Miroslav Kalina rozjel byznys v roce 1992 poté, co skončil státní podnik, kde...

Miroslav Kalina rozjel byznys v roce 1992 poté, co skončil státní podnik, kde pracoval jako elektrikář | foto: Miroslava Strnadová, 5plus2.cz

Začínal jako opravář lamp, dnes jeho vánoční světla svítí po celé zemi

  • 8
Miroslav Kalina začínal počátkem 90. let jako elektrikář, který opravoval pouliční osvětlení. Dnes je majitelem společnosti MK-mont illuminations, která se v oboru výroby a instalace vánočního osvětlení řadí mezi ty nejlepší. Jeho vánoční žárovky zdobí centrum Prahy, Olomouce či Karlových Varů.

Žárovky z Klášterce nad Ohří rozsvěcují stovky obcí a měst po celé republice a i v zahraničí. Vánoce jsou pro firmu Miroslava Kaliny tím nejnáročnějším obdobím, ale shon mu začíná už na podzim. Vyřizuje zakázky, zvoní mu telefony a do toho třeba řeší potíže se zaparkovanými auty v pražské Pařížské ulici s luxusními butiky, která brání montérům rozvěsit výzdobu na stromy. „Takhle je to tu od října do Vánoc každý den,“ komentuje ruch ve firmě Kalina.

Jaký je letošní trend ve vánoční výzdobě?
Trendy se každoročně mění, ale základ zůstává stejný. Tradičními barvami, které mají Češi rádi, jsou červená, zelená a bílá v kombinaci se zlatou a stříbrnou. Ani se nesnažíme z Vánoc udělat něco jiného, než jsou. Například na svítícího barevného velkého papouška, kterého nám náš zahraniční dodavatel LED světel ukazoval jako velkou bombu a hit, jsme jen nevěřícně zírali. U nás by taková výzdoba neměla šanci.

Byznys jste rozjížděl v roce 1992. Dá se říci, že na koleni. Popište nám vaše začátky.
Když skončil státní podnik, kde jsem pracoval jako elektrikář, řešil jsem co dál. Asi čtrnáct dní jsem byl bez práce a vzpomínám na to jako na nejhorší životní období. Rozhodl jsem se podnikat na vlastní pěst. Se starou plošinou jsem jezdil po Čechách a vyměňoval staré pouliční osvětlení. Starostové se na mě obraceli, zda bych jim nevyrobil i nějaké světelné ozdoby, jaké viděli v zahraničí. Zajel jsem se podívat do Německa, jak to tam dělají, a pustil se do výroby a instalace prvních ozdob.

O pět let později už jste zdobil Staroměstské a Václavské náměstí v Praze. Byla to právě tato zakázka, která vás katapultovala na vrchol?
Je to zakázka, která patří dodnes ke zlomovým a nejlepším. Strom na Staroměstském náměstí mohl být mnohem vyšší než v posledních letech a příprava výzdoby byla velkou výzvou. Obrovský úspěch měl hrající vánoční strom, ze kterého byli lidé a především turisté nadšení.

Kolik náměstí a měst osvětlují vaše světla dnes?
Jsou to stovky měst a obcí. Stále zdobíme centrum Prahy včetně budovy magistrátu, dále například Olomouc, Karlovy Vary a stovky dalších míst. Investovat do osvětlení začaly i menší vesničky, které dříve peníze na výzdobu neměly. Pro ně je výhodný pronájem, navíc každý rok mohou mít jinou – jednou komety a vločky, další rok stromečky, hvězdy, co si přejí. Některá města to berou jako prestižní záležitost. Mnoho zakázek plníme i pro velké obchodní domy.

Která zakázka vás nejvíce potrápila?
Byla to právě výzdoba Staroměstského náměstí v Praze, kdy si jeden ze sponzorů přál, aby jeho výrobek byl zakomponovaný do betléma. Bylo to vozidlo, které mělo z jesliček vyjíždět. Dokážete si to představit, jaký by to byl nesmysl. Nakonec z toho naštěstí sešlo. Další náročnou, už realizovanou zakázkou byla v roce 2008 výzdoba historické památky – věže Dumy v ruském Sankt Petěrburgu. Bylo to technologicky a logisticky velmi obtížné.

Ve firmě je rušno především na podzim, jak to ale u vás vypadá po vánočních svátcích? Dá se s nadsázkou říct, že zamknete výrobní halu a jdete všichni na dovolenou?
Největší shon nastává v listopadu, kdy zajišťujeme výzdobu ve městech. Před vánočními svátky to pomalu zvolňujeme, v polovině prosince většina zaměstnanců odchází na dovolenou. V pohotovosti ale zůstávají party montérů, které jsou připraveny řešit závady. Po Novém roce nastává další shon, kdy se musí osvětlení sundat, přivézt zpět do továrny, zkontrolovat tisíce kilometrů kabelů, jednotlivých komponentů, všechno vyčistit, opravit a uložit do skladu.

A po další část roku?
Věnujeme se také výrobě světelných i nesvětelných firemních nápisů, reklamních nosičů či velkoformátovému potisku. Pořád ale pro nás zůstává klíčový vánoční sortiment, který tvoří 85 procent produkce.

Kolik máte zaměstnanců?
Jsme relativně malá firma s pětadvaceti kmenovými zaměstnanci. V tomto počtu bychom ale vánoční mumraj nezvládli, na podzim proto přijímáme další pracovníky. Každý, kdo má chuť pracovat, má u nás možnost výdělku. Nabrat dostatečný počet lidí bývá problém, protože je to jen na část roku.

Ve vaší nabídce výrobků mě zarazil golfový sortiment, například překážky z umělého jehličí. To vás napadlo na golfovém hřišti?
To ne. Golf sice hraju, ale myšlenka přišla odjinud. Naše děti se odmalička věnovaly golfu. Když nebyl čas jet na hřiště, musely trénovat na zahradě a chtěl jsem jim to zpestřit. Vytvořil jsem jim z materiálu, který používáme k výrobě vánoční výzdoby, různé překážky. Fungovalo to, tak jsem to nabídl i našim zákazníkům.

Jaké je vaše krédo?
Mám stále stejný přístup k zákazníkům jak na začátku podnikání. Snažím se zákazníkům pomoci, prodávám jen kvalitní výrobky a nevydělávám na nich předraženými cenami. Na to mnozí mladí podnikatelé doplácejí. Rozjedou firmu, stanou se úspěšnými a přestanou se držet přístupu, který je vynesl nahoru, naopak se vydají cestou rychlejšího a snadného výdělku. To je začátek konce.