Na místě někdejšího uhelného dolu u Litvínova vzniká rekreační plocha Nové

Na místě někdejšího uhelného dolu u Litvínova vzniká rekreační plocha Nové Záluží. | foto: MěÚ Litvínov

Litvínov chce nový park nechat potmě. Aby nelákal vandaly

  • 9
Litvínov chce těsně před dokončením změnit projekt lesoparku na místě bývalého uhelného dolu Rudý sever. Radnice požádá ministerstvo financí, které rekultivaci platí, aby cesty neosvětlovalo lampami. Radní se obávají, že by zbytečně lákaly vandaly.

"Přijde nám jako zbytečný luxus, aby bylo kolem hlavního okruhu veřejné osvětlení. Obáváme se, že se brzy stane terčem vandalů a přinese městu jen náklady na údržbu a provoz," řekl radní Vlastimil Doležal.

Park Nové Záluží

Na místě někdejšího uhelného dolu u Litvínova vzniká rekreační plocha Nové

Litvínov získal na proměnu bývalého dolu v park 169 milionů korun z vládních 15 miliard na zahlazení stop po dolování v severozápadních Čechách. Město zaplatí jen lavičky, rozcestníky a informační tabule.

Na 35 hektarech u čtvrti Hamr se kompletně obmění zeleň. Vznikne přes kilometr dlouhá závodní dráha pro in-line bruslaře a množství cyklostezek či cest pro pěší. Budou tu i velké oddychové louky podobné těm v londýnských parcích.

Výstavba lesoparku Nové Záluží přijde na zhruba 170 milionů korun, město uhradí jen zhruba 2,5 milionu. Bude se o něj ale muset starat.

"Pokusíme se proto dohodnout s ministerstvem financí, které do projektu investovalo, aby se veřejné osvětlení zrušilo a peníze na něj se raději investovaly do úprav koryta, které přivádí vodu do tří rybníků v Novém Záluží. Největší z rybníků se bude čistit, ale koryto by do něj mohlo dál přivádět bahno a větve, protože je částečně travnaté," poznamenal Doležal.

Park má být otevřen na konci února příštího roku. Nyní v něm probíhají poslední úpravy.

Radní si chystaný park projeli přímo na kole. Přitom našli i detaily, které projektant neuměl vyřešit. Část stezky například projíždí prakticky lesem, z nějž úlomky větviček a listí znesnadňuje průjezd na bruslích. Při příjezdu k areálu odjinud, než jsou plánovaná parkoviště, zas není přímé napojení cest - cyklista musí vylézt na téměř dvoumetrový násep.

"Jsou to věci, které se daly vyřešit, kdyby projektant místo znal. Budeme se snažit vše dodělat, aby to bylo pro uživatele příjemné," uvedl starosta Milan Šťovíček.