Na stavu mostu se podepsaly také opakované povodně. Na jeho opravu má kraj vyčleněno 180 milionů korun.

Na stavu mostu se podepsaly také opakované povodně. Na jeho opravu má kraj vyčleněno 180 milionů korun. | foto: www.usti-nad-labem.cz

Klíčový ústecký Benešův most se uzavře, kraj ho musí opravit

  • 5
Most Dr. Edvarda Beneše je klíčovou dopravní tepnou, po které mezi centrem Ústí nad Labem a jeho částí Střekov přejede denně 13 tisíc automobilů. Jenže most je v dezolátním stavu, rezaví a objem dopravy přestává zvládat. Kraj proto chystá opravu za téměř dvě stě milionů korun.

Rekonstrukce by měla začít v průběhu příštího roku a jejím cílem je zabránit totální destrukci mostu.

„Kraj si na celý projekt vyhradil předběžně 180 milionů. Zatím existují čtyři varianty možných oprav, které budou v nejbližší době předloženy zastupitelstvu ke schválení, a počítáme s tím, že nejpozději v únoru 2017 vyhlásíme výběrové řízení na projektanta celé opravy,“ oznámila mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

Prioritou oprav bude navýšení nosnosti celého mostu, výměna nájezdů na obou březích a oprava celé ocelové konstrukce.

„Ještě není zcela jasné, jak dlouho bude oprava trvat, protože každá varianta počítá s jinou časovou dotací,“ doplnila mluvčí. Zároveň připomněla, že nejpatrnější jsou známky chátrání ve spodní části mostu, kde je ocelová konstrukce zrezivělá a železobetonové desky se drolí.

Krajská správa a údržba silnic proto dostala za úkol vybrat do konce letošního roku dodavatele ocelové ochranné sítě, která se natáhne na spodek mostu a bude bránit opadávání rzi a betonu.

Most je navržen na památku, opravu to může zkomplikovat

Most je navíc navržen na prohlášení kulturní památkou. Ústecké pracoviště Národního památkového ústavu podalo loni návrh na ministerstvo kultury a věří, že resort jej schválí.

„Most vyniká svým technickým provedením, protože ve své době šlo o most s největším rozpětím mezi pilíři v Československé republice,“ vysvětlil Daniel Vágner, tiskový mluvčí ústeckého pracoviště NPÚ.

„Navíc jsou s ním spojeny historické události vážící se ke konci druhé světové války - v červenci 1945 došlo na mostě k zabití řady německých občanů v odvetě za výbuch muničního skladu, který byl připisován právě Němcům. Most je tedy nejen hodnotným a působivým technickým dílem, ale také důležitou součástí historie města. Z těchto důvodů byl návrh na ministerstvo kultury podán,“ doplnil.

Jenže právě podaný návrh se ukazuje jako jedna z možných komplikací celé opravy. Ministerstvo kultury se totiž musí vyjadřovat ke každému zamýšlenému kroku a jeho negativní rozhodnutí by mohla dát celé rekonstrukci stopku.

Trolejbusy se nejspíš přesunou na Mariánský most

„S navržením mostu Dr. Edvarda Beneše na kulturní památku byl kraj seznámen nedávno. Rozhodně počítáme s tím, že až zastupitelstvo vybere vítězný návrh oprav, zašleme jej na ministerstvo kultury, aby se s ním seznámilo a vyjádřilo se k němu. Může se stát, že příslušný odbor ministerstva opravy neschválí v plném rozsahu, v krajním případě návrh neschválí vůbec, čímž rekonstrukci zarazí. Věříme však, že dojde ke shodě a opravy proběhnou bez komplikací,“ poznamenala mluvčí kraje Dosedělová.

Ožehavou otázkou celého procesu je i dopravní potřebnost mostu. Každý den po něm kromě aut projedou i desítky trolejbusů. Naskýtá se proto otázka, jak zabránit dopravnímu kolapsu.

„Řidiči automobilů budou dopravními značkami vyzýváni už v sousedních městech, aby řeku raději přejeli tam. Co se týče trolejbusů, pak jednou z možných variant je, že budou jezdit po Mariánském mostě,“ uvedla mluvčí Dosedělová.

„Doufáme ale, že půjde udržet most po dobu rekonstrukce co nejdéle otevřený a trolejbusy nebudou muset být přesměrovány na dlouho. Není však zatím jasné, která varianta oprav projde a jak bude časově náročná, proto nelze přesně určit, jak se situace okolo veřejné dopravy vyřeší,“ dodala.

,