Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kozí dráha stále nejezdí, místní za tím vidí akce spekulantů s pozemky

  11:42aktualizováno  11:42
O víkendu měly na historickou trať mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchova vyjet první výletní vláčky. Nestalo se. Pár dní před spuštěním provozu se totiž na takzvané Kozí dráze záhadně ztratily koleje. A podivných komplikací je mnohem víc. Podle místních za nimi stojí boj o lukrativní pozemky.

Poškození kolejí na Kozí dráze. Jeden ze snímků, jež MF DNES poskytli lidé, kteří chtějí trať pod Krušnými horami obnovit. | foto: archivMF DNES

Původně měl vlak vyrazit již 23. července. Na dvouměsíční provoz 150 tisíci korunami přispěl kraj, dalších 170 tisíc poskládaly dohromady obce, jimiž trať vede, například Jílové, Chlumec či Telnice. Potřebné peníze tak byly, jenže začaly problémy.

Nejprve Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) stanovila jízdní řád, vzápětí ale oznámila, že na trati je zastavena veřejná doprava. Obce proto požádaly o takzvanou neveřejnou, tedy výletní formu. A když konečně měl vlak vyjet, ztratilo se 300 metrů kolejí před zastávkou Telnice směrem od Teplic.

"Na dvousetmetrovém úseku chybí na dvou místech asi 10 metrů kolejí. Tři dny před naší žádostí byla trať v pořádku a najednou není!?" ptá se rozhořčeně Lubomír Michalec, radní Jílového u Děčína, který od starostů dostal provoz Kozí dráhy na starost.

Podle SŽDC za rozebrání trati může neznámý vandal. Obce jsou ale přesvědčeny, že koleje byly zničeny úmyslně. "Na devětadevadesát procent jsem přesvědčen, že to nejsou sběrači kovů," tvrdí Michalec.

Zloději naposledy ukradli koleje, matice ale na místě nechali

Nikdo nepopírá, že Kozí dráha se stává terčem zlodějů kovů, jejich cílem jsou ale většinou jen matice. "Naposled před prázdninami tam lidé viděli dva muže a nahlásili to policii. Trať byla opravena," připomněl nedávnou událost telnický starosta Rudolf Fiala.

Jenže tentokrát byly koleje rozebrány v místě, kam se autem nedá zajet, pracně odmontované šrouby překvapivě zůstaly na místě a bez dobré techniky se koleje rozmontovat nedají. "Kdyby tohle někdo dělal ručně, muselo by na místě být kolem šesti lidí," míní Michalec.

Problémy se zloději SŽDC řeší roky. "Koleje u Telnice chybí několik měsíců. A není pravda, že se sem nedá zajet, nedaleko je přejezd," oponuje mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Protože trať od Telnice do Oldřichova je nesjízdná, obce se rozhodly, že vlak pojede jen v úseku Telnice - Děčín. "Požádali jsme tedy o přidělení dopravní kapacity na úsek, kde dráha byla v pořádku. Sotva jsme to udělali, bylo nám oznámeno, že i tato část trati je poškozená a do 22. srpna je zde zakázán provoz," popisuje kolotoč závad Michalec.

Dle starostů jsou za zvláštními událostmi spekulanti s pozemky

Zvláštní dění na Kozí dráze

27. června - obce žádají o jízdní řád víkendového vlaku

29. června - řád dostávají a mají požádat o přidělení kapacity pro trať

8. července - doprava je SŽDC zamítnuta - na trati je zastavena veřejná doprava

11. července - žádost o neveřejnou dopravu

19. července - zamítnuto kvůli nesjízdnosti trati

20. července - kontrola nic nenašla

28.července - koleje na 34. kilometru trati u Telnice zmizely

5. srpna - obce žádají o provoz na úseku Telnice - Děčín

9. srpna - žádost vrácena kvůli novému poškození trati a výluce do 22. srpna

Obce jsou ovšem odhodlané to nevzdat. "Po tom, kdo koleje rozebral, se pátrá a také se to vypátrá. Závada mezi Děčínem a Telnicí není velká, předpokládám, že v září první vlak vyjede," věří náměstek děčínského primátora Pavel Sinko.

