Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: iDNES.cz

Sdružení navrhlo zrušit tramvaje z Mostu do Litvínova, města jsou proti

  • 30
Část mostecké opozice navrhuje zrušit tramvajovou dopravu mezi Mostem a Litvínovem, která obě města léta spojuje. Rychlodráhu by podle nich mohly nahradit levnější autobusy. Opoziční politici také navrhují, aby se tramvajové kolejiště využilo pro stavbu čtyřproudové silnice mezi městy.

S návrhem přišlo Sdružení Mostečané Mostu (SMM), které je ve městě v současné době v opozici.

„Reagovali jsme na vizi dopravního podniku, který chce za půl miliardy korun modernizovat tramvajovou dráhu. Myslíme si, že se lze dívat na problém i jinak a dali jsme to na zvážení,“ vysvětlil myšlenku mostecké opozice člen sdružení a bývalý předseda představenstva dopravního podniku Arnošt Ševčík.

  • ztrátovost tramvajové dopravy lze i bez jejího omezování snížit získáním dotace na meziměstskou dopravu. Zatím ale kraj přispívá jen na vlaky mezi Mostem a Litvínovem
  • lze ji snížit i podporou společnosti Unipetrol, která na tramvaje zatím nepřispívá. Podle informací MF DNES už na toto téma jednání mezi Unipetrolem a dopravním podnikem začínají

Ekonomických výhod je podle sdružení několik. Ušetřilo by se za modernizaci trati. Provoz autobusu stojí 38 korun za kilometru, u tramvaje je to 60 korun. Nový kloubový autobus vyjde na 7 milionů, zatímco tramvaj na 20 milionů korun.

„Jenže se také dá říct, že tramvaj má delší životnost a že na její pořízení můžeme získat dotaci, zatímco na autobus ne,“ nabídl jiný pohled Jiří Nedvěd z vládnoucího hnutí Severočeši Most.

Sám různé dopravní stavby projektuje a může být považovaný za odborníka. „Ani já si ale netroufám tvrdit, jaké řešení je nejlepší. Chtělo by to důkladnou analýzu, porovnat trendy v Česku i ve světě,“ zůstal Nedvěd opatrný.

To je hazardování s bezpečím lidí, varuje rada

Zcela zamítavě se vyjádřila třeba Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje (HSR). „Než se silnice zkapacitní, bude to trvat ještě několik let,“ upozornila.

„Zrušit nyní tramvajovou dopravu by znamenalo riskovat, že nastane doba, kdy areálem chemičky budou projíždět v nevyhovujícím dvoupruhu kamiony, osobní vozy i autobusy. To je hazardování s bezpečím lidí,“ uvedla předsedkyně HSR Gabriela Nekolová.

Rozšíření silnice Most – Litvínov na čtyřpruh začal nyní zvažovat i stát. „Když se uvolní prostor kolejového svršku a inženýrský pás, máme místo na další dva pruhy,“ zdůraznil předseda SMM Luboš Pitín.

O změně by musela jednat obě města

Podle Nedvěda to ale ještě neznamená jistotu, že stavba bude levnější. A podobných nejasností je víc. O změně by v každém případě musela jednat obě města, Most i Litvínov, jako akcionáři dopravního podniku.

Mostecká koalice se kriticky vyjádřila už při přednesení návrhu na jednání zastupitelstva, Litvínov nápad SMM zamítl včera.

„Rušení tratě by byl krok zpátky a ne k moderní bezemisní dopravě 21. století. Spíše napřeme společně síly k tomu, abychom trať co nejdřív modernizovali a dohodli s krajem její finanční podporu,“ řekl místostarosta Litvínova Milan Šťovíček.