Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mushera čeká nejtěžší závod, pět set kilometrů za polárním kruhem

  13:28aktualizováno  13:28
Musher z Podbořan Roman Habásko finišuje dlouholetou přípravu na svůj nejtěžší závod, jenž ho čeká příští rok na jaře v Norsku. Na nejseverněji konaném závodu pro psí spřežení na světě čeká Habáska a jeho sibiřské husky pět set kilometrů zasněženými planinami, zamrzlými jezery a řadou stoupání.

Roman Habásko vyrazí na závod s celkem osmi psy. | foto: archiv Romana Habáska

V náročném terénu nonstop závodu Finnmarkslopet se závodník musí spolehnout jen na sebe a své psy. Musí projet stanovenými kontrolními body, kde ho čeká veterinární kontrola psů a má možnost si krátce odpočinout.

„Bez zkušeností, jež jsem nabral v průběhu předchozích let na obdobných severských závodech v Rusku a Norsku, bych si na Finnmarkslopet netroufl. Bude to nejtěžší podnik, který jsem za 22 let závodní kariéry absolvoval. Mým cílem není vyhrát, ale dojet v pořádku,“ říká nejlepší český musher Habásko.

Na start pětisetkilometrového závodu se postaví ve městě Alta 11. března. V čele osmičlenného spřežení bude dvojice pětiletých zkušených severských vytrvalců Chignik a Canis, které Habásko domácky říká Teniska.

Závod chce ujet za pět dní

Do cíle chce dojet ideálně o pět dní později. „Kromě velké fyzické náročnosti je takový závod hlavně o psychické připravenosti. Já i psi se musíme vyrovnat s extrémními klimatickými podmínkami a spánkovým deficitem. Drobné zaváhání či chyba se může vymstít. Neustále sleduji psy. Jakmile vidím změnu v jejich chování, musím na to reagovat,“ popisuje Habásko. ̈

„Cestou do pekla je počítání kilometrů. Když v těžkém terénu po hodině dřiny zjistíte, že máte za sebou jen pět kilometrů, s psychikou to hrozně zamává. Odměnou za námahu jsou pak momenty, kdy na planině vysvitne slunce, přestane foukat vítr a vy si užíváte jedinečný pohled na krajinu a splynutí s přírodou,“ vypráví Habásko.

Vybavení na cestu jako GPS zařízení, spacák, karimatku, vařič, lopatu a další věci včetně jídla pro sebe a psy má závodník u sebe na saních. Povinná výbava váží maximálně devadesát kilogramů. K tomu je nutné připočítat váhu saní a samotného mushera. Samozřejmostí je speciální polární oblečení včetně arktických bot.

„Když je člověku zima na trup nebo ruce, dá se s tím poprat. Ale když začnou mrznout nohy, je konec,“ podotkl Habásko.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Ředitel gymnázia měl údajně obtěžovat studentky. Soud mu vyměřil tříletou...
Ústí chce udržet učitele v problémových čtvrtích, dostanou peníze navíc

Vulgárním nadávkám i vyhrožování násilím neustále čelí učitelé základních škol v ústeckých čtvrtích Předlice a Mojžíř, které patří k vyloučeným lokalitám....  celý článek

Bezdomovecký příbytek pod Wilsonovým lesem v Brně.
Bezdomovec nechtěl odejít zpod mostu, na policisty vytáhl nunčaky

S pouty na rukou odváděli ve čtvrtek policisté bezdomovce, který nechtěl opustit své obydlí pod mostem v Teplicích. Muž přitom sám policii přivolal, aby...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.