Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Správce železnic hledá agenturu, která bude hlídat tratě před zloději

  17:31aktualizováno  17:31
Správa železniční dopravní cesty hledá bezpečnostní agenturu, která by jí pomohla hlídat tratě v Ústeckém kraji. V poslední době tam totiž nebývale vzrostl počet krádeží. Správa kolejí plánuje tříměsíční pilotní projekt. Pokud se hlídání osvědčí, hodlá s agenturou spolupracovat i nadále.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

A proč právě sever Čech? "Ústecký kraj počtem krádeží na železnici v poslední době vede," podotkl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Za loňský rok zloději v kraji způsobili třetí nejvyšší škodu v republice - přes 1,8 milionu korun. Před ním jsou pouze střední Čechy včetně Prahy a Jižní Morava. Tam ale škodu podle Hally navýšil jeden gang zaměřující se na krádeže transformátorů.

SŽDC chce krádeže zastavit. Připravila proto internetovou aukci, v níž hledá finančně nejvhodnějšího zájemce na hlídání tratí. Podle Hally se do aukce přihlásilo šest firem, vítěz by měl začít hlídat kolejiště v létě.

"Vytipovali jsme konkrétní oblasti, které jsou postiženy nájezdy zlodějů nejvíce. Jedná se například o periferie velkých měst se sociálně slabými obyvateli či úseky, kde není objednávána pravidelná doprava," přiblížil Halla. Konkrétní lokality nechtěl z taktických důvodů zveřejňovat.

Pokud policie nechytí zloděje kovů při činu, těžko se krádež prokazuje. Zloději se totiž vymlouvají, že odmontované železniční součástky někde našli. Soukromá agentura by podle plánů SŽDC proto měla hlídat vytipované lokality nepřetržitě.

Zloději nejvíce kradou tlumivky

Vytvořila by tím tak pomyslný článek mezi správcem kolejí a policií. Pokud by zadržela pachatele při trestné činnosti, zavolala by policejní orgány. "Ostraha kolejí by také měla telefonní čísla na naše zaměstnance v pohotovosti a byla by proškolená na vstup do kolejiště," popisuje Halla.

Pilotní projekt potrvá tři měsíce. SŽDC pak vyhodnotí, jestli se jí najmutí agentury vyplatí. Zloději za ukradenou součást železničního svršku sice ve sběrně dostanou řádově stokoruny, správci kolejí však vznikne škoda tisícinásobně vyšší.

Zloději kradou kolejnice, dopravní značení, šrouby nebo kabely. Severní Čechy však drží primát v počtu odcizených stykových transformátorů. "Ústecký kraj suverénně vede v krádežích tlumivek, které obsahují měď. A to dokonce tak, že se vyčerpaly všechny skladové zásoby," poznamenal Halla.

Že by se ochranky na železnici rozšířily do dalších krajů, je zatím nejisté. Podle Hally bude záležet hlavně na tom, kolik zlodějů se podaří zadržet a jestli se správci kolejí náklady na agenturu vyplatí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalá sladovna v Žatci je jednou z řady místních objektů, které by se mohly...
Žatec se příští rok v létě dozví, jestli jeho památky budou v UNESCO

Radnice v Žatci oznámila, že se v létě 2018 dozví, jestli se místní chmelařské památky dostanou na seznam světového dědictví UNESCO. Do té doby organizace...  celý článek

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Krajský soud v Ústí nad Labem.
Bývalé vedení Úštěku před soudem čelí obžalobě z dotačního podvodu

Ústecký krajský soud projednává případ dotačních podvodů za 16 milionů korun. Obžalovaný je bývalý starosta Úštěku Bohumír Jasanský, jeho místostarostka a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.