(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Tepličané hlásí radnici závady přes internet, většinou už bez vtípků

  • 14
Internetová aplikace Hlášení závad upozorňuje radnici v Teplicích na černé skládky, nedostatečnou údržbu zeleně i další neduhy. Mezi obyvateli je velice oblíbená, jen díky ní už město vyřešilo přes 890 závad.

Nesvítí lampa veřejného osvětlení, trávník je neposekaný, kolem popelnic se válí odpadky. Tepličané mají třetím rokem možnost nahlásit jakýkoliv problém či závadu pohodlně z domova (o aplikaci jsme psali zde).

„Byly nám hlášené i vylézající mrtvoly z hrobů na městském hřbitově. Někomu zase vadí, že nemá na své zahradě telefonní signál. Naštěstí služba překonala naše očekávání a drtivá většina hlášení je bez vtípků,“ říká Jiří Hrad z oddělení IT na teplickém magistrátu, který se podílel na vývoji aplikace.

U zrodu systému byl před více než dvěma lety náměstek primátora Hynek Hanza. Inspiroval se Českým Krumlovem, kde už podobná aplikace fungovala.

„Naše IT oddělení ale dokázalo vymyslet vlastní platformu, nestojí nás nic navíc. Má jednoduchou údržbu, je pro lidi přehledná a celá v naší režii,“ přiblížil.

Systém funguje tak, že člověk přes mobil nebo počítač nahlásí závadu a ta automaticky přijde tomu, kdo má řešení problému ve městě na starosti. Dříve museli Tepličané složitě hledat, kam se mají obrátit.

Co se netýká města, pošlou úředníci dál

„Nejdůležitější je, že se vše řeší rychle. Během jednoho dne úředník hlášení přijme a ohlašovatel dostane poloautomatickou odpověď, jak bude problém vyřešen,“ popsal Hanza.

Hlášení se aktualizují a mění barvy dle stavu vyřízení. V případech, kdy záležitost není ve správě města, úředníci ji předají dál, například Ředitelství silnic a dálnic či Ústeckému kraji.

Hanzův nápad pomohl vyřešit už řadu problémů ve městě. Celkově je v systému 951 hlášení, z toho 893 je vyřízených, 45 čeká na vyřízení (dlouhodobé hlášení) a 13 hlášení vyřídit nešlo.

„Většinou se jednalo o opakované hlášení již vyřešené věci nebo požadavek, který není v silách úředníků magistrátu,“ upřesnil Jiří Hrad z IT oddělení.

Jen letos už Tepličané nahlásili 289 závad. „Pokud bude trend pokračovat, počítáme za rok 2017 s více než čtyřmi stovkami ohlášení,“ odhadl Hrad.

„Aktuálně jsou nejčastější případy, že nám občané hlásí rozkopanou Masarykovu třídu. Bohužel celá věc je v investici Ředitelství silnic a dálnic,“ upozornil.