Loni o prázdninách přitom takové problémy nebyly, na Kozí dráze projely tisíce lidí. "Trať je v dobrém stavu, podle řady železničářů v lepším než polovina tratí v republice," říká Michalec.

To ale mluvčí Halla odmítá, podle něj technický stav trati neumožňuje obnovení provozu, vyžádalo by si to miliony korun.

Podle obcí se ale na dráze před pár lety měnily pražce, dával nový násep z kamení a koleje překlenul kvůli dálnici D8 nový most.

Starostové si proto myslí, že je za vším tlakem na ukončení provozu byznys s pozemky u železnice a spekulanti, kteří je skoupili a nyní chtějí vydělat.

"Trať se jim tam nehodí. Když tam bude, nebude zde přivaděč na dálnici. Máme podezření, že tito lidé vyvíjejí tlak na SŽDC, aby tudy vlaky vůbec nejezdily," míní Michalec.

Starostové chtějí založit sdružení, které bude dráhu vlastnit

Pokud totiž po nějaké trati dva roky neprojede ani jeden vlak, pak by mohl drážní úřad rozhodnout o zrušení dráhy. A zejména ty malé regionální nejsou ziskové a s jejich údržbou jsou jen potíže.

Jestli vlaky v září vyjedou, bude jasné po 22. srpnu. Když se to ani pak nepovede, sdružení obcí flintu do žita házet nehodlá. "Počítáme, že do konce roku vyjedeme, i kdyby to měly být až romantické vánoční cesty," slibuje Michalec.

Aby příští rok takovým komplikacím starostové předešli, hodlají již v září založit oficiální sdružení a budou usilovat o získání Kozí dráhy do svého vlastnictví. "Podle současných zákonů by na nás měla být převedena bezúplatně," dodal Michalec. Kolik provoz takové tratě bude stát, zatím nechtěl prozradit.



Nejčtenější

Je to pitomec, prohlásila školačka oceněná za zákrok proti lupiči

Školačka pomohla okradené ženě

Třináctiletá Eliška Holakovská z Ústí nad Labem se před pár týdny stala svědkem přepadení. Muž chtěl na ulici oloupit...

V Českém Švýcarsku hořelo, správci parku našli ohniště a odhozené špekáčky

V Národním parku České Švýcarsko vypukl požár. Na místě zasahoval hasičský...

V oblasti Smrkového kopce nedaleko Pravčické brány v Českém Švýcarsku v úterý hořela lesní hrabanka. Zásah hasičů trval...



Výstavba arabské vesnice u Teplic se znovu přiblížila, kraj není proti

Arabští investoři skoupili v modlanských částech Drahkov, Suché a také Kvítkov...

Výstavba arabské vesnice v Modlanech u Teplic se opět přiblížila. Projekt kuvajtského developera jménem Ali Ali, který...

Soud dal exředitelce České Miss podmínku za dotační podvod s publikací

Marcela Krplová u ústeckého okresního soudu

Bývalou ředitelku soutěže Česká Miss Marcelu Krplovou a jejího spolupracovníka Petra Hartmanna potrestal ústecký...

Univerzita prodala bývalou kolej s podmínkou, že z ní nebudou sociální byty

Bývalá vysokoškolská kolej, kterou UJEP prodal soukromému vlastníkovi.

Bývalá vysokoškolská kolej K5 v ústecké čtvrti Klíše po čtyřech letech znovu ožije. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně...

Další z rubriky

Internetový podvodník někomu peníze vracel, výměnou za kladné hodnocení

Ilustrační snímek

Neobvyklého internetového podvodníka stíhá policie v Teplicích. Pětatřicetiletý muž nabízel mobilní telefony od...

Nezastavitelní míří do Českého Švýcarska. Pomozte pohybem handicapovaným

Jen loni prošlo Birell bránou na různých místech v České republice více než 200...

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

V Prackovicích je policejní chovatelská stanice, jediná v republice

V pondělí v Prackovicích slavnostně znovu otevřeli chovatelská stanice Policie...

Štěkot mladých policejních psů a povely jejich cvičitelů po letech opět oživily prackovický policejní areál. V pondělí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz