Na Moldavu nyní jezdí motorák jen o víkendu, na takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova už nejezdí vůbec.

Na Moldavu nyní jezdí motorák jen o víkendu, na takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova už nejezdí vůbec. | foto: Klub přátel Krušnohorské železnice

Regionální tratě v Krušnohoří mají šanci na záchranu, chce je Arriva

  • 16
Dvě železniční tratě v Ústeckém kraji, takzvaná Kozí dráha z Děčína do Oldřichova a trať z Mostu do krušnohorské Moldavy, mají šanci na záchranu. Nyní jedna není v provozu vůbec, po druhé jezdí vlaky jen o víkendu. Železniční firma Arriva spadající pod Deutsche Bahn plánuje tratě spojit a obnovit na nich denní provoz.

"V Ústeckém kraji jsou možnosti, o něž se zajímáme. Provozovat některé zdejší tratě se jeví jako zajímavá a smysluplná příležitost. Zatím je ale vše na počátku, teprve začínáme jednat s obcemi a krajem," uvedl Jaroslav Richter z vedení Arriva ČR.

Podle informací MF DNES se zástupci firmy sešli minulý týden s představiteli obcí kolem Moldavské dráhy a připravují memorandum o snaze vrátit na tuto trať denní provoz. S ním se obrátí na krajské zastupitele a hejtmanku Janou Vaňhovou.

Arriva uvažuje o tom, že by vlaky jezdily na trase Děčín - Oldřichov u Duchcova - Duchcov - Most - Moldava. "Pracujeme na tom. Je to dopravní model, který má smysl. Snažíme se najít cestu, jak tuto myšlenku uskutečnit," potvrdil Richter.

Snahu Arrivy provozovat na severu Čech některé regionální železniční tratě vítají starostové obcí, které podél trasy leží. Vidí v tom šanci, jak se pro obyvatele zlepší spojení na cestách do zaměstnání a škol i možnost rozvíjet turistický ruch.

"Bylo by výborné, kdyby to dopadlo dobře. Zatím proběhla úvodní schůzka, ale vypadá to velmi zajímavě. Mluvilo se o pěti párech vlaků denně, což by jistě pomohlo dopravu na těchto tratích oživit," říká náměstkyně mosteckého primátora Hana Jeníčková.

Přeprava na tratích se vyplatí, soudí odborník

Šéf české Arrivy Jaroslav Richter je přesvědčený, že jiná než denní doprava nemá pro jakéhokoli případného provozovatele smysl. Měly by ji přitom zajišťovat moderní motorové vlaky vhodné pro tento typ železničních tratí, a pokud vyjdou záměry firmy, mohly by jezdit po Kozí a Moldavské dráze už za rok.

"Chceme tuto dopravu provozovat dlouhodobě, pravidelně a intenzivně. Proto je nutné sehnat podporu. Na tom nyní pracujeme," upozornil Richter.

Odborník na železniční dopravu Jan Šatava z Jindřichohradeckých úzkokolejek, který stojí třeba za letním provozem takzvané Švestkové dráhy z Mostu do Lovosic, míní, že přeprava na regionálních tratích, o kterých Arriva uvažuje, se musí vyplatit.

"Moldavská trať spojuje stotisícovou aglomeraci s turisticky velmi zajímavými Krušnými horami. Kolem Kozí dráhy žije 150 tisíc lidí. To je potenciál, který musí být pro dopravce zajímavý," říká Šatava.

Starostové soudí, že místní by vlaky využívali. "Lidé byli zvyklí jezdit denně Moldaváčkem do práce. Jak spojů ubývalo a přestal jim vyhovovat jízdní řád, protože se nemohli dostat třeba do škol, začali volit jinou dopravu. Pokud by se firmě její záměr podařil, předpokládám, že by se lidé k vlaku vrátili," řekl starosta Dubí Petr Pípal.

Arriva uvažuje o tom, že by propjila Kozí dráhu (červená) s tratí na Moldavu (modrá).

Arriva uvažuje o tom, že by propjila Kozí dráhu (červená) s tratí na Moldavu (modrá).