Manželé Kantovi zdobili strop i v Grandhotelu Pupp. | foto: archiv manželů Kantových

Vyrobili vitráž pro Grandhotel Pupp, teď tvoří pro galerii v New Yorku

  • 3
Vitráže manželů Kantových z Lubence na Lounsku jsou velmi žádaným zbožím, jednu vyrobili také pro Grandhotel Pupp v Karlových Varech. Nyní je oslovil uznávaný newyorský výtvarník Kehinde Wiley, aby pro něj do konce října vytvořili šest vitráží. Rodinná dílna má přitom další zakázky.

Až dvanáct hodin denně stráví Jitka Kantová za podsvíceným stolem, kde maluje na malé skleněné díly. Ty dohromady vytvoří vitráž zobrazující černocha v moderním oblečení. Vitráží musí vyrobit šest. Rodinná firma z Lubence na Lounsku získala na začátku roku exkluzivní zakázku pro amerického výtvarníka Kehinda Wileyo.

„Jde o velmi významnou řemeslnou zakázku pro naši firmu. Otevírá se nám tím cesta do Ameriky a dál,“ říká Jitka Kantová. „Kehinde Wileyo maluje černochy v různých pozicích a vyobrazeních. Vytvořil soubor návrhů realistických postav v supermoderním oblečení na pozadí starých vitráží. Není to sice můj umělecký šálek čaje, ale je to velká řemeslná příležitost,“ líčí výtvarnice.

Získat zakázku prý nebylo snadné, newyorská galerie s výtvarníkem si tvůrce vitráží vybírali velmi dlouho. „Komunikovali s několika dílnami v Polsku a u nás téměř tři roky. Výstava bude na začátku příštího roku a my jsme dokázali zaručit, že jsme navržené vitráže schopni vytvořit v časovém termínu, kvalitně a za přijatelnou cenu,“ popsala začátek spolupráce Kantová.

„Máme tolik práce, že nestíháme“

Co dělají Kantovi

Richard a Jitka Kantovi žijí a podnikají v Lubenci. Jitka Kantová pochází z Mostu, vystudovala češtinu a výtvarnou výchovu.
Richard Kanta pochází přímo z Lubence, studoval na Západočeské univerzitě fakultu strojní.
Oba výtvarně inspirovala škola výtvarného myšlení profesorů Igora Zhoře a Jaroslava Brožka.
Restaurovali vitráže v kostelech v Podbořanech, Broumově nebo Märingu, také jsou autory vitrážového stropu v Grandhotelu Pupp.

Největší vitráž má rozměry skoro tři krát dva metry. Vše musí být hotové do konce října. Jednu z nich mohou nyní obdivovat návštěvníci výstavy Křehká krása v Jablonci nad Nisou. „První várku hotových vitráží odešleme za oceán v září. Vitráže poputují rozebrané na menší díly, složí se pak v ateliéru Kehinda Wileyo,“ pokračuje Kantová.

Není to přitom jediná větší zakázka, na které v dílně pracují. Vitráže zažívají znovu rozkvět, jejich krásu dnes objevuje i mnoho soukromníků. „Máme tolik práce, že ani nestíháme. Rozpracované máme tři vitrážové stropy do soukromých objektů. V poslední době roste zájem právě mezi soukromými osobami. Jde o lidi, kteří už mají ve společnosti vyšší postavení a investují do svých nemovitostí.“

„Vedle toho máme objednávku na vitráže do muzea v Rabštejně, dále do chrámu svatého Mikuláše v Lounech. Na podzim nás také čeká práce na vitráži o rozměrech 2,6 krát 2,6 metru pro Ústecký kraj, na které bude vyobrazena Porta Bohemica. Vystavena bude na mezinárodní výstavě Expo 2015 v Miláně,“ prozradila Kantová.

Obnovují i staré památky

Umělci se také výrazně zajímají o dění kolem sebe a o historii. V roce 2007 spoluzaložili občanské sdružení Za záchranu kostela sv. Jiljí. Zchátralému kostelu vdechli nový život, vzniká tam unikátní muzeum. Přestože ještě není vše dokončené, už dnes tam mohou zájemci vidět okna s vitrážemi z doby románské, gotické, renesanční či z konce 19. století.

„Největším projektem bude prosvětlený vitrážový strop, který už brzy začneme realizovat. Lidé na něj přispěli do sbírky 110 tisíci korunami. Vyobrazeny tam budou výjevy z bible i legendy. Vyobrazení má být o hledání smyslu života, o tom, co je v životě důležité, že to nejsou jen statky, ale i hledání svého vlastního já,“ popsala Kantová.

Kostel je otevřen každou sobotu a neděli od 13 do 16 hodin. Lidé tam mohou zavítat ale i ve všední dny, kdy si mohou vyzvednout klíče v dílně v Lubenci. Sdružení opravilo a zpřístupnilo také nedalekou rozhlednu na vrchu Vochlice.