Firma je v insolvenci, dluží asi 1,1 miliardy korun
O řešení úpadku se muselo hlasovat poté, co Nejvyšší soud vrátil před půl rokem případ lounského výrobce vagonů na začátek, když zrušil původní verdikt o konkurzu. Na schůzi byli v pátek zástupci věřitelů s pohledávkami za 761 milionů.
Právník bývalé vagonky, která se dříve jmenovala Legios, uvedl, že HMS trvá na dříve podaném návrhu reorganizace. Připustil, že reorganizace do značné míry pozbývá smyslu, protože firma už nemá závod.
Insolvenční správkyně Petra Hýsková již dříve uvedla, že soud by měl znovu vyhlásit konkurz. Reorganizace podle ní není možná, protože firma už nemá žádný provoz ani zaměstnance. Loni její areál koupila Traťová strojní společnost za 750,7 milionu. Správkyně závod prodala v insolvenčním řízení.
Od roku 2014 v úpadku
„Věřitelé navrhli hlasovat o konkurzu, to rozhodnutí bylo v podstatě jednomyslné. Jiná situace prakticky ani nebyla možná, takže se vracíme do procesu, abychom se konečně po tolika letech dostali k řádnému vypořádání věřitelů,“ řekla Hýsková.
Firma je od roku 2014 v úpadku. Věřitelé původně přihlásili pohledávky za téměř tři miliardy korun. V této chvíli HMS podle Hýskové dluží 1,1 miliardy korun. Z toho v incidenčních sporech, kde jde o oprávněnost pohledávek, se řeší částky přes 200 milionů.
Výsledek sporů bude mít vliv na to, v jaké poměrné výši budou ostatní věřitelé uspokojeni, doplnila Hýsková. Na účtech má k dispozici asi 800 milionů.
Letos v dubnu Krajský soud v Českých Budějovicích zakázal firmě předběžným opatřením nakládat s majetkem. Vyhověl tak žádosti insolvenční správkyně. Oprávnění nakládat s majetkovou podstatou přešlo na ni. Podle správkyně firma neoprávněně uznávala pohledávky a věřitelům mohla způsobit škodu až 0,8 miliardy.
Vagonku vlastnil podnikatel František Savov, který je obviněn v kauze daňových podvodů a žije v Londýně. Podle serveru E15 je případ jedním z „kolbišť“ mezi ním a podnikatelem Michalem Strnadem.