Pomoci jim má internetová sbírka na webu Hithit, který lidem umožňuje penězi podpořit zajímavé nápady či výrobky (o principu e-shopu Hithit zde).
„Uspěly jsme se žádostí o grant na dvě pracovní místa pro chůvy, musíme ale pro jesle vytvořit i zázemí. Jsme nezisková organizace a naše lesní školka negeneruje příjmy, které bychom mohly investovat,“ přibližuje lesní školku Šestáková.
„Vložily jsme tedy do projektu vlastní peníze, našly i pár sponzorů, ale potřebujeme ještě třetinu peněz na zázemí. Proto jsme se rozhodly využít kampaň na serveru Hithit,“ dodává.
Částka, kterou chtějí obě ženy na vznik domečku pro děti vybrat, je 120 tisíc korun. Momentálně je vybráno přes 48 tisíc korun.
„Chceme v zahradě lesní školky postavit ‚pididům‘, který prťatům poskytne dostatek pohodlí. Rády bychom tak i dětem mladším tří let umožnily trávit čas venku, koberec nahradit loukou a plastové hračky potokem a jehličím,“ doplňuje Kolmanová.
Jesle mají sloužit hlavně dětem od dvou do tří let. „Máme velkou poptávku mezi maminkami, které se z mateřské vracejí do práce v průběhu školního roku a nemají své dítě kam dát. Většina školek totiž nabírá až od září,“ upozorňuje Šestáková.
Děti si podle ní v jeslích budou zvykat na prostředí i režim lesní školky, do které by později mohly nastoupit.
Předstupeň lesní školky
„Rodiče to vnímají jako určitý předstupeň před vstupem do naší školky. Režim budou mít ale tyto děti přizpůsobený věku. Nebudou například chodit na vycházky nikam daleko, aby se mohly častěji vracet ohřát do zázemí,“ podotýká.
Lesní školka Samorost vznikla před třemi lety, za tu dobu už využily jejích služeb čtyři desítky dětí. Přes nelehké začátky je dnes u rodičů velmi populární a musí některé zájemce odmítat.
Děti tráví většinu času v přírodě, kde prostřednictvím her i tvůrčích činností rozvíjejí hrubou i jemnou motoriku, zázemí jim pak poskytují dvě maringotky umístěné na zahradě nedaleko Panského lesa.
„Základem je pobyt venku, spousta činností se totiž dá naučit i na louce nebo v lese. Například počítání s přírodními materiály, jako jsou šišky či kamínky. Děti si pěstují vlastní odpovědnost, zkušenost a testují své hranice,“ popisuje Šestáková.
Děti se samy rozhodnou, s kým si budou hrát
„Den má rámcový program vedený průvodci – pedagogy, ale dáváme velký prostor volné hře. Ta je důležitá, protože rozvíjí dětskou fantazii a sociální kompetence. Děti se samy rozhodnou, s kým si budou hrát, nejsou tolik organizované a dokážou se samy zabavit. V tomto smyslu se od ostatních školek lišíme,“ vysvětluje.
Od září je Samorost zapsán v rejstříku ministerstva školství a tělovýchovy a je rovněž členem Asociace lesních mateřských škol, která zaštiťuje alternativní předškolní vzdělávání v lesních školkách v Česku.
Pod hlavičkou asociace už funguje 140 školek a lesních klubů. V Ústeckém kraji jsou momentálně čtyři podobná zařízení.
„Je nás málo, přitom zrovna v Ústeckém kraji by měla být environmentální výchova důležitá. V regionu, kde to máme k povrchovým dolům co by kamenem dohodil, se snažíme v dětech zakořenit lásku a respekt k životnímu prostředí,“ zdůrazňuje Šestáková.