Lounští chtějí mít jasný a silný argument, s nímž budou tlačit na urychlení přestavby silnice (o začínající dostavbě jsme psali zde). A už první dva měřicí dny potvrdily, že tudy skutečně projede denně o stovky vozidel více.
Měření na D7
|
„Vizuálně víme, že počet vozidel na této klíčové komunikaci stoupá a kapacitně nestačí. Měření jsme si zadali, abychom znali konkrétní čísla. První výsledky ukázaly, že se naše předpoklady potvrdily,“ říká starosta Loun Radovan Šabata.
V roce 2014 tu projelo za 24 hodin průměrně 15 544 vozidel, podle posledních dvou měření už přes 16 tisíc.
„Měření přitom probíhá ve stejných dnech jako v předchozích letech, aby nebyly údaje zkreslené,“ poznamenává Šabata.
Radar rozpozná druhy aut
Přístroj kromě počtu dokáže rozeznat také druh projíždějícího vozu. „Radarové zařízení se sondou umí zachytit oba směry dopravy jednotlivě a umí rozpoznat osobní auto, nákladní i kamion,“ přibližuje Petr Beneš z firmy B&C dopravní systémy, která měření provádí.
„Na rozdíl od běžných radarů přitom velmi dobře pracuje i v nočních hodinách. V dané dny tak měříme dopravu od půlnoci do půlnoci,“ vysvětluje Beneš.
Přístroj navíc dokáže zaznamenat i rychlost vozidel. V místě, kde měření probíhá, platí omezení na 60 kilometrů v hodině. Podle Beneše dopravní značení dodržuje jen málokterý řidič. „Zaznamenali jsme i rekordmana s rychlostí 180 kilometrů za hodinu,“ podotýká Beneš.
S aktualizovaným čísly hustoty dopravy se Louny obrátí na ministerstvo dopravy, ať uspíší rozšíření D7 ze současného dvoupruhu na čtyřproudovou silnici.
Momentálně jsou čtyři pruhy jen mezi Prahou a Slaným, mezi Chomutovem a Bitozevsí a podle posledního harmonogramu plánuje Ředitelství silnici a dálnic dokončení celé trasy až v roce 2023.
Staré posudky EIA mohou dostavbu zdržet
Louny se navíc obávají, že může dojít k dalšímu zdržení v souvislosti s neplatností starých posudků EIA, které se týkají dopadů staveb na životní prostředí. Kvůli tomu hrozí řadě staveb v celém Česku až několikaletý odklad.
Podle Šabaty se to týká i obchvatu Loun, který je součástí D7, a žádá ministerstvo, aby zdržení nedopustilo.
„Jsem přesvědčený, že je nesmysl celý proces kompletně předělávat na úsecích, které byly už v roce 1992 vybrané jako jediné možné řešení. Při stavbě obchvatu se již počítalo s budoucím rozšířením na čtyři pruhy, jsou tak dimenzovány mostní konstrukce,“ argumentuje starosta.
Nový proces přitom podle něj nemusí trvat čtyři roky, ale kvůli různým námitkám třeba i osm či deset let.
„Jako schůdnou variantu vidím, aby se posudek jen aktualizoval, pak k prodlení nedojde,“ uzavírá Šabata.