Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Správce železnic hledá agenturu, která bude hlídat tratě před zloději

  • 15
Správa železniční dopravní cesty hledá bezpečnostní agenturu, která by jí pomohla hlídat tratě v Ústeckém kraji. V poslední době tam totiž nebývale vzrostl počet krádeží. Správa kolejí plánuje tříměsíční pilotní projekt. Pokud se hlídání osvědčí, hodlá s agenturou spolupracovat i nadále.

A proč právě sever Čech? "Ústecký kraj počtem krádeží na železnici v poslední době vede," podotkl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Za loňský rok zloději v kraji způsobili třetí nejvyšší škodu v republice - přes 1,8 milionu korun. Před ním jsou pouze střední Čechy včetně Prahy a Jižní Morava. Tam ale škodu podle Hally navýšil jeden gang zaměřující se na krádeže transformátorů.

SŽDC chce krádeže zastavit. Připravila proto internetovou aukci, v níž hledá finančně nejvhodnějšího zájemce na hlídání tratí. Podle Hally se do aukce přihlásilo šest firem, vítěz by měl začít hlídat kolejiště v létě.

"Vytipovali jsme konkrétní oblasti, které jsou postiženy nájezdy zlodějů nejvíce. Jedná se například o periferie velkých měst se sociálně slabými obyvateli či úseky, kde není objednávána pravidelná doprava," přiblížil Halla. Konkrétní lokality nechtěl z taktických důvodů zveřejňovat.

Pokud policie nechytí zloděje kovů při činu, těžko se krádež prokazuje. Zloději se totiž vymlouvají, že odmontované železniční součástky někde našli. Soukromá agentura by podle plánů SŽDC proto měla hlídat vytipované lokality nepřetržitě.

Zloději nejvíce kradou tlumivky

Vytvořila by tím tak pomyslný článek mezi správcem kolejí a policií. Pokud by zadržela pachatele při trestné činnosti, zavolala by policejní orgány. "Ostraha kolejí by také měla telefonní čísla na naše zaměstnance v pohotovosti a byla by proškolená na vstup do kolejiště," popisuje Halla.

Pilotní projekt potrvá tři měsíce. SŽDC pak vyhodnotí, jestli se jí najmutí agentury vyplatí. Zloději za ukradenou součást železničního svršku sice ve sběrně dostanou řádově stokoruny, správci kolejí však vznikne škoda tisícinásobně vyšší.

Zloději kradou kolejnice, dopravní značení, šrouby nebo kabely. Severní Čechy však drží primát v počtu odcizených stykových transformátorů. "Ústecký kraj suverénně vede v krádežích tlumivek, které obsahují měď. A to dokonce tak, že se vyčerpaly všechny skladové zásoby," poznamenal Halla.

Že by se ochranky na železnici rozšířily do dalších krajů, je zatím nejisté. Podle Hally bude záležet hlavně na tom, kolik zlodějů se podaří zadržet a jestli se správci kolejí náklady na agenturu vyplatí.