Lidé se hádali o trasu obchvatu, auta nakonec budou jezdit přes vesnici

  19:18aktualizováno  19:18
Strážky na Ústecku se zbytečně dohadovaly, kudy povede obchvat silnice k dálnici D8 do Německa. Krajský úřad rozhodl, že auta budou dál jezdit prostředkem vesnice. Lidé, kteří obchvat požadovali, se kvůli tomu chtějí obránit na soud a policii.

Lidé ze Strážek, kteří obchvat prosazují, za něj bojují i zveřejňováním fotografií dopravních nehod ve vesnici na internetových stránkách obce. | foto: www.strazky.cz

"Všechno je to fraška a podvod. Chtěli to prostě zamítnout, tak to zamítli. Budu chtít prošetřit, proč takhle rozhodli," rozčiluje se jeden z místních obyvatel Vlastimil Křižan.

Spory o variantu

Možné trasy obchvatu Strážek

Obyvatelé Strážek se přeli, jestli chtít východní, západní nebo superzápadní variantu obchvatu.

Každá z nich má proti: západní by vedla přes pozemky s domy, východní přes CHKO České středohoří (už se tam navíc řeší stavební povolení) a kvůli superzápadní by musel kraj draze vykupovat stavební parcely politika Ryšavého.

Místní se po hádkách dohodli na kompromisu: superzápadní varianta. V územním plánu se však dál počítá se západní.

Přes Strážky jezdí po otevření dálnice denně 3,5 tisíce aut. Pro mnoho lidí z Ústí nad Labem je to tudy totiž při cestě do Německa kratší než po oficiálním dálničním přivaděči. Centrem Strážek ale silnice kličkuje v těsném sousedství rodinných domů. "Kvůli husté dopravě už tu zemřel člověk, když šel do práce," říká Křižan.

Zastupitelstvo Ústí nad Labem, pod které Strážky spadají, začalo prosazovat stavbu obchvatu a jako veřejně prospěšnou stavbu ho zahrnulo do čerstvého územního plánu města. Investorem měl být Ústecký kraj. Za obchvat by musel zaplatit 137 milionů korun.

Jenže navržené varianty obchvatu obyvatele Strážek rozdělily. Ve hře byly tři varianty - východní, západní a superzápadní. Každá z nich by obepínala Strážky z jiné strany, ale pokaždé by někomu zasahovala do pozemků. Územní plán Ústí počítá se západní variantou, která by vedla hned vedle Strážek. Většina místních požadovala, aby obchvat vedl co nejdál (více o jejich postoji čtěte zde).

Rozhodnutí krajského úřadu nyní spor rozhodlo. Úřad přihlédl ke studii EIA hodnotící vliv obchvatu na životní prostředí a všechny tři varianty na jejím základě zavrhl. "Důvodem nesouhlasného stanoviska je především nedostatečné prokázání nezbytnosti realizace obchvatu," stojí ve vyjádření krajského úřadu.

Úřad doporučil chodníky a nižší rychlost

"V tuto chvíli se s přípravou stavby nepokračuje. Ústecký kraj se jako investor ještě jednou obrátí na město, zda by souhlasilo se stavbou přes negativní stanovisko EIA," řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Územní rozhodnutí a stavební povolení sice vydává ústecký magistrát, ale povolení se bez souhlasu EIA obvykle neudělují. Obchvat Strážek tak podle všeho nebude.

Krajský úřad místo toho doporučil, aby se ve Strážkách vybudovaly chodníky a retardéry a omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině, které nyní platí uprostřed obce, se rozšířilo po celé její délce.

"To je nesmysl. Silnice je úzká, u jednoho svahu je potok, u druhého jsou domy," namítá na to Križan a upozorňuje, že samotný Ústecký kraj tyto zpomalovací a bezpečností prvky v minulosti nedoporučil.

Naopak lidé z "druhého tábora" ve Strážkách rozhodnutí krajského úřadu přivítali. Padlo tím totiž nejspíš nebezpečí, že se obchvat bude podle ústeckého územního plánu stavět za domy v západní části vesnice.

"Z našeho pohledu je to dobrá zpráva. Jsou jiné silnice, které jsou daleko zatíženější. Doprava tu není extrémní, z mého pohledu proto není nezbytně nutné stavět obchvat," říká Gabriela Glöcknorová, která zastupuje část místních spojených v Občanské sdružení Strážky.

Přes Strážky si Ústečané mimo jiné zkracují cestu k dálnici D8 do Německa.

Přes Strážky si Ústečané mimo jiné zkracují cestu k dálnici D8 do Německa.

Autor:

Nejčtenější

Sparta - Teplice 0:1, další blamáž, zmar dokonal v závěru Moulis

Sparťanští hráči před utkáním proti Teplicím. Zleva: Srdjan Plavšić, Lukáš...

Fotbalová Sparta je v herních troskách. V jediném nedělním utkání 18. kola Fortuna ligy doma podlehla 0:1 průměrným...

Vyslat pár pluků z Litoměřic, Československo by nebylo, míní historik

Historik Filip Hrbek

V napjaté situaci kolem vzniku ČSR, kdy se pohraničí chtělo připojit k Rakousku, přišel litoměřické posádce rozkaz...

Jsme divoký sever, řekla vyhozená úřednice, když dostala cenu za odvahu

Nadační fond proti korupci již poosmé udělil Ceny za odvahu. Ty jsou určeny...

Bývalá úřednice Jana Moravcová, nedávno vyhozená z České inspekce životního prostředí, student Lukáš Blažej a aktivisté...

Svah s trhlinami u dálnice D8 skrývá staré sklepy, odhalily sondy

Dopravní omezení na Dálnici D8. Část vozovky je uzavřena kvůli nestabilnímu...

Svah, jehož část v červnu 2013 zavalila dálnici D8 na Ústecku a kde se nyní objevily nové trhliny, ukrývá v podzemí...

Historická vybydlená ulice v Ústí mizí z mapy, zakousl se do ní bagr

Zdevastované domy v Ústí nad Labem v ulici Na Nivách

Začala demolice rozpadajících se bytových domů v ulici Na Nivách v ústeckých Předlicích. Je rozdělena do dvou etap. V...

Další z rubriky

Ralsko není žádný český Černobyl, říká nejmladší starosta

Miloslav Tůma stojí u největší bolístky Ralska: Kyjeváků v Ploužnici. Dnes...

Rozlohou čtvrté největší město v republice má nového starostu. Teprve šestadvacetiletý Miloslav Tůma má v kapse ještě...

Oprava bazénů na Klíši má začít, dokončení se nejspíš stihne v termínu

Studie areálu Plavecké haly Klíše

Čtyři roky zavřený plavecký areál v Ústí na Klíši se po letech chátrání dočká celkové opravy. Město podepsalo smlouvu s...

Evropská unie hledá způsob, jak po útlumu těžby podpořit uhelné kraje

Hnědouhelný povrchový důl ČSA a obec Horní Jiřetín

Vůbec poprvé v historii se sešli zástupci tří českých regionů postižených uhelnou těžbou s představiteli Poradní komise...

Najdete na iDNES.cz