Firma Heavy Machinery Systems (dříve Legios) se specializuje na obor železniční techniky, závod má také v Lounech

Firma Heavy Machinery Systems (dříve Legios) se specializuje na obor železniční techniky, závod má také v Lounech | foto: Legios

Někdejší Legios má naději, věřitelé ho neposlali do konkurzu

  • 6
Firma Heavy Machinery Services (bývalý Legios), která je v úpadku, neskončí v konkurzu. Šanci jí dali věřitelé, kteří nařídili reorganizaci. Firma tak může dál vyrábět pod podmínkou, že bude šetřit a postupně splácet své závazky.

O tom, jaký bude další osud zadlužené firmy, rozhodoval věřitelský výbor tento týden. V úvahu připadala právě reorganizace či konkurz. Výbor nakonec kývl na reorganizaci, což pak posvětil i českobudějovický krajský soud (celá společnost sídlí v Českých Velenicích na jihu Čech, závod má také v Lounech).

"Věřiteli byla odsouhlasena jako řešení úpadku reorganizace," potvrdil Josef Šimek, soudce zabývající se insolvenčním řízením.

Firma má nyní 120 dnů na to, aby připravila reorganizační plán, který by měl obsahovat i to, jak se finančně vyrovná s věřiteli. "Jak bude konkrétně reorganizace vypadat, je nyní předčasné, návrh budou projednávat věřitelé," dodal Šimek.

Vagonka se do velkých problémů dostala loni na podzim, kdy podala návrh na insolvenční řízení Všeobecná úvěrová banka kvůli více než dvousetmilionové pohledávce. Společnost se v průběhu půl roku několikrát přejmenovala a na jaře soud vyhlásil její úpadek. Pohledávky do řízení přihlásilo 322 věřitelů v celkové výši 3,285 miliardy korun.

Firma už propustila přes polovinu zaměstnanců

Ještě před soudním rozhodnutím o reorganizaci společnost soudu zaslala zprávu o již přijatých úsporných opatřeních a stavu hospodaření. Z ní vyplývá, že došlo k výraznému snížení zaměstnanců z 1 160 na 535. Zbylým pracovníkům byly sníženy mzdy o 15 %.

Firma se navíc rozhodla dále omezovat výrobu v jedné ze svých tří stávajících poboček, v Horním Slavkově. Původně čtvrtá továrna v Českých Velenicích pak už byla zcela uzavřena. Loun by se podle posledních informací utlumení výroby nemělo týkat, stejně tak Nymburku. Udržení závodů v Lounech a Nymburku pomáhá fakt, že i přes finanční potíže se podniku daří získávat zahraniční zakázky.

Uzavřel kontrakt s dopravcem Havelländische Eisenbahn Aktiengesellschaft. "Celkový objem kontraktu přesahuje 10 milionů eur (asi 275 milionů korun). Do Německa dodáme ještě do konce roku 100 výsypných vozů typu Faccns na přepravu sypkých materiálů," řekl Michal Donath, mediální zástupce firmy.

Podle něj bude nutné v souvislosti s novou zakázkou dokonce rozšířit pracovní tým firmy o dalších 150 lidí vesměs s vyšší odbornou kvalifikací. "Nový kontrakt znamená také zvýšení sociálních jistot pro zaměstnance Legiosu i jejich rodiny," dodal Donath.