martin Krsek předvedl způsob jízdy na tomto unikátním bicyklu.
Muzeum objevilo cenné lehokolo z roku 1880, ve světě je jich jen deset

Muzeum města Ústí nad Labem objevilo ve svých sbírkách unikátní jízdní kolo z roku 1880, jakých je na světě jen deset. Bylo v depozitáři přes 80 let bez...  celý článek

Kriminalista Martin Charvát a náměstek krajského policejního ředitele Zbyněk...
Policie odložila případ zmizelé školačky, přítel matky byl jediný podezřelý

Policie odložila případ zmizelé školačky z Ústí nad Labem Michaely Patricie Muzikářové. Kriminalisté to oznámili na tiskové konferenci, kterou po více než půl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